خبرگزاری کار ایران

امام در گفت‌وگو با ایلنا:

پارلمان جدید نمی‌گذارد دولت در کارهایش موفق باشد/ نظام باید از ظرفیت سرمایه‌های اجتماعی کشور استفاده کند/ مجلس در زمان جنگ هم باید تشکیل شود

asdasd
کد خبر : ۸۸۸۲۲۵

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مجلس جدید خیلی چالش برای دولت ایجاد نمی‌کند مانند این‌که استیضاحش کند اما در این روزهای باقیمانده نمی‌گذارند خیلی موثر و موفق باشد.

جواد امام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که برخی از کارشناسان معتقدند در این دوره از انتخابات مجلس چرخش قدرت بر اساس سلیقه اکثریت مردم صورت نگرفته است، گفت: معتقدم چرخش قدرتی به آن معنا که گفته می‌شود اتفاق نیفتاده است؛ به دلیل آنکه مجلس ما دو وجهی است چرا که مصوباتش مادامی که از شورای نگهبان رد و در این شورا تأیید نشود، هیچ تاثیری نمی‌تواند داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: آنچه که امروز در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهدش بودیم عدم تغییرپذیری نگاه و روش شورای نگهبان است که این فضا رفته‌رفته هم تشدید می‌شود.

وی ادامه داد: مواقعی که فضا ایجاب می‌کرد مردم به صحنه آمدند و افرادی را انتخاب کردند، اما نهایتاً در آن سد راهی که در مواقع تصمیمات نهایی مجلس وجود دارد هیچ‌گاه تجدید نظری اتفاق نیفتاد و باعث شد مردم هم به مرور زمان احساس کنند رای می‌دهند اما رأی‌شان تأثیر خودش را نمی‌گذارد.

مدیر عامل بنیاد باران تاکید کرد: هنگامی که مردم ببینند رأی‌شان تاثیری ندارند دلزده می‌شوند چرا که مشاهده می‌کنند خودشان نمی‌توانند برای سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند و هنگامی هم که به این احساس برسند نتیجه  نهایی همین می‌شود که در این دوره از انتخابات رقم خورد. 

وی با اشاره به تایید و رد صلاحیت‌های شورای نگهبان نسبت به نامزدهای انتخابات گفت: یک مواقعی یک انعطاف‌هایی در فضا رخ می‌دهد و یکسری چهره‌های ناشناس به مجلس راه پیدا می‌کنند؛ اما نهایتاً همین چهره‌ها در مسیر نمی‌توانند موثر واقع شوند؛ چرا که قدرتی ندارند در نتیجه این احساس به بدنه جامعه منتقل می‌شود و  نتیجه‌اش همین انتخابات مجلس یازدهم خواهد بود.

این عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: مادامی که انتخابات آزاد نداشته باشیم و در مرحله اول شورای نگهبان انتخاب کند و مرحله دوم مردم محدود شوند و از بین انتخاب شوندگان انتخاب کنند عملاً به اینجا می‌رسیم که مجلس تأثیرگذاری خودش را از دست می‌دهد و مردم در نهایت با نهاد انتخابات و صندوق‌های رای فاصله می‌گیرند.

وی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر‌ اینکه چرا سرمایه‌های اجتماعی مانند سیدمحمد خاتمی در این کشور نادیده گرفته می‌شوند در صورتی که می‌توان از این ظرفیت برای اتحاد و همدلی استفاده کنیم، بیان کرد: آقای خاتمی یک مرجعیت در درون نهاد مردم دارد که برخی برنمی‌تابند یک فرد یا تشکیلات بتواند در مردم تأثیرگذار باشد.

امام ادامه داد: اگر ما مردم را در نوشت خودشان سهیم می‌کردیم این اتفاقات نمی‌افتاد و اِلا آقای خاتمی آدمی نیست که به دنبال قدرت باشد، او سیاستمداری است که بُعد فرهنگی و مردمی‌اش همیشه برجسته و تاثیرگذار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ایشان یک سرمایه‌ اجتماعی است که حکومت به خوبی می‌توانست از وی در مسائل داخلی و بین‌المللی بهره بگیرد و از این ظرفیت استفاده کند، اما فرصت‌سوزی شد.

این فعال سیاسی تاکید کرد: فرصت‌ها وقتی از بین برود مشخص نیست دوباره به دست می‌آیند یا خیر. اگر هم به دست بیاید باز هم معلوم نیست مانند گذشته کارآیی دارد یا خیر.

وی درباره همکاری مجلس یازدهم با دولت بیان کرد: خیلی نمی‌توانیم پیش‌بینی داشته باشیم مجلس جدید با دولت همراه باشد، اما اعتقادم بر این است که نمی‌توانند مانع جدیدی برای ادامه کار دولت باشد.

امام خاطرنشان کرد: با شیوع بیماری کرونا چالش‌های جدی در کشور پیدا شد که حالا حالاها تمامی نخواهد داشت، نمایندگان هم تا بیایند و مستقر شوند برای رقابت‌های انتخاباتی دوره بعدی ریاست جمهوری باید به تکاپو بیفتند؛ چراکه نیاز به بازسازی چهره‌شان دارند.

وی تاکید کرد: مجلس جدید قاعدتاً اگر بخواهد دولت را با چالش جدی مواجه کند باید هزینه بیشتری بدهد که بعید است با توجه به این شرایط اجتماعی که داریم و این اعتمادی که از بین رفته است، چنین اتفاقی بیفتد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مجلس امروز تاثیرگذاری‌اش را از دست داده است به خصوص بعد از این انتخاباتی که برگزار شد، بنابراین این افراد آن چنان سد راهی برای دولت نمی‌شوند.

وی با اشاره به تعطیلی مجلس به هنگام شیوع بیماری کرونا، افزود: حتی شاهد بودیم برای اینکه مجلس تاثیرگذار نباشد به بهانه کرونا آن را تعطیل کردند که بر خلاف قانون اساسی است در حالیکه بقیه کسب و کارها تعطیل نشده بودند.

این عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یادآور شد: قانون اساسی تصریح کرده در زمان جنگ هم باید مجلس تشکیل شود.

وی گفت: بازهم تاکید می‌کنم مجلس جدید خیلی چالش برای دولت ایجاد نمی‌کند مانند این‌که استیضاحش کند اما در این روزهای باقیمانده نمی‌گذارند خیلی موثر و موفق باشد؛ چراکه نمی‌خواهند نشان دهند جریان مقابلشان پیروز بود و با هر وسیله‌ای جلوی موفقیت‌هایش را می‌گیرند اما مانع ادامه کارش نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز