خبرگزاری کار ایران

نمازی در گفت‌وگو با ایلنا:

پس از ترور سردار سلیمانی همه انتظار داشتند به سمت وحدت ملی برویم/ باید دو مجلس داشته باشیم/ با حل مسأله کرونا متوجه مشکلات اقتصادی خواهیم شد

asdasd
کد خبر : ۸۸۶۱۳۶

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: پس از ترور سردار سلیمانی انتظار همه این بود که ما به سمت وحدت ملی پیش برویم. در بین خود اصلاح‌طلبان دو سه دیدگاه وجود داشت یک دیدگاه می‌گفتند گشایشی در انتخابات مجلس اتفاق نمی‌افتد و عده‌ای دیگر که من هم جزو آن دسته بودم می‌گفتیم با توجه به این قضایا گشایشی در انتخابات ایجاد خواهد شد.

محمد نمازی در گفت‌وگو با ایلنا در بیان ارزیابی خود از مهمترین وقایع سال ۹۸ گفت: سال ۱۳۹۸ ضمن اینکه دستاوردهای خوبی برای کشورمان داشت ولی مملو از حوادث ناگوار مترقبه و غیر مترقبه بود. یک سیل وحشتناک در ابتدای سال داشتیم. در سال ۹۸ زلزله نیز داشتیم. در اواسط سال نیز حوادث آبان ماه و اعتراض به گران شدن قیمت بنزین را شاهد بودیم که خیلی برای کشورمان هزینه داشت، برای یک کار درستی که باید انجام می‌شد به خاطر یک ندانم کاری چنین اتفاقی رخ داد. یکی دیگر از اتفاقات این سال ساقط کردن پهپاد آمریکایی بود حمله به کشتی های نفتی در خلیج فارس هم رخ داد و باز ایران در مظان اتهام قرار گرفت. شدت یافتن تحریم‌ها را در این سال شاهد بودیم که عرصه فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی و اشتغال و پیشرفت کشور را با مشکلات مهمی مواجه کرد.

نماینده ادوار مجلس گفت: در سال ۹۸ ترور سردار سلیمانی و تلفات تشییع پیکر سردار در کرمان را شاهد بودیم. در پی آن پاسخ موشکی ایران به آمریکا در عراق را شاهد بودیم. همچنین انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین را داشتیم که برای کشور یک موضوع بود. سال ۹۸ شاهد ماجرای قتل همسر محمدعلی نجفی هم بودیم. موضوع اعترافات مازیار ابراهیمی در بحث ترور دانشمندان هسته‌ای نیز مطرح شد. همچنین مبارزه قوه قضائیه با مفاسد اقتصادی نیز از دیگر دستاوردهای این سال بود. در این سال نپذیرفتن FATF توسط مجمع تشخیص را دیدیم که خیلی مهم بود. در سالی که گذشت توقیف کشتی نفتکش ایرانی را هم شاهد بودیم. این‌ها برخی از اتفاقاتی بود که در سال ۹۸ رخ داد و آخرین آن هم شیوع ویروس کرونا بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم گفت: اعمال نظارت شدید در انتخابات مجلس رخ داد و برای اولین بار نرخ میزان مشارکت باتوجه به نتایج اعلامی از وزارت کشور حدود ۴۳ درصد بود. همیشه میزان مشارکت در انتخابات‌های مربوط به مجلس بالای ۵۰ درصد بود اما به دلیل اعمال نظارت شدید و رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان و عدم ثبت نام و حذف آن‌ها شاهد کاهش چشم‌گیر مشارکت مردم در انتخابات بودیم.

وی با اشاره به تلاش‌های ایران در سال ۹۸ برای حفظ برجام گفت: ایران به تبلیغات انتخاباتی ترامپ چندان توجه نکرد و انتخاب ترامپ منجر به خروج آمریکا از برجام شد. مهم این بود که در سال ۹۸ امکان بازگشت بود، هم از طرف آمریکا دائما پیشنهاد مذاکره وجود داشت و هم خیلی توسط کشورهای مختلف واسطه‌گری شد، از متحدان آمریکا تا سفر نخست وزیر ژاپن به تهران. ولی تصمیم‌گیری نمی شد و موضوع بغرنج شد. ما به عنوان عضوی از برجام می‌توانستیم زمینه جلب سرمایه و تعامل با کشورها و حضور گسترده در عرصه بین‌الملل را داشته باشیم اما به دلیل اینکه تصمیمی گرفته نشد این موضوع ادامه پیدا کرد و در ادامه مساله تصویب FATF مطرح شد. عدم تصویب این لوایح خود نشانگر یک نوع بلاتکلیفی است. این موضوع یک نقیصه مهم در قوه مقننه را نشان داد به این معنا که اگر روند عادی نباشد، قوه مقننه نمی‌تواند نقش خود را ایفا کند.

نمازی گفت: وقتی ما از اصلاح ساختاری صحبت می‌کنیم که هر دو جناح هم درباره آن صحبت کرده‌اند، باید توجه کنیم که یکی از اصلاحات ساختاری که باید صورت بگیرد قوه مقننه است. ما باید دو مجلس داشته باشیم و مثل همه کشورهای دموکراتیک روند کارشان باید مشخص باشد. قوه مقننه ما شامل مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص و مراکز قانون‌گذاری دیگر مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی و... هم هست. در موضوع FATF، مجلس، لایحه را به شورای نگهبان داد و این شورا لایحه را بازگرداند و مجلس تغییراتی داد و شورای نگهبان آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام داد. اعضای شورای نگهبان نیز در مجمع عضویت دارند. همچنین باید توجه کنیم که اکثر اعضای مجمع تشخیص حاکمیتی هستند و انتخابی نیستند. 

وی تصریح کرد: قانون اساسی می‌گوید اگر مصوبه مجلس به مجمع رفت، مجمع اگر مصلحت نظام را می‌بیند آن را تایید کند و اگر اینچنین نیست آن را برگرداند ولی در مجمع مصوبه را تغییر می‌دهند و این یعنی قانون‌گذاری و برخلاف قانون اساسی است. در صورتی که قانون‌گذاری در اختیار مجلس شورای اسلامی است. در مجمع باید یک مصوبه را یا تایید کنند یا برگردانند نه اینکه بیش از یک سال نگه دارند. فرصت مهمی از دست کشور خارج شد و این خیلی هزینه خواهد داشت. وقتی مساله کرونا حل شود در مسائل مالی و داد و ستدها و تجارت متوجه خواهیم شد که چه مشکلی ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: حوادث آبان ماه موضوع کوچکی نبود، پس از ترور سردار سلیمانی انتظار همه این بود که ما به سمت وحدت ملی پیش برویم. در بین خود اصلاح‌طلبان دو سه دیدگاه وجود داشت یک دیدگاه می‌گفتند گشایشی در انتخابات مجلس اتفاق نمی‌افتد و عده‌ای دیگر که من هم جزو آن دسته بودم می‌گفتیم با توجه به این قضایا گشایشی در انتخابات ایجاد خواهد شد. با توجه به اتفاقاتی که در کشور و در منطقه در حال رخ دادن بود ما فکر می‌کردیم که یک گشایشی در بررسی صلاحیت‌ها و فراهم آوردن زمینه مشارکت بیشتر فراهم خواهد شد اما جمع قابل توجهی از اصلاح‌طلبان مطرح ثبت نام نکردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز