خبرگزاری کار ایران

رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا:

نگاه ایدئولوژیک و امنیتی از وزارت خارجه برداشته شود/ تغییر نگرش در دستگاه دیپلماسی خارجی می‌تواند روابط اقتصادی ما را بهبود ببخشد

asdasd
کد خبر : ۹۵۹۸۱۱

یک نماینده مجلس بیان کرد: باید در نوع نگرش و نگاه دستگاه دیپلماسی خودمان تجدید نظر کنیم، زیرا تازمانی که دستگاه دیپلماسی ما تحت سیطره نگاههای امنیتی، ایدئولوژیک، غیراقتصادی و ناکارآمد باشد نمی‌تواند برای کشور درآمدزایی و مشکلات اقتصادی را حل کند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص فعال شدن دپیلماسی اقتصادی در شرایط تحریمی کشور، گفت:بخش عمده عرصه سیاست خارجی امروزه در جهان بر پایه تبادلات اقتصادی است. پیوند منافع اقتصادی جدا از این که صلح و ثبات را در روابط کشورها بر قرار می‌کند نیازهای داخلی کشورها را نیز بر طرف می‌کند و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، تنش‌ها جلوگیری و آن‌ها را درمان می‌کند. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: کشور ما به لحاظ منابع نفتی، گازی، معدنی و توانمندی‌ها بسیار ثروتمند است اما به لحاظ تحریم‌های ظالمانه به طور موقت در تنگناهای اقتصادی قرار دارد.

وی افزود: کاری که ما می‌توانیم در عرصه دپیلماسی انجام دهیم این است که در درجه اول؛ دیپلماسی را از چارچوب اصلی روابط دولت‌ها به روابط میان شرکت‌ها، موسسات و بخش خصوصی تبدیل کنیم، زیرا پیوند روابط بخش خصوصی کشورها با یکدیگر بسیاری از تنگناهایی که بین روابط مرسوم سیاسی و دیپلماتیک  وجود دارد را ندارند.

 نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ما می‌توانیم با اتکا بر بخش خصوصی و شرکت‌های غیر دولتی تبادل تجاری خودمان را با کشورهای جهان افزایش دهیم، عنوان کرد:در حال حاضر در چند حوزه می‌توانیم روابط اقتصادی دپیلماتیک انجام دهیم؛ به طور مثال در کشورهای پیرامونی‌ما کشوری مانند  افغانستان با ۳۰ میلیون جمعیت وجود دارد که بیشترین روابط فرهنگی، تاریخی را با ما دارد که می‌تواند در شرق کشور دروازه تبادل تجاری‌مان باشد.

وی ادامه داد: قدم بعدی استفاده از مناطق آزاد است که البته در قسمت‌های شرقی کشور این مناطق را نداریم اما دولت و مجلس پیگیر رفع این مشکل هستند تا با احداث دو منطقه آزاد سرخس و دوغارون در تایباد بخشی از این مشکل را حل کنند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش دیگری از این دپیلماسی، جدای از فعال کردن بخش خصوصی این است که  ما باید در نوع نگرش و نگاه دستگاه دیپلماسی خودمان تجدید نظر کنیم. تازمانی که دستگاه دیپلماسی ما تحت سیطره نگاه‌های امنیتی، ایدئولوژیک، غیراقتصادی و نا کارآمد باشد نمی‌تواند برای کشور درآمد زایی و  مشکلات اقتصادی را حل کند.

وی با اشاره به اینکه ما باید به درک درستی از تعاملات اقتصادی و بخش خصوصی برسیم اظهار داشت: اگر ما نگاه اقتصادی را بر دستگاه دیپلماسی خودمان حاکم کنیم علاوه بر این‌که چالش‌ها کمتر می‌شود راحتر می‌توانیم از طریق دستگاه دیپلماسی و  سیاست خارجی برای تسهیل روابط اقتصادی بستر سازی کنیم.

رحیمی جهان آبادی ادامه با تاکید بر این‌که رایزنی اقتصادی ما باید در خارج از کشور فعال شود، گفت:ما در بخش عمده کشورهای جهان اصلا رایزنی اقتصادی نداریم و یا اگر داریم افراد متخصص و باتجربه که توانایی لازم را برای بستر سازی و بهبود روابط اقتصادی دارند، نیستند.

وی خاطر نشان کرد: ما حتی با همسایگان آن تعامل تجاری مناسب را که باید نداریم. در همسایگی ما ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، آذربایجان وجود دارد؛ کشورهایی که به لحاظ اقتصادی می‌توانند ظرفیت‌های مناسبی برای ما باشند اما به دلیل آن‌که رایزنی‌های قدرتمندی در عرصه اقتصادی نداریم نمی‌توانیم از بازارهایشان استفاه کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: به طور مثال در منطقه آمریکای لاتین که امروز تبادل تجاری داریم اما در حوزه پیرامونی کشورهای همسایه مانند کشورهای آسیا میانه، شبه قاره هند و افغانستان داریم بی ارتباط هستیم. و یا  در حوزه کشورهای عربی و یا  ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و یا با کشور بزرگی مثل روسیه می‌توانیم ارتباطات‌مان را به سمت و سویی ببریم که بخشی از نیازها را حل و یا کاهش دهیم. 

وی در پایان بیان کرد: تغییر نگرش در دستگاه دیپلماسی خارجی، بهره گیری و ایجاد روابط بین بخش خصوصی ایران با کشورهای همسایه می‌تواند روابط اقتصادی ما را بهبود بخشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز