خبرگزاری کار ایران

عمویی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

بازید اعضای کمیسیون امنیت ملی از محل حادثه نطنز/ بررسی سناریوهای مختلف این حادثه/ نهادهای مسئول پاسخ مقتضی را ارائه کنند

asdasd
کد خبر : ۹۴۲۹۲۸

سخنگوی‌ کمیسیون امنیت ملی از سفر برخی از نمایندگان به قم و نطنز خبر داد و گفت: نمایندگان از محل حادثه نطنز هم بازدید داشتند اما جمع‌بندی دقیق‌تر در مورد علت این حادثه نیازمند بررسی‌های کارشناسی است که امیدواریم نهادهای مسئول در این زمینه پاسخ مقتضی را ارائه کنند.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص بازدید امروز برخی از نمایندگان مجلس از سایت‌های هسته‌ای، اظهار‌ کرد: امروز تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم از جمله اکثریت اعضای کمیسیون امینت ملی و سیاست‌ خارجی با سفر به قم و نطنز از سایت‌های هسته‌ای شهید علی محمدی و شهید احمدی روشن بازدید کردند.

وی افزود: این سفر با هدف بررسی آخرین اقدامات و تحولات در فعالیت‌های هسته‌ای کشور انجام شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: در حال حاضر در سایت شهید علی محمدی در فردو هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در ۶ آبشار از سانتریفیوژهای نسل یک در حال غنی‌سازی هستند که اورانیوم را تا نزدیک ۴/۵ درصد غنی می‌کنند.

عمویی بیان کرد: در سایت شهید احمدی روشن در نطنز هم شاهد فعالیت سانتریفیوژهای نسل یک، نسل دو و نسل چهار بودیم که در زنجیره غنی‌سازی قرار گرفتند، همچنین در مشاهداتمان روند تحقیق و توسعه روی  نسل‌های جدید سانتریفیوژهای ایرانی نیز مواردی را مشاهده کردیم؛ در حال حاضر روند تحقیق و توسعه و نسل‌های جدید سانتریفیوژ از جمله سانتریفیوژهای ir۶، ir۸ و ir۹ نیز ادامه خواهد داشت که در سایت نطنز نمایندگان از نزدیک شاهد فعالیت‌های دانشمندان جوان هسته‌ای کشور و تحقیق و توسعه در خصوص این سانتریفیوژها بودند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: کشور ما در زمینه طراحی و تحقیق و توسعه روی نسل‌های جدید سانتریفیوژ روند رو به رشدی دارد و این موضوع شامل طراحی و ساخت قطعات در داخل کشور می‌شود که ما را از وابستگی به خارج از کشور بی‌نیاز کرده است.

عمویی اظهار کرد: نمایندگان در بازدیدی که از این دو سایت داشتند، از زحمات دانشمندان هسته‌ای کشور که موجب دستاوردهای افتخارآمیز در حوزه هسته‌ای برای کشور بودند، تقدیر کردند و بر حفظ توانمندی‌های علمی و انسانی تأکید کردند.

وی گفت: همچنین در بخش دیگر این بازدید، نمایندگان از محل حادثه نطنز هم بازدید داشتند و گفت‌وگوهای کارشناسی با برخی از افراد حاضر در محل صورت گرفت و سناریوهای مختلفی که موجب بروز این حادثه شد، پیش‌بینی شد.

عمویی ادامه داد: غنی‌سازی در نطنز در بخش زیرزمینی صورت می‌گیرد و براساس مشاهدات نمایندگان، روند جاری غنی‌سازی بدون وقفه ادامه دارد. حادثه در یکی از سوله‌های روی سطح رخ داده که به غنی‌سازی ارتباطی ندارد و بیشتر در امور تحقیق و توسعه به کار گرفته می‌شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: جمع‌بندی دقیق‌تر در مورد علت این حادثه نیازمند بررسی‌های کارشناسی بیشتری است که امیدواریم نهادهای مسئول در این زمینه پاسخ مقتضی را ارائه کنند.

وی اظهار کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تأکید بر حفظ دستاوردهای کشور در حوزه هسته‌ای آمادگی خود را برای همکاری با سازمان انرژی اتمی اعلام کردند، همچنین بر رعایت راکتورهای پدافند غیرعامل در تأسیسات هسته‌ای کشور تأکید کردند.

نماینده تهران در مجلس یازدهم اضافه کرد: فعالیت غنی‌سازی در سایت نطنز با صحت و در سطح سابق ادامه دارد و این حادثه خللی در آن ایجاد نکرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز