خبرگزاری کار ایران

روحانی در آیین افتتاحیه طرح‌ عظیم توسعه آب و خاک:

تا لحظه آخر دست از کار نمی‌کشیم/ بعد انقلاب شاهد تحول بزرگی در بخش آب و خاک بودیم

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۳۷۴

رئیس جمهور گفت: زمان جنگ تحمیلی آروزی ما این بود یک روزی جنگ با پیروزی رزمندگان اسلام تمام و دشت‌ها آباد شود و مردم ما بتوانند از سرزمین خود به بهترین وجه استفاده و بهره برداری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی گفت: مردم ما امروز شاهد افتتاح یکی از طرح‌های بسیار بزرگ توسعه آب و خاک در مناطق مرزی کشور هستند.

رئیس‌جمهور  با اشاره به این‌که امید و آرزوهایی در ایام دفاع مقدس در ذهن ما بود و از این مناطق زیاد عبور می‌کردیم، عنوان کرد: آن زمان این مناطق میدان جنگ و زد و خورد بود، آرزوی ما این بود که یک روزی جنگ با پیروزی رزمندگان اسلام تمام و این دشت‌ها آباد شود و مردم ما بتوانند از سرزمین خود به بهترین وجه استفاده و بهره برداری کنند.

رئیس دولت دوازدهم افزود: در این افتتاح دشت‌های ازگله، جگیران، ذهاب شمالی و جنوبی و قراویز تحت تاثیر این سیستم آبیاری و زهکشی قرار می‌گیرد و مردم این منطقه شاهد آبادانی خواهد بود.

وی یاد آور شد: یکی از آرزوهایی ما این بود  روزی فرا برسد و ما بتوانیم این مناطق را آباد کنیم، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سفرهایی که در این مناطق با هم بودیم این را  جزو آرزوهایشان بیان می‌کردند لذا ما در اواخر دولت آقای هاشمی در سال ۷۶ طرحی که امروز افتتاح شد را در شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار دادیم و اولین مصوبات آن مربوط به پایان دولت ایشان بود و بعد در سال‌های ۸۱ و ۸۲ این طرح را دنبال کردیم و مصوبات فراوانی را داشتیم.

روحانی گفت: حجم تحقق این طرح بسیار عظیم و بزرگ بود و همانطور که وزیر نیرو اعلام کردند بعد از انقلاب ۲۸ سد افتتاح کردیم و در دولت یازدهم و دوازدهم ما در طول ۷ سال گذشته ۲۴ سد جدید را احداث کردیم و تونل بسیار عظیم و بزرگ مهم نوسود را که از شگفتی‌های مهندسی مادر منطقه بود را به بهره‌برداری رساندیم.

وی تاکید کرد: این طرح برای ما بسیار مهم است و در طول این سال‌ها آن را پیگیری کردیم من در اینجا باید از مقام معظم رهبری تشکر کنم که در سال ۹۳ هنگامی که این طرح را برای ایشان توضیح دادم و خدمتشان گفتم برای تکمیل این طرح ما نیازمند به کمک صندوق هستیم و باید از تسهیلات آن استفاده کنیم، ۸ میلیارد دلار  نیاز داریم ایشان همان جا بلافاصله موافقت کردند .

روحانی با بیان اینکه این کار در سال ۹۳ تحرک اصلی خود را پیدا کرد، اظهار داشت: امروز شاهد افتتاح بخش بزرگی از این طرح هستیم. برخی تونل‌ها و سدها در برنامه‌های قبلی افتتاح شده و امروز به محصول رسیده است. امروز ۲۳ هزار هکتار افتتاح شد و امیدواریم تا پایان سال به ۳۵ هزار هکتار برسد. در سال آینده هم هر مقدار امکان‌پذیر باشد آن را دنبال می کنیم.  

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: بخشی از امسال و بخشی هم از سال گذشته که با ویروس کرونا مواجه بودیم دیدیم که کشورهای مختلف در مساله مواد غذایی چقدر حساسیت به خرج می‌دهند اما این یکی از افتخارات ملی ما است که در بخش آب و خاک و کشاورزی تحول بزرگی در طول بعد از انقلاب و این هفت سال را شاهد بودیم.

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: استان‌های کرمانشاه و ایلام که در زمان جنگ تحمیلی آن همه مصائب را شاهد بودند، امروز شاهد یک تحول بسیار بزرگ در امر کشاورزی هستند و مهم است که خودکفا باشیم. امروز کشاورزان با این طرح‌های کشاورزی در دو و سه نوبت می‌توانند از زمین‌ها استفاده کنند. بسیار مهم است که کشاورزان محصولی را درو کنند و سه ماه بعد محصول دیگری را کشت کنند.  

وی با بیان اینکه در دنیا کشت دیم بخش بزرگی از محصولات را تامین می‌کند، گفت: حدود ۱۸ درصد محصولات از زمین‌های آبی است اما همین مقدار کم کشت دیم، ۴۰ درصد مواد غذایی را تامین می‌کند با اجرای این طرح‌ها تولید محصول در این منطقه به ۴ برابر می‌رسد. باید این طرح‌ها را ادامه دهیم و با حساسیت تکمیل آن را تا پایان امسال و تا پایان این دولت دنبال می‌کنیم. تا لحظه آخر همه کارگزاران، استانداران، مهندسان و پیمانکاران دست از کار نخواهند کشید.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز