خبرگزاری کار ایران

منتخب مجلس یازدهم در گفت‌وگو با ایلنا:

حضور یک زن در هیات رئیسه مجلس باید تثبیت شود/ پیشنهاد حضور در هیات رئیسه را رد کردم/ مباحث مربوط به فراکسیون زنان مطرح شده است

asdasd
کد خبر : ۹۱۶۶۱۴

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه مباحث مربوط به فراکسیون زنان مطرح شده اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است، گفت: حضور یک زن در هیات رئیسه نیاز ضروری کشور است.

با شروع مجلس یازدهم مسائل مختلفی از جمله شکل‌گیری فراکسیون‌ها و هیات رئیسه در صدر  اخبار سیاسی روز قرار دارند اما در کنار آنها حضور زنان در جایگاه‌های مهم مجلس نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

«سمیه رفیعی» منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آرایش سیاسی مجلس و فراکسیون‌های آن، گفت: پیش‌بینی می‌کنم مجلس یازدهم به علت دغدغه‌مندی افراد حاضر در آن (به ویژه مجلس اولی‌ها) با حجم قابل توجهی از فراکسیون‌ها روبه‌رو باشد که می‌توان ایده هر کدام را در خاستگاه‌های تخصصی و دغدغه اساسی دنبال کرد.

وی افزود: این مجلس با توجه به آرایش سیاسی آن نسبت به ادوار گذشته یکصداتر است و فارغ از اینکه کنشگری سیاسی در مجلس چگونه باشد، باید یکصدا در راستای حل مشکلات کشور به صورت واقعی و عینی قدم برداشته شود.

این سیاستمدار اصولگرا ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز مجلس شروع به کار رسمی نکرده است، فراکسیون‌هایی هم که اعلام موجودیت کرده‌اند رسما نمی‌توانند شروع به کار کنند لذا هر تحلیلی درباره سیاسی یا غیرسیاسی بودن فراکسیون‌ها داده شود، تحلیل دقیقی نخواهد بود اما در بین منتخبان جوان، فراکسیون‌هایی که تشکیل می‌شود با دغدغه انجام کار و پیگیری کار تخصصی است، به طور مثال فراکسیون دانش‌بنیان، با توجه به دغدغه‌های تخصصی تشکیل شد و حتی فراکسیون محیط زیست که خودم موجودیت آن را اعلام کردم نیز براساس دغدغه‌های تخصصی بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین «گام دوم» فراکسیونی است که فارغ از شعار زدگی می‌خواهد نیازهای کشور و قدم‌گذاری و انجام عملیات برای ۴۰ ساله دوم انقلاب را به صورت عملی و نه در شعار پیگیری کند.

رفیعی درباره تشکیل هیات رئیسه و شاخص‌های انتخاب رئیس مجلس و همچنین رایزنی‌ برای حضور در جایگاه هیات رئیسه، گفت: از ویژگی‌های هیات رئیسه می‌بایست این باشد که نخست درد مردم را به لحاظ علمی و عملی دیده باشد؛ دوم اینکه در اجرا و سیاست‌های اجرایی کشور پیش‌تر سابقه داشته باشد و کاری قبلا برعهده آنها بوده باشد. 

وی با تاکید بر اینکه افرادی که می‌خواهند سمتی را در این سطح بپذیرند اگر درگیر اجرا نبوده باشند، در سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری هم عملیاتی نخواهند بود، اظهار داشت: به طور مثال قوانینی در کشور داریم که برای رونق کسب و کار تنقییح شده‌اند اما خودشان تبدیل به قوانین مخالف کسب و کار شدند و اینها از آنجایی حاصل می‌شود که افرادی که این قوانین را وضع کرده‌اند درگیر شکل عملیاتی مباحث نبوده‌اند و تجربه کمتری داشتند؛ علی‌رغم اینکه موضوع و دغدغه درست بوده، قانون‌گذاری درستی انجام نشده و در نهایت قانون به درد مردم نخورده است.

منتخب مردم تهران با بیان اینکه مشکلات زمانی ایجاد می‌شود که افرادی که در حال تدوین قانون هستند، در وسط کار قرار نداشته‌‌اند که باگ‌ها و اشتباهات قانون را دریابند. لذا بهتر است کسانی در جایگاه هیات رئیسه قرار بگیرند که به صورت عملیاتی در مسائل اجرایی حضور داشته‌اند.

وی با طبیعی دانستن رقابت برای کسب کرسی‌های هیات رئیسه گفت: ما نمی‌توانیم به کسی بگوییم که نباید برای انتخابات جایگاه هیات رئیسه شرکت کند. هر کسی که توانایی داشته باشد می‌تواند ثبت‌نام کند و این وظیفه نمایندگان است که بین خوب، خوب‌تر و بد، بهترین را انتخاب کنند.

این نماینده اصولگرای مجلس یازدهم درباره حضور زنان در هیات رئیسه گفت: در این مجلس حتما باید یک زن در پنل هیات رئیسه حضور داشته باشد و این موضوع نیاز ضروری کشور است.

رفیعی گفت: دوستانی با توجه به سابقه کار اجرایی من پیشنهادهایی برای حضور در هیات رئیسه داده‌اند اما علی‌رغم اینکه درخواست‌های زیادی در این مورد شد اما فعلا تمایلی برای حضور در هیات رئیسه ندارم.

وی تصریح کرد: باید حضور یک زن در هیات رئیسه تثبیت شود. ما در مجلس شورای اسلامی بحث داخلی و یک بحث نیز برای شکل خارجی نظام نوین تمدن اسلامی را داریم؛ بنابراین با بلوغی که جمهوری اسلامی دارد، فرصت مغتنمی به وجود آمده و باید این اتفاق بیفتد. 

وی درباره تشکیل فراکسیون زنان گفت: مباحث آن مطرح شده اما هنوز شکل‌گیری و ساماندهی خاصی در مورد آن صورت نگرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز