خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کارلتون در گفت‌وگو با ایلنا:

تلاش برای فعال‌سازی اسنپ‌بک منشأ تنش‌های بیشتر شده است/ هیچ کشوری در اعمال تحریم‌ها از آمریکا پیروی نمی‌کند/ ایران تا انتخابات نوامبر با سیاست صبر پیش برود

asdasd
کد خبر : ۹۷۲۴۵۷

استاد دانشگاه کارلتون با تاکید بر اینکه دولت فعلی آمریکا تنها به تهدید کردن می‌پردازد، گفت: افراد حاضر در دولت ترامپ برخلاف ادعاهایشان ترجیح می‌دهند کانال تعامل با ایران را ببندند با این حال مطمئنا آمریکا قبل از انتخابات وارد جنگ نمی‌شود.

دان رولاندز (Dane Rowlands) استاد اقتصاد دانشگاه کارلتون کانادا است. حوزه تخصصی وی توسعه بین‌المللی، صندوق بین‌المللی پول، سیاست‌های پولی بین‌الملل مدیریت جنگ و مهاجرت است. وی در گفت‌و‌گو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تحریم‌ها و روابط ایران و آمریکا پرداخت:

ادعای تلاش ایران برای ترور سفیر آمریکا احتمالا بر اساس اطلاعات جعلی است

دان رولاندز در ابتدا در مورد اتهامات بی‌اساسی که ترامپ به ایران نسبت داد و ایران را متهم به طراحی نقشه ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی کرد، گفت: گفته می‌شود که اظهارات مربوط به نقشه ترور سفیر مارکس بر اساس گزارش‌ها و تحلیل‌های ادعایی ایالات متحده است. به نظر من تأیید این گزارش‌ها یا ارزیابی کیفیت و صحت آن‌ها امکان‌پذیر نیست. احتمالا این اطلاعات کاملا جزئی یا اساسا کاملاً جعلی باشد.

دولت فعلی آمریکا فقط تهدید می‌کند

این استاد دانشگاه با اشاره به تهدیدهای اخیر ترامپ علیه ایران پس از ناکامی در شورای امنیت گفت: من از تهدید صریح آمریکا برای حمله هسته‌ای به ایران اطلاع ندارم. آنها تهدید می‌کنند که اگر ایران یک آمریکایی را ترور کند، واکنش بدی نشان خواهند داد. من فکر می‌کنم دولت فعلی تنها به تهدید می‌پردازد و دست به اقدام جدی نمی‌زند.

تلاش برای فعال‌سازی اسنپ‌بک منشأ تنش‌های بیشتر شده است

افراد دولت ترامپ برخلاف ادعاهایشان ترجیح می‌دهند کانال تعامل با ایران را ببندند

وی در مورد تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا گفت: در حال حاضر تنش بسیار زیاد است. من فکر می‌کنم که ادامه تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران از طریق اسنپ بک منشأ تنش بیشتری است. ادعاهای واهی ایالات متحده در مورد جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران منجر به تحریم‌ها شده است. من فکر می‌کنم هشدارهای آمریکا مبنی بر تلافی‌جویی در برابر ادعای ترور یک هدف آمریکایی توسط ایران، منعکس‌کننده یک تصمیم واقعی سیاست ایالات متحده است و به بهانه مقابله با ایران در این مسیر طراحی شده است. ترجیح ایالات متحده این است که مسیر تحریم را دنبال کند، نه اینکه به دنبال انتقام‌جویی باشند و یا دست به جنگ بزنند. افراد دولت ترامپ برخلاف آنچه می‌گویند ترجیح می‌دهند کانال تعامل با ایران را ببندند.

هیچ کشوری برای اعمال تحریم‌ها از آمریکا پیروی نمی‌کند

ترامپ از کسب پیروزی در حوزه سیاست خارجی ناامید شده است

زمان مذاکره بین ایران و ایالات متحده گذشته است

دان رولاندز هم‌چنین در مورد ادعاهای ترامپ در مورد فعال‌سازی اسنپ‌بک گفت: فکر نمی‌کنم آمریکا در این مسیر موفق شود. سوال این است که آیا او می‌تواند دیگران مانند اروپایی‌ها را مجبور به پیروی از تحریم‌های جدید علیه ایران کند؟ حداقل در کوتاه‌مدت و در چند ماه آینده بعید است و به آن شک دارم.

این استاد دانشگاه در ادامه اضافه کرد: من فکر می‌کنم زمان هرگونه مذاکره در سطح ارشد بین ایران و ایالات متحده گذشته است و تا بعد از انتخابات آمریکا دوباره این فرصت ظهور نخواهد کرد. رئیس‌جمهور ترامپ از کسب برخی پیروزی‌ها در حوزه سیاست خارجی ناامید شده است و این شامل توافق با ایران هم می‌شود. اگر این فرصت به وجود بیاید، ایران احتمالاً مجبور نیست خیلی چیزها را بپذیرد و در واقع می‌تواند به  امتیاز بیشتری برسد.

آمریکا قبل از انتخابات وارد جنگ نمی‌شود

ایران تا زمان انتخابات با سیاست صبر پیش برود

فشار بر ایران از نظر انتخاباتی برای ترامپ محبوب است

استاد اقتصاد دانشگاه کارلتون کانادا در ادامه در مورد احتمال جنگ میان ایران و آمریکا گفت: شک دارم جنگ شود. دولت فعلی آمریکا نمی‌خواهد درگیر جنگ قبل از انتخابات باشد و به طور کلی فقط تهدید می‌کند اما میل به درگیری نظامی ندارد. اگر احتمال انتخاب مجدد برای ترامپ کم‌رنگ شود، من هم احتمال یک درگیری نظامی را رد نمی‌کنم، زیرا در آن صورت ترامپ چیز زیادی برای از دست دادن نخواهد داشت و به دیگران اهمیت زیادی نمی‌دهد.

دان رولاندز  تاکید کرد: اگر ایران به طور منطقی آرام و غیر تحریک‌آمیز عمل کند و با سیاست صبر پیش برود، احتمالا ترامپ انتخابات را از دست می‌دهد. دولت آمریکا فقط می‌خواهد بر ایران فشار وارد کند و ایران را مجازات کند؛ زیرا این کار از نظر انتخاباتی برای ترامپ محبوب است، هم‌چنین این رویه بین متحدان آمریکا در منطقه محبوب است و می‌تواند باعث شود که از برنامه سیاست خارجی و داخلی رئیس‌جمهور ترامپ و انتخاب مجدد او  نیز حمایت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز