خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اقتصادی مطرح کرد؛

قدم‌های مثبت چین و روسیه برای آزاد شدن ارزهای بلوکه شده ایران/ باید ظرف ۲ هفته آینده نسبت به تعدیل قیمت ارز راهکاری پیدا کنیم/ رئیس‌جمهور در این زمینه بیشتر تلاش کند

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۲۲۳

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز صادر کننده ما ارز حاصل از صادراتش را به کشور بازنمی‌گرداند و یا این‌که برخی از تولید کنندگان به جای واردات اقلام مورد نیازشان چیزهای دیگر وارد می‌کنند که همین کار امر موجب بروز مشکلاتی در عرصه تولید می‌شود.

سیدکاظم موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره بالارفتن قیمت ارز و اثرات آن بر چرخه تولید کشور گفت: معتقدم این افزایش و بالا رفتن قیمت ارز خوب نیست، زیرا علاوه بر این‌که در جامعه تاثیرات روانی مخربی می‌گذارد، تولیدکننده کشورمان را هم دچار مشکل می‌کند که این امر بازهم به اثر منفی در جامعه می‌انجامد.

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنگامی که شیب تند بالارفتن قیمت ارز در کشور را مشاهده کردیم، یک جلسه با رئیس بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی برگزار کردیم؛ در این جلسه مواردی که باعث بالا رفتن قیمت ارز شده را بررسی و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید ظرف  ۲ الی ۳ هفته آینده نسبت به تعدیل قیمت صعودی راهکاری را پیدا کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: امروز با این افزایش قیمتی که صورت گرفته است، فاصله بسیار فاحشی بین ارز نیمایی و ارز آزاد وجود دارد ما باید تا قبل از این‌که این فاصله بیشتر نشده و مشکلات دیگری به وجود نیاورده است، راه حلی برای جبران آن پیدا کنیم.

نماینده اردبیل یادآور شد: مشکل ارزی کشور در کنار متغیرهایی که وجود دارد به عوامل دیگری هم باز می‌گردد امروز صادرکننده ما ارز حاصل از صادراتش را به کشور باز نمی‌گرداند و یا این‌که برخی از تولیدکنندگان به جای واردات اقلام مورد نیازشان چیزهای دیگر وارد می‌کنند که همین کار موجب بروز مشکلاتی در عرصه تولید می‌شود، بنابراین ما باید مکانیسم‌هایی را به وجود بیاوریم که این دست از افراد ملزم به اجرای تعهدات خود شوند.

وی با اشاره به این‌که زندگی و معیشت مردم این‌ روزها با توجه به شرایط کشور دچار معضلات و مشکلاتی است، گفت: اعتقاد ما بر این است با این قیمت‌ها نه تنها توازن ایجاد نمی‌شود بلکه نوسانات بیشتر خواهد بود، بنابراین در کمیسیون اقتصادی به ایجاد برنامه‌ای فکر می‌کنیم تا بتوانیم معیشت  مردم را در این افزایش قیمت ارز سامان بخشیم.

موسوی با بیان این‌که در کشور ما مشکل ارزی نداریم اما روش استفاده از آن باید دوطرفه باشد، بیان کرد: در حوزه ارز دلالان بیشتر از همه دست دارند امیدوارم با تدبیر رئیس کل بانک مرکزی و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس تصمیمی اتخاذ شود تا دست این افراد کوتاه شود. 

وی ادامه داد: مردم از این مجلس انقلابی و ولایی مخصوصا در زمینه معاش انتظاراتی دارند، ما به آن‌ها مدیون هستیم دولت باید تدبیر بسیاری برای کنترل این اوضاع و احوال به کار ببرد و شخص آقای رئیس جمهور باید بیشتر تلاش کند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بانک مرکزی دقت کند که شأن مردم بسیار بالاست، آنان نباید هر روز از خواب بیدار شوند و ببینند قیمت‌ها نسبت به روز گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی درباره بازگشت ارزهای بلوکه شده کشور توسط سایر کشورها بیان کرد: ما ارز در کشورهای مختلفی داریم که باید به کشور بازگردد ، خبر نویدبخشی که می‌توانم بدهم این است که چین اخیراً در این موضوع قدم‌های برداشته است و روسیه هم در این مورد پافشاری‌هایی انجام داده است. 

موسوی با اشاره به نقش آمریکا و اروپا در افزایش فشار بر مردم به واسطه تحریم‌ها بیان کرد: آمریکا و اروپا هم که بالاخره کار خودشان را می‌کنند، تحریم هم برای امروز و دیروز نیست این فشار اقتصادی که امروز بر مردم است، ناحق ، نابجا و بی عدالتی است. اگر ما عملاً می‌خواهیم مرگ بر آمریکا بگوییم باید به سمت اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری فرمودند، برویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز