خبرگزاری کار ایران

عضو هیأت مدیره کانون وکلا در گفت‌و‌گو با ایلنا:

طرح مالیات بر خانه‌های خالی موجب گسترش بازار مکاره دیگری می‌شود!/ نگرانی از انعقاد قراردادهای صوری برای فرار از مالیات

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۵۶۵

یک عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: اعمال احکامی شبیه به طرح مالیات بر خانه‌های خالی با توجه به جامعه‌شناسی ایران که نمایندگان پیشنهاد‌دهنده از آن غفلت کرده‌اند، منجر به ایجاد و گسترش بازار مکاره دیگری خواهد شد.

علیرضا آذربایجانی، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی اظهار کرد: طرح پیشنهادی تعیین مالیات بر خانه‌های خالی، تکرار اشتباهی دیگر است.

وی افزود: نمایندگان مجلس با تقدیم طرحی در قالب تعیین مالیات بر خانه‌های خالی با حسن نیت و بدون توجه به ابعاد کارشناسی و حقوقی مرتکب اشتباه شده‌اند، زیرا در ساختار نظام حقوقی ایران و با توجه به قاعده تسلیط بر اموال و دارایی‌ها، مالک هر مال مشروع و قانونی مجاز است هر گونه استفاده از مال خود را داشته باشد تا جایی که این استفاده منجر به ضرر غیر شود. 

این وکیل پایه یک دادگستری گفت: خالی گذاشتن خانه توسط مالک به هیچ عنوان از مصادیق استثنا ذکر شده نیست و این طرح با مسلمات قانونی و فقهی در تعارض است.

آذربایجانی بیان کرد: اعمال احکامی شبیه به این طرح با توجه به جامعه‌شناسی ایران که نمایندگان پیشنهاد‌دهنده از آن غفلت کرده‌اند، منجر به ایجاد و گسترش بازار مکاره دیگری خواهد شد، با عنوان انعقاد قراردادهای صوری که به طور قطع اولاً هزینه آن بسیار کمتر از مالیات بالقوه است و ثانیاً مبنا و نظارت دقیقی بر تعیین و تشخیص اجاره‌های واقعی از صوری وجود ندارد.

وی اضافه کرد: همچنین خالی یا مورد استفاده قرار دادن خانه هر چند مبتنی بر تطبیق عرفی است اما به سادگی با قرار دادن مقداری اموال منقول و روشن گذاشتن چند لامپ جهت نشان دادن مصرف برق و مراجعات دوره‌ای برای باز گذاشتن شیر آب برای ایجاد قرینه مصرف و استفاده قابل تحقق است و به عبارت دیگر یک باب وسیعی در آینده باز خواهد شد تا مراجع قضایی را درگیر احراز تصرف و یا خالی بودن واقعی ملک کنند.

این عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز اظهار کرد: اساساً تعبیر استفاده و یا عدم استفاده بسیار موسع است و به سادگی که نمایندگان مجلس تصور کرده‌اند نیست، به عنوان مثال بسیاری از خانه‌های جزیره کیش به گونه‌ای است که متصرف و مالک دارد اما با توجه به بعضی از شرایط، مالک بیش از دو سال از آنها استفاده نکرده و مشخص نیست با این طرح مشمول چه تعریفی قرار خواهند گرفت.

وی گفت: به هر حال به نظر می‌رسد این طرح از جهت کارشناسی ناپخته و مغایر با اصول مسلم حقوقی و در اجرا منجر به ایجاد بازار دلالی کاذب جهت انعقاد قراردادهای صوری و تشریفاتی شده و امید است مجلس شورای اسلامی به جای طرح اینگونه مباحث که بیشتر مصرف تبلیغاتی برای ارائه به اقشار آسیب‌پذیر دارد، برنامه‌ها و اهداف خود را متمرکز در جلوگیری از تخصیص بودجه‌های کلان برای سازمان‌ها و نهادهایی کند که اگر از امروز تا سال‌های بعد تعطیل شوند، کوچکترین مشکلی برای کشور ایجاد نخواهد شد و این بودجه را صرف برنامه‌ریزی‌های کلان مسکن اقشار آسیب‌پذیر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز