خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کالیفرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم دسترسی به دارو به دلیل اعمال تحریم‌ها، نقض حقوق بشر است/ موسسات بانکی از ترس آمریکا با ایران تعامل ندارند/ ترامپ توافق‌نامه‌ها و نهادهای بین‌المللی را دوست ندارد

asdasd
کد خبر : ۹۸۳۶۳۵

استاد دانشگاه کالیفرنیا گفت: با خارج شدن از برجام، ایالات متحده حق اخلاقی و قانونی برای اعمال تحریم‌ها و وادار کردن دیگر کشورها به عدم انجام تجارت با ایران را ندارد و من انتظار دارم که یکی یا دو عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد این درخواست‌های آمریکا را رد کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رونی لیپ‌شوتز (Ronnie Lipschutz) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنیاست. وی در این حوزه صاحب تالیفات زیادی است. از آثار این استاد دانشگاه می‌توان به «سیاست‌های فضای جهانی»، «رویاهای جنگ سرد» و «اقتصاد جهانی» اشاره کرد.

رونی لیپ‌شوتز در گفت‌وگو با ایلنا درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: موسسات بانکی حتی از انجام تعهدات قراردادی می‌ترسند. مانند کره جنوبی که از عمل به تعهداتی که نسبت به ایران دارد، وحشت دارد. بدیهی است که این تابعی از وابستگی یک کشور به ایالات متحده برای حمایت نظامی و تجاری است. 

وی ادامه داد: این امر  فقط نیاز به یک کشور اروپایی یا آسیایی دارد که تهدید را نادیده بگیرد و دیگران را به سمت انجام معاملات اقتصادی با ایران سوق دهد.

استاد دانشگاه کالیفرنیا اظهار داشت: امروز خیلی چیزها به نتیجه انتخابات بستگی دارد: اگر ترامپ پیروز شود، هیچ گونه تغییری به وجود نخواهد آمد و اگر بایدن پیروز شود، احتمالاً این باور وجود دارد که بایدن بسیاری از تحریم‌ها را البته نه همه را لغو خواهد کرد. در همین حال، خودداری از انجام تعهدات مالی در قبال ایران هیچ توجیهی در این شرایط ندارد.

وی در ادامه افزود: حتی در ایالات متحده، دسترسی به داروها تا حدود زیادی تابعی از درآمد است و باتوجه به عملکرد این دولت در مواجهه با همه گیری کرونا، دولت به سختی می‌تواند به فکر سایر کشورها باشد. اما این اتفاق در عدم دسترسی به دارو نقض حقوق بشر و قوانین مختلف سازمان ملل است.

لیپ‌شوتز تاکید کرد: متأسفانه بسیاری از قوانین سازمان ملل به خصوص قوانین حقوق بشری توسط ایالات متحده به رسمیت شناخته نشده است. من گمان می‌کنم ثروتمندان داروها و درمان مقابله با کرونا را به دست می‌آورند و فقرا امکان برخورداری از دارو را ندارند.

وی در ادامه تاکید کرد: با خارج شدن از برجام، ایالات متحده حق اخلاقی و قانونی برای اعمال تحریم‌ها و وادار کردن دیگر کشورها به عدم انجام تجارت با ایران را ندارد و من انتظار دارم که یکی یا دو عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد این درخواست‌های آمریکا را رد کنند.

استاد دانشگاه کالیفرنیا در مورد لغو تحریم تسلیحاتی گفت: کشورهایی مانند روسیه و چین در این زمینه با ایران به تجارت می‌پردازند و این دو کشور با تحریم ها مخالفت می‌کنند. این به پارادوکس عجیب و غریب دولت ترامپ اشاره می‌کند که ترامپ توافق‌نامه‌ها و نهادهای بین‌المللی را دوست ندارد. در حالی که لغو تحریم تسلیحاتی، بندی از برجام است.

وی ادامه داد: ترامپ دنبال آن است که نظرات و خواسته‌های خود را به بقیه جهان تحمیل کند. ترامپ پارادوکسیکال رفتار می‌کند. اگر ترامپ در ماه نوامبر بار دیگر پیروز شود، متحدان او تصمیم خواهند گرفت که نباید به ایالات متحده اعتماد کنند و در صورت پیروزی بایدن به‌طور قابل توجهی تغییر رویه خواهند داد.

استاد دانشگاه کالیفرنیا تاکید کرد: من مدت‌هاست عقیده دارم که اروپا به دلایل سیاسی و روانشناختی باید استقلال بیشتری از دیکتاتوری آمریکا را اتخاذ کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز