خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری:

تلخ‌ترین ساعات برای آمریکا در حال رقم خوردن است/ دوران راهزنی تمام شده است/ ظریف دوشنبه و رئیس‌جمهور سه‌شنبه در سازمان ملل سخنرانی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۶۰۰

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امسال برنامه مجمع عمومی سازمان ملل به صورت مجازی برگزار خواهد شد، گفت: برنامه فعلی این است که وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب و رئیس‌جمهور نیز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز یکشنبه ۳۰ شهریورماه ۹۹ در نشست خبری با گرامیداشت یاد و خاطر ۸ سال دفاع مقدس گفت: فرزندان این سرزمین در دفاع مقدس اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک این سرزمین اشغال شود. 

وی ادامه داد: اگر امروز با این اقتدار در منطقه و جهان هستیم، همه مدیون خون شهداست و ما تا ابد مدیون آنها هستیم. آن روزها روزهای خون و قیام است که هیچ وقت فراموش نمی‌شود. امید داریم نسل جوان آن تاریخ افتخارآمیز را مطالعه کند. من یاد و خاطر آنها را گرامی می‌دارم و از خداوند متعال مدد می‌خواهیم که پیرو راه آنها باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با بیان اینکه امسال برنامه مجمع عمومی سازمان ملل به صورت مجازی برگزار خواهد شد، گفت: برنامه فعلی این است که وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب و رئیس‌جمهور نیز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد.

وی درباره ادعای دیروز پمپئو در خصوص بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران خاطرنشان کرد: جهان خیالی پمپئو هم امن‌تر نخواهد شد. از روزی که ایشان تصمیم گرفت وارد این دنیای پر مکر و دروغین خود شود، امنیت نداشت. دنیا با اقدام آمریکا جز ناامنی، جنگ و بی‌ثباتی به چیزی نرسیده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: آثار حضور شوم آمریکا در دنیا به ویژه غرب آسیا چیزی جز این میراث خانمان‌سوز و شوم نبوده است. آنچه آمریکا در پی آن است، یک گردن‌کشی دیگر است و به لیست یاغی‌گری‌های واشنگتن اضافه کرده است.

وی با بیان اینکه تصور می‌کنم تلخ‌ترین ساعات برای آمریکا رقم می‌خورد، افزود : تصمیم آمریکا این بوده که طرف اشتباه تاریخ ایستاده و وظایف خود را فراموش کرده است. پیام تهران به واشنگتن این است که به جامعه‌ جهانی و وظایف خود برگردد، اگر دست از یاوه‌گویی و یاغی‌گری بردارد، جامعه جهانی آن را خواهد پذیرفت.

دیپلمات ارشد ایران درباره پاسخ ایران به بازرسی از کشتی‌ها و هواپیماهای ایران بیان کرد: آمریکا در ادعای خود بسیار منزوی‌ است. اینکه آمریکا در مرکز قدرت ادعایی خود این چنین منزوی شود، بهترین نشانه است که چقدر قدرت آمریکا پوشالی است. آمریکا وقتی نتوانسته در فضای سیاسی و روندهای حقوقی به خواست خود برسد، به سیاست قلدری‌اش برگشته، آنها از این طریق می‌خواهند کارهایشان را جلو ببرند.

وی ادامه داد: آنها باید پیام دنیا را گرفته باشند که دنیا در حال تغییر است و به دلیل سیاست‌های کوته‌بینانه ترامپ و شرکا، اولین قربانی این تغییر در نظام بین‌المللی خود آمریکاست.

وی با بیان اینکه سه کشور اروپایی که متحدان قطعی آمریکا هستند، امروز صبح یک بیانیه دادند و گفتند نه تنها آمریکا هیچ حقی ندارد بلکه اقدامش هم اثر حقوقی ندارد، اظهار داشت: آمریکا می‌داند ادعایش پوچ، غیرواقعی و بی‌اثر است. آمریکا شاهد برآمدن قدرت‌های مستقل، مسئول و آزاده‌ای مانند ایران است. مبتنی بر منشور ملل متحد و دکترین دفاعی ایران، هر اقدامی که ناقض حاکمیت ایران و تعهدات مقررات جهانی باشد، با جدیت و بدون لحظه‌ای تردید پاسخ داده می‌شود. پیام‌های لازم در ادوار مختلف به آمریکا داده می‌شود و این بار هم اعلام می‌شود که دست از راهزنی زمینی، هوایی و دریایی بردارند که دوران راهزنی تمام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس درباره حمایت از جامع‌تر شدن برجام گفت: برجام توافقنامه‌ای است که یک بار مذاکره، جمع‌بندی، امضا و مهر و موم شده است. هر اقدامی که بخواهد این مهر و بوم را بردارد، یعنی پایان برجام. از همه کشورها انتظار داریم به بدیهیات روابط بین‌المللی و تعهدات خود پایبند باشند.

خطیب‌زاده درباره احتمال برگزاری نشستی درباره برجام با حضور وزرای خارجه عضو  توافق گفت: واقعا اتفاقی نیفتاده است، به دلیل اینکه نشست کمیسیون اخیر هم برگزار شده است برنامه‌ای برای این کار وجود ندارد. همه دنیا  می‌گویند که اتفاقی نیفتاده است اما در دنیای خیالی آقای پمپئو اتفاق افتاده است؛ بیننده و تشویق‌کننده این شوی تلویزیونی خود آقای پمپئو و چند نفر معدود هستند، اما اگر دست‌نشانده‌ها این موضوع را باور کنند و بخواهند پایشان را از گلیم‌شان فراتر بگذارند با برخورد سختی مواجه خواهند شد.

وی درباره برگزاری نشستی که روسیه آن را پیشنهاد داده است، اظهار داشت: پیش‌تر این موضوع را نیز مطرح کرده‌ایم ما به نیات دوستان و شرکای خودمان شک نداریم و این موضوع به آنها نیز گفته و منتقل شده است و در جریان قرار دارند آنچه که ما به آن یقین داریم، این است که اقدامات سرکشانه ایالات متحده بر ضد ملت و دولت ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دو موضوع را باید از هم جدا کنیم، یکی موضوع برجام یکی موضوع اقدامات یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده، تاکید کرد: در موضوع برجام واقعیت این است که تعهدات طرف‌های مقابل به ویژه اروپایی‌ها به طور خاص از روزی که ترامپ تصمیم گرفت از برجام خارج شود به شکل فزاینده انجام نشده است و این‌ها به طرف‌های دیگر نیز منتقل شده است؛ به ویژه اثر تعهدات اقتصادی که در این موضع شفاف بوده‌ایم و اقدامات متناسب خودمان را در چارچوب بندهای برجام انجام دادیم. البته طرف‌های اروپایی ما نیز تلاش‌هایی کردند که بیشتر آن ناکام بوده است؛ از جمله اینستکس که  اجرایی نشد.

وی ادامه داد: اما در موضوع اقدامات یکجانبه آمریکا که بخشی از آن مربوط به انتخابات آمریکا و بخشی دیگر برای فشار روانی به جامعه ایران است؛ کشورهای اروپایی نمایندگان روسیه و حتی اعضای غیر دائم شورای امنیت کاملاً شفاف عمل کردند؛ مهم این است که یک صدای واحد «نه» بزرگی را در صورت پمپئو و ترامپ به آنها گفتند این مسیر ادامه خواهد داشت، مگر اینکه آمریکا از موضوعات کلان خودش دست بردارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در مورد روابط ارمنستان و اسرائیل و باز شدن سفارت‌خانه  این کشور در سرزمین‌های اشغالی و آثار آن بر موضوع قره‌باغ گفت: یک رژیم جعلی و غاصب در سرزمین فلسطینیان بیش از ۷۰ سال است که تعدی می‌کند، این رژیم غاصب حتی متعلق به آن سرزمین هم نیست چه برسد به این منطقه تاریخی و باستانی؛ ما طی چند ماه گذشته به دوستان در ارمنستان و همچنین با احضار رئیس نمایندگی و کاردار به وزارت خارجه مسائل را مطرح کرده‌ایم که رژیم اشغالگر قدس در این سرزمین جایگاهی ندارد.

وی درباره خرید سلاح دو کشور آذربایجان و ارمنستان از اروپا به جای ایران  و ادامه جنگ آنها گفت:  هیچ مناقشه نظامی در منطقه حل نخواهد شد و همان زمانی که نظامی می‌شود بناست که حل نشود؛ ما با دوستانمان در آذربایجان و ارمنستان در تماس هستیم نکات مان را گفته‌ایم و همچنان معتقدیم هیچ کدام از قدرت‌های فرامنطقه ای محض رضای خدا و حسن نیت در منطقه حضور ندارند، بهترین  راه حل فی‌مابین دو کشور با کمک کشورهای منطقه‌ای است که انجام می‌شود جمهوری اسلامی نیز در گذشته کمک کرده و باز هم کمک خواهد کرد.

خطیب زاده درباره رابطه ایران و آمریکا با بیان اینکه دولت ایالات متحده و رژیم فعلی کاخ سفید هیچ انتخابی ندارد که بازگردد و اول به قوانین و نام‌های بین‌المللی احترام بگذارند، گفت: بعد اقدامات مجرمانه خودشان را متوقف کنند و مهم‌تر از همه اینکه خسارت‌هایی را که به ایران و مردم ایران زده ‌اند را جبران کنند. در این مسیر قطعاً جامعه جهانی باید یک صدا در مقابل ایالات متحده بیایستد.

وی درباره خرابکاری در حادثه نطنز گفت: جمع‌بندی‌های این موضوع در اختیار نهادهای امنیتی اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، مطمئناً اگر بعدی از آن به سیاست خارجی بازگردد و به دستگاه دیپلماسی، اقدام جدی خواهیم کرد هنوز چنین موضوعی به ما گفته نشده است اما در مسیرهای خودش در حال پیگیری است. هم پیام‌ها داده و دیده شده و هم پیام‌ها گرفته شده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال ایلنا درباره پیگیری دریافت غرامت ایران از اسرائیل اظهار داشت: از حقوق حقه ملت ایران در چارچوب نُرم‌های بین‌المللی و اصول سیاست خارجی دفاع می‌کنیم و قطعاً این مسیر را ادامه خواهیم داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره پیشنهاد صلح هرمز گفت: طرح صلح هرمز یک مسیر است، البته از حیث اصول و کنشگرانی که به آن دعوت می‌شوند بسیار فراگیر است. پیگیر یک ساز و کار فراگیر منطقه‌ای بودیم، طرح صلح هرمز یک دینامیک و پویایی ایجاد کرد که نمونه آن را در طرح‌های دیگر از جمله طرح‌های روسیه و پکن دیده‌ایم ما همچنان به چارچوب و اصولی که در صلح هرمز ارائه کرده‌ایم و به مناسبت‌های چندجانبه گفته شده است پایبند هستیم، امیدوارم مسیری که با طرح صلح هرمز آغاز شده است ادامه پیدا کند و ساز و کار صلح در منطقه ختم شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضوع سخنرانی ظریف و رئیس‌جمهور اظهار داشت: قطعاً مواضع و نگاه جمهوری اسلامی ایران به تحولات جاری و پاسخ ایران به آنچه که جزو مسائل ایران است، خواهد بود. امسال هفتاد و پنجمین سالگرد ملل متحد است و جا دارد یک بار دیگر نگاه کنیم که ملل متحد چه مسیری را طی کرده و چه مسیری را باید طی می‌کرده و نتوانسته، طی کند و اینکه مسیر پیش رو چه هست. احتمالاً نگاه جمهوری اسلامی ایران در تمام این صحبت‌ها بازتاب خواهد داشت.

وی در مورد سخنرانی وزیر امور خارجه در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: این موضوع مرسوم بوده است که در آنجا حضور پیدا کنند و در حاشیه آن در همه اندیشکده‌هایی که دعوت می‌کردند سخنرانی می‌کردند و اتفاقاً تلاش تیم رسانه‌ای آنها در کانالیزه کردن خبرهای ایران‌هراسانه فعلی این بوده است که صدای رسمی جمهوری اسلامی به بقیه رسیده نشود و تحریم آقای ظریف نیز در ادامه همین رویکرد بوده است، هرچند که اثر عملی نداشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره اینکه آمریکا چقدر در تحت فشار قراردادن ایران پیروزی کسب کرده است، گفت: عاقلان دانند؛ عاقلان دانند که فشار حداکثری ایالات متحده موفق بوده یا  مقاومت حداکثری ایران ملت ایران؛ عاقلان دانند که بعد از چند سال جنگ و خونریزی در افغانستان برای فرار از منطقه تلاش می‌کنند یا جمهوری اسلامی که همواره در منطقه بوده است؛ عاقلان دانند که طرح اخراج آمریکا در عراق از مجلس این کشور می‌گذرد و قانون می‌شود و بر سر نخواستن آن دعوا است و اینکه در قفقاز و آسیای مرکزی یمن و دیگر کشورها چه اتفاقی در حال افتادن است.

وی تصریح کرد: ایالات متحده روزهای تلخی را طی می‌کند که نتیجه و ثمره آن نه تنها سیاست‌های مخرب فعلی حاضر در کاخ سفید است بلکه سال‌ها خونریزی و جنگ و کشتار مردم این منطقه است، ایالات متحده جز این ادعا حرف دیگری نمی‌تواند داشته باشد و شکست سیاست‌های آن در جهت حذف تک‌تک افرادی بود که در این فشار حداکثری با او  همراه بودند، از بولتون و هوک گرفته تا نفرهای بعدی که قربانی خواهند شد تا شکست فشار حداکثری را به گردن آنها بیاندازند و البته ضربات ناجوانمردانه‌ای که به علت تحریم‌ها به ایران زده شده است را نه فراموش می‌کنیم و نه فراموش می‌کنیم که خسارت‌های آنها را بگیریم. روزی هم که ایالات متحده عاقل شود و به جامعه جهانی بازگردد تازه اول ماجرای ما است و باید جبران کند.

خطیب زاده درباره اینکه آیا اتفاق جدیدی در پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران افتاده است یا نه، گفت: ما در مورد سنت سنت و ریال ریال حقوق ملت ایران متعهد هستیم و هم افرادی که نمی‌توانند و همان‌هایی که نمی‌خواهند پول‌های ایران را بدهند را در نظر داریم البته بین این دو تفاوت قائل می‌شویم. پیشرفت‌هایی در مورد دریافت پول از کره حاصل شده است و آنچه که بر آن صحه می‌گذاریم اقدام است نه حرف؛ اما تا آن لحظه که این اقدامات عملی شود برای عملی شدن حقوق مردم ایران دست از تلاش بر نمی‌داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز