خبرگزاری کار ایران

گزارش نیویورک‌تایمز از همکاری ایران و چین برای به چالش کشیدن قدرت آمریکا

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۸۵۵

نیویورک تایمز در تحلیلی به توافق ایران و چین پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک تایمز، در سال‌های اخیر، در حالی که ایالات متحده درگیر منازعات غیرقابل کنترل و درگیری در خاورمیانه شده بود، چین فعالیت‌های اقتصادی، دیپلماتیک و حتی نظامی خود را در منطقه گسترش داد.

انگیزه‌های پکن متنوع است؛ چین به دنبال منافع خود، مانند رفع نیاز به واردات انرژی و پیدا کردن مکانی برای سرمایه‌گذاری است. چین در تلاش است تا خود را در میان مردم جهان و مردم خود به عنوان یک قدرت بزرگ نشان دهد که قادر به رقابت با ایالات متحده است، سران پکن اطلاع دارند که برای رسیدن به اهدافشان با مجموعه‌ای از موانع قابل توجه روبرو هستند از سویی پکن قصد دارد که از دوستی با همه ی طرف ها در منطقه از جمله ایران، اسرائیل و کشورهای عربی به طور یکسان استفاده کند تا در کنار به حداقل رساندن تعهدات خود از مزایای تعامل منطقه‌ای حداکثر استفاده را بکند. 

موضوع جالب، نقش برجسته‌ای است که ایالات متحده در منطقه ایفا می‌کند. در این شرایط چین از منافع سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی‌اش سود می‌برد. بدون اینکه واشنگتن بتواند امنیت کافی برای سرمایه خود و شهروندان مستقر در منطقه فراهم کند تاکنون چین تصمیم گرفته است که در خاورمیانه به اقدامات تحریک‌آمیز دست نزند. اما به صورت دیپلماتیک با تحریم‌های آمریکا مخالفت کرده است.

بنابراین، در حالیکه چین به دنبال دستیابی به منافع استراتژیک در خاورمیانه باشد،  واشنگتن را به چالش می‌کشد.

ایران، اصلی‌ترین شریک منطقه‌ای چین با مشکلات خاص خود روبرو است. تهران از «فشار حداکثری» آمریکا رنج می‌برد و هم اکنون به دوست و شریک نیاز دارد.

چین، کشوری است که ثروت و قدرت کافی برای حمایت از ایران دارد. از سوی دیگر، پکن به تجدیدنظرطلبی ایران برای به چالش کشیدن نقش ایالات متحده در نظم بین‌المللی تمایل دارد. بنابراین، به نظر می‌رسد، پکن و تهران می‌توانند بهترین همکاری را با یکدیگر داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز