خبرگزاری کار ایران

دهقانی فیروز آبادی در گفت‌وگو با ایلنا:

انتقال بنزین از ایران به ونزوئلا طبق قوانین بین‌المللی است/ آمریکا بیش از هر کشوری صبر ایران را امتحان کرده است/ اصل مقابله به مثل را همیشه برای خود محفوظ می‌دانیم

asdasd
کد خبر : ۹۱۸۶۰۹

یک عضو کمیسیون امنیت مجلس دهم تاکید کرد: انتقال بنزین از ایران به ونزوئلا طبق قوانین بین‌المللی و منافع ملی‌مان صورت می‌گیرد.

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره به مقصد رسیدن نفت‌کش‌های ایرانی به سواحل ونزوئلا و انتقال بنزین از ایران به این کشور، گفت: ابتدا باید تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در روابط بین‌الملل و در روابط دو و چندجانبه مطابق با قوانین و حقوق بین‌الملل اقدام می‌کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قدر مسلم این است که ایران در چارچوب قوانین بین‌الملل منافع ملی‌اش را دنبال می‌کند و هیچ ملاحظه‌ای هم در این مورد ندارد، لذا اگر امروز مشاهده می‌کنید بنزینی را به ونزوئلا انتقال می‌دهد، به خاطر همین منافع ملی است و باید تاکید کنم این کار را طبق قوانین و مقررات بین‌المللی انجام داده است.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی به عنوان یک کشور مستقل در عرصه بین‌الملل شناخته شده است، ما کشوری نیستیم که وابسته به سیاست‌های کشور دیگری باشیم؛ مستقل در عرصه روابط بین‌الملل حضور داریم و در چارچوب توافقات دو جانبه و چندجانبه منافع ملی‌مان را با به کارگیری توان دیپلماسی، مالی، بازرگانی و تجاری انجام می‌دهیم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس دهم خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها آزموده‌اند که هرگاه در عرصه تعاملات جمهوری اسلامی ایران طبق قانون کاری انجام گیرد و مزاحمتی ایجاد شود و یا منافعمان مورد تهدید قرار گیرد، واکنش نشان می‌دهیم و مقابله به مثل می‌کنیم.

وی ادامه داد: در تمامی این سال‌ها نشان داده شده جمهوری اسلامی ایران مستقل است و در چارچوب موافقت‌نامه‌های بین‌المللی منافع و امنیت ملی خودش را دنبال می‌کند و چون ضمانت اجرایی موافقت‌نامه دو و چندجانبه بین‌المللی و قراردادهای بین‌المللی اصل مقابله به مثل است، جمهوری اسلامی ایران در تعاملات خودش قطعا مقابله به مثل می‌کند.

دهقانی فیروآبادی با اشاره به انتقال بنزین از ایران به ونزوئلا گفت: اگر در قضیه انتقال سوخت به ونزوئلا هم نگاه کنید، این موضوع در چارچوب منافع ملی و روابط دوجانبه ما با ونزوئلا و قراردادها و موازینی که وجود دارد، انجام شده بنابراین هرگونه مزاحمت در این زمینه اقدام قاطع جمهوری اسلامی ایران را قطعا در پی خواهد داشت.

وی درباره این‌که آمریکا قبل از حرکت نفتکش‌ها تهدید کرده بود که اگر این نفتکش‌ها به آب‌های کارائیب برسند برخورد نظامی خواهد کرد اما چه شد که تهدیدش را عملی نکرد، گفت: معتقدم آمریکا را بیش از هر کشوری صبر ایران را امتحان کرده است؛ ایالات متحده مشاهده کرده است اگر اقدامی غیرقانونی، غیرمنطقی و غیرعقلانی در مقابل ایران انجام دهد، قطعا با واکنش ایران مواجه خواهد شد. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: سابقه کشورمان در مقابله به مثل و انجام این اصل به نظر من به اندازه کافی بازدارندگی دارد که اقدامات خلاف عرف و قوانین بین‌الملل بر ضد کشتی‌های‌مان انجام نشود، هر اتفاقی بیفتد جمهوری اسلامی ایران از منافعش دفاع خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز