خبرگزاری کار ایران

کدخدایی در نشست خبری:

هیچ وقت به دلیل «زن بودن» کاندیدایی را رد نکرده‌ایم/ بحث‌های فرهنگی در کشور ما با یک قانون حل نمی‌شود/ نظارت ما بر انتخابات شوراها مغایر با قانون اساسی است

asdasd
کد خبر : ۹۸۰۱۹۹

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مصوباتی را داشتیم که نتیجه برخی از آنها در رسانه‌ها مطرح شده اما گزارش کامل را عرض می‌کنم؛ شش مصوبه مجلس بود که عدم مغایرت آنها با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تسلیت اربعین حسینی، اظهار کرد: ما مصوباتی را داشتیم که برخی از آنها در رسانه‌ها مطرح شده اما گزارش کامل را عرض می‌کنم؛ شش مصوبه مجلس بود که عدم مغایرت آنها با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد؛ لایحه دو فوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران البته تذکری اضافه شده که باید تغییری در قدر ماده ایجاد شود.

وی افزود: طرح اصلاح تبصره یک ماده ۳۸ آیین نامه داخلی مجلس که به کمیسیون قضایی مربوط بود و در این مصوبه قرار شد که هیأت رییسه مجلس تعداد حداقل را تعیین کنند، این هم عدم مغایرتش اعلام شد و کمیسیون قضایی شکل گرفت. 

کدخدایی گفت: طرح اصلاح ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری که با اصلاحاتی در جلسه مورخ شانزدهم شهریور ماه یکهزار و سیصد و نود و نه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۲۶/۰۶/۱۳۹۹ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

 سخنگوی شورای نگهبان در خصوص لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مؤسسه بین‌المللی و تحلیل سامانه‌های کاربردی نیز گفت: با اصلاحاتی که در جلسه مورخ شانزدهم شهریور ماه یکهزار و سیصد و نود و نه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۰۲/۰۷/۱۳۹۹ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

کدخدایی گفت: همچنین مصوبه‌ای داشتیم در ارتباط با جذب داوطلبان بومی شهرستانی که بحث بومی را متولدین دانسته بودند و سپس اصلاح شد و متولد و یا ساکن با سابقه حداقل ده سال سکونت هم در این مصوبه اضافه شد.

وی ادامه داد: لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان را داشتیم که با یک تذکر، عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه محیط‌زیست که بخشی است از طرح کلان مجلس برای تنقیح قوانین و در حوزه محیط زیست را داشتیم که پس از بررسی‌ها عدم مغایرتش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

وی در خصوص طرح مالیات بر خانه‌های خالی نیز گفت: طرح مفصلی با عنوان طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را داشتیم که این طرح به وضع مالیات بر خانه‌های خالی معروف بود که دارای ایرادات و ابهاماتی بود، ابهام اول اینکه تعریفی از خانه خالی نشده بود؛ همچنین توجه به این که چنانچه یک واحد مسکونی در هر سال مالیاتی بیش از چهار ماه خالی باشد، مشمول این ماده خواهد بود، اگر در اثنای مدت ۴ ماه، واحد مسکونی به شخص دیگری منتقل شود، از این جهت که مشخص نیست مبدا محاسبه چهار ماه از چه زمانی است ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

کدخدایی افزود: فراز دوم که شمول مالیات موضوع این ماده را برای «واحدهای نوساز و پروژه‌های انبوه‌سازی» منوط به گذشت مدت زمان خاصی از «پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی مندرج در پروانه ساخت» کرده است، از این جهت که مشخص نیست این حکم شامل افرادی که پس از پایان مهلت مذکور در پروانه، بنا به عذر موجه نتوانسته‌اند واحد مسکونی خود را به اتمام برسانند نیز می‌شود یا خیر ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار کرد: فقها نیز ایراد گرفتند که در تصویب احکام این ماده چون یک امر ضروری است و با توجه به اقتضائات زمان، باید ذکر شود در مواقع ضرورت چنین حکمی حاکم باشد و پس از رفع ضرورت مفاد این قانون اصلاح شود.

وی اضافه کرد: ایرادات دیگری هم بود که برخی شکلی است؛ این مصوبه به مجلس رفت و اصلاحاتی صورت گرفت و الان در دستور کار شورای نگهبان است که ان‌شاالله نتیجه نهایی را هم عرض خواهیم کرد.

کدخدایی در ادامه نشست و در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در خصوص اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و اینکه اصلاح این قانون به انتخابات سال ۱۴۰۰ خواهد رسید یا خیر؟ گفت: نمی‌توانم در این زمینه اظهارنظر کنم چون مصوبه هنوز  به دست ما  نرسیده است.  شورای نگهبان مثل همه ادوار تجربه خود را از طریق پژوهشکده شورای نگهبان و نظرات اعضای شورا بیان می‌کند و صرفا نظرات شخصی است و نظر نهایی زمانی است که مصوبه به صورت رسمی برای ما ارسال شود.

وی ادامه داد: پژوهشکده و اعضای شورای نگهبان اگر نظری درباره اصلاح قانون انتخابات داشته باشند، در همه‌ ادوار این نظرات به نمایندگان مجلس ارائه شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص طرح مجلس برای تغییر در نحوه توزیع بنزین نیز گفت: من فقط  این موضوع را شنیدم و حتی پیش‌نویس طرح را ندیدم و نمی‌توانم پیش‌بینی کنم اما اگر بار مالی داشته باشد، شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره ورود شورا به موضوع قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، گقت: شورای نگهبان هیچ‌گونه ورودی به این موضوع نداشته است و از طرح و موضوع قرارداد مانند شما از رسانه‌ها اطلاع پیدا کردیم و تا زمانی که مصوبه‌ای از مجلس برای ما ارسال نشود، به این موضوع ورود نخواهیم کرد.

کدخدایی درباره اینکه آیا زنان می‌توانند برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد شوند؟ گفت: نظر فقها درباره بحث ریاست جمهوری خانم‌ها هیچ تغییری نکرده است. ثبت نام بلامانع است، بحث‌های دیگر آن نیز باید به تدریج حل شود. ا هیچ وقت به دلیل زن بودن کاندیدایی را رد نکرده‌ایم. قانون موجود انتخابات ریاست جمهوری شرایط چندگانگی را برای داوطلبان در نظر گرفته اما مجلس در حال تلاش برای تغییر شرایط از کمی به کیفی است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظر فقها در خصوص مصادیق رجل سیاسی تغییر کرده است، گفت: نظر فقها درباره بحث ریاست جمهوری خانم‌ها هیچ تغییری نکرده است؛ من عرضم این بود که بحث‌های فرهنگی در کشور  ما جدی است و مسأله‌ای نیست که با یک قانون حل شود، ان‌شاءالله در دوره‌های بعدی مسأله فرهنگی حل شود.

وی درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات و همکاری با وزارت کشور نیز بیان کرد: در خصوص الکترونیکی برگزار کردن انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط کرونا با وزارت کشور مذاکراتی داشته‌ایم. اگر بنا باشد تغییری در روند برگزاری انتخابات قرار باشد رخ دهد، اعلام می‌کنیم.

در بحث نظارت بر انتخابات شوراها هیچ‌گونه مسئولیتی نداریم

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان در بحث نظارت بر انتخابات شوراها هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد، گفت: در خصوص انتخابات شوراها، شورای نگهبان هیچ‌گونه مسئولیت و وظیفه‌ای ندارد و نظارت ما بر انتخابات شوراها مغایر با قانون اساسی است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از وظایف مجلس بحث‌های نظارتی است که در قالب تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح انجام می‌شود که در همه ادوار وجود داشته و مجلس در این دوره هم قاعدتاً به این وظایف خود البته در تعامل با قوای دیگر توجه می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به تحریم‌های بانکی ایران نیز گفت: ما ظرفیت‌های حقوقی برای احقاق حق ایران را داریم و مطمئناً دولت و وزارت امور خارجه هم در این زمینه فعال هستند.

کدخدایی در خصوص شایعات مطرح شده مبنی بر کاندیداتوری وی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، اظهار کرد: من تا سال ۱۴۰۱ در شورای نگهبان هستم و اگر در انتخابات ثبت‌نام کنم، مشخص خواهد شد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص موضع این شورا نگهبان برای طرح اصلاح قانون انتخابات نیز گفت: برای شورای نگهبان مصوبه مجلس اهمیت دارد و تفاوتی قائل نیستیم که مجلس به چه شیوه‌ای به این موضوع رسیدگی کند؛ تشخیص درباره اصلاح و تصویب قوانین با مجلس شورای اسلامی است و ما در زمینه اصلاح و تصویب قوانین در مجلس هیچ گونه دخالتی نداریم.

وی ادامه داد: پس از اینکه در سیاست‌های کلی به شورای نگهبان تکلیف شد که شاخص‌های رجل سیاسی را مشخص کند، ما شاخصه‌های آن را تعیین و رسانه‌ای کردیم و سپس برای مجلس شورای اسلامی ارسال شد؛ بنابراین ما وظیفه خود را از این جهت انجام دادیم.

کدخدایی در خصوص آخرین وضعیت مصوبه قاچاق کالا و ارز نیز گفت: مصوبه ارسال شد و قوه قضائیه اعلام کرد که نظرات ما لحاظ نشده است، بر همین اساس‌ نامه رئیس قوه قضائیه آمد که نظرات را لحاظ کرده و آن را به مجلس فرستادیم و باید مجلس مصوبه را ارسال کند، آن زمان ما وارد ماهیت می‌شویم‌.

کدخدایی درباره طرح تأمین قیر رایگان بیان کرد: ایرادات متعددی به این طرح وارد شده به خصوص درباره بودجه‌ این طرح که باید رفع شود تا مورد بررسی مجدد در شورای نگهبان قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز