خبرگزاری کار ایران

بادامچی در گفت‌وگو با ایلنا:

ناامیدی مردم از اصلاح‌طلبان به معنی اقبال به اصولگرایان نیست

asdasd
کد خبر : ۸۷۴۰۵۷

نماینده مردم تهران در مجلس ابراز داشت: مجلس دهم بسیار فعال بود و بسیاری از لوایح و طرح‌ها از جمله قانون حمایت از کودکان و نوجوانان را که خاک می‌خورد را از بایگانی کمیسیون‌ها درآورد.

به گزارش ایلنا، در حالی در آستانه‌ برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستیم که شورایعالی اصلاح‌طلبان با توجه به ردصلاحیت های گسترده اعلام کرد که امکان انتشار لیست را ندارد، همین امر موجب شد تا برخی احزاب اصلاح‌طلب در ائتلافی جداگانه اقدام به انتشار لیست کرده و برای حضور در انتخابات فعال شوند، از سوی دیگر بارها و بارها از اردوگاه رقیب این صدا شنیده می‌شود که «مجلس دهم ضعیف ترین مجلس در میان همه ادوار بوده است» این گزاره از آن جهت اهمیت دارد که اصولگرایان تلاش دارند مجلس دهم را یک مجلس اصلاح‌طلب معرفی کرده و عدم توفیق این مجلس و مشکلات موجود در کشور را حاصل مدیریت اصلاح‌طلبان برشمارند، در همین راستا گفتگویی با محمدرضا بادامچی نماینده فعلی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار انجام دادیم، مشروح این گفتگو را در ادامه از نظر می‌گذرانید؛

تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره عدم ارائه لیست را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این کار می‌تواند تاثیری در میزان رای اصلاح‌طلبان داشته باشد؟

به اعتقاد شخصی من اگر شورای عالی سیاست‌گذاری لیست می‌داد حتی اگر به تعداد مورد نظر در تهران هم نمی‌رسید بهتر بود. می‌توانست شهرستان‌ها را هم به نحوی از تصمیماتش مطلع کند. اگر به این انسجام ادامه می‌دادیم بهتر بود اما متاسفانه مردم در جریان این تصمیمات قرار نگرفتند، مردم سوالاتی دارند که هنوز پاسخ نگرفتند این می‌تواند ضرباتی بزند که جبرانش زمان می‌برد. الان که تعدادی تایید شدیم نباید کاری خلاف بیانیه اصلاحات انجام دهیم. خودمان مهم نیست وارد شویم یا نه انسجام اصلاحات باید پایدار باشد و روند تاریخی خود را طی کند و مشارکت حداکثری مردم را پای صندوق شاهد باشیم.

اصلاح‌طلبان معتقدند آن تعداد افراد لازم برای بستن یک لیست خوب را ندارند و اصولگرایان توانسته‌اند از الان پیروزی خود را جسن بگیرند، نظر شما در این باره چیست؟ آرایش انتخاباتی مجلس برای هفته آینده را  چطور می‌بینید؟

ما ۴ سال مجلس در خدمت مردم بودیم در روند تصمیات خیلی از تصمیم‌گیری  اصولگرایان را دیدم. در ارزیابی روند سیاسی کشور قطعا مردم به اصولگراها رای کامل نخواهند داد. روز به روز رویکرد مردم به آنها پایین‌تر میاد بودنشان  می‌تواند رقابت را افزایش می‌دهد ولی تلاش و کنش آنها هیچ وقت باعث حضور حداکثری مردم نخواهد شد؛ چون مردم اعمال و رفتار و سیاست آنها را می‌بینند و ما را متهم می‌کنند در برابر سیاست‌های آنها محکم نیاستادیم و پایداری نکردیم. لذا رویکرد مردم به اصولگرایی در تاریخ آینده کشور قطعا مساعد نخواهد بود. چون هر نقیصه‌ای که در جامعه مان احساس می‌کنیم به نوعی نتیجه عملکرد نامطلوب آنها در صحنه‌های تصمیم‌گیری بوده است چه زمانی که ریاست جمهوری دستشان بوده و چه زمانی که مجلس را یکدست داشتند یک زمانی تصمیم گرفتند برنامه چهارم را لت و پار کنند و از اینکه یارانه پنهان رو بیاید و فروش انرژی کشور شکل درستی به خود بگیرد مانع شدند و این باعث تخریب پایه‌های انرژی کشور شد وگرنه قرار بود در برنامه ششم یارانه‌های پنهان حذف شود و کسی که برق و آب مصرف می‌کند با روند واقعی قیمت‌ها آشنا شود اما این‌ها پوپولیستی و فریبکارانه با مردم برخورد کردند در حالیکه باید با مردم واقع گرایانه برخورد کنیم. ما می‌بینیم با مجانی شدن انرژی، یارانه پنهان از کجا باید تامین شود؟ غنی و فقیر از یارانه پنهان بهره‌مند می‌شوند و این در رشد اقتصادی ما خودش را نمود نمی‌دهد به خاطر اینکه در بهره‌وری تاثیری ندارد و ما اصلا رشد اقتصادی را احساس نمی‌کنیم هزینه‌ها هدر می‌رود و این ناشی از عملکرد خطایی است که مردم از اصولگرایان دیده‌اند و قطعا به آنها رای نمی‌دهند مگر اینکه مشارکت مردم را شاهد نباشیم و با تعداد محدود خودشان پیروز شوند وگرنه مردم می‌دانند تار و پود اقتصاد ما که امروز روند منفی را طی می‌کند باعثش این‌ها بودند که با تخریب برنامه ششم و تصمیماتشان که در مجلس گرفتند باعث این‌ها شدند.

متاسفانه شورای نگهبان هم در نظارت‌های صورت گرفته برای داوطلبان تعداد کثیری را ردصلاحیت کرد اگر بتوانیم به خاطر منافع ملی مقداری سعه صدر را از سوی شورای نگهبان شاهد باشیم، این در رونق حضور و مشارکت مردم خیلی موثر خواهد بود. خیلی از چهره‌های سیاسی رد شده آدم‌های شایسته‌ای هستند اگر شورای نگهبان فرصت مناسبی می‌داد رونق مشارکت هم بیشتر می‌شد البته ما شنیدیم که بر اساس رایزنی‌ها شورای نگهبان دارد به این نتیجه می‌رسد که یک تعدادی از افراد که آدم‌های باسواد و موثری هستند حضورشان در جامعه می‌تواند برای جوانان انگیزه باشد و حذف آنها برای جامعه سوال برانگیز است. ما این انتظار را داریم و امید هم داریم که در چند روز آینده این کار انجام شود و بر اساس قانون اساسی خود چندصدایی در پارلمان را بتوانیم داشته باشیم که افراد هر دو طرف در انتخابات می‌توانند با هم رقابت کنند. این اتفاق نشاط سیاسی جامعه را بالا می‌برد از عقلای جامعه این انتظار را داریم که با شورای نگهبان رایزنی کنند و حداقل بر اساس قانون اساسی اجازه بدهیم افردادی که واقعا نظام را قبول دارند و سال‌ها در این راه فعالیت کردند در رقابت باشند.

جریان اصلاحات تا آنجا که توانش است تلاش می‌کند انسجام جامعه بیشتر شود و مشارکت حداکثری حاصل شود ولی وقتی برخی حذف می‌شوند این تا حدی نقیصه ایجاد می‌کند توقع داریم با اغماض شورای نگهبان این مشکل هم حل شود.

آقای کدخدایی گفت برخی نمایندگان و وداوطلبان  شائبه مالی دارند درحالیکه قائم مقام آقای قالیباف هم محکومیت مالی داشت اما خودش تایید شد این دوگانه چطور قابل هضم است؟

نزدیک به انتخابات باید سعی کنیم از افراد نام نبریم. در افکار عمومی این انتظار هست که وقتی افرادی شائبه مالی دارند مقام‌های ناظر به موقع بیان کنند چرا زبان کاندیداتوری مطرح می‌کنند؟ این از نظر مردم قابل قبول نیست که فردی چند سال نماینده است و زمان انتخابات برایش این مسائل مطرح شود. فکر می‌کنم به رفتار نماینده‌ها و کاندیداها باید قبل از این تاریخ‌ها رسیدگی شود که افرادی که شائبه مالی دارند خودشان برای ثبت نام نیایند. کسی با اینکه افرادی که شائبه مالی دارند مورد مواخذه قرار گیرند، مخالف نیست ولی انتظار هست به موقع این مسائل رسیدگی و به مردم اعلام شود. وقتی موضوع غیرشفاف اعلام شود خیلی از افراد پاکدستی هم که در عرصه انتخابات حضور دارند دلخور می‌شوند. فکر می‌کنم اگر این‌ها قبل از این موعد برملا شود تاثیر بسزایی در انسجام فکری جامعه و حضور مردم در انتخابات‌ها دارد و این حضور امنیت ملی ما را تامین می‌کند هر چه مشارکت کم شود سیاست‌های ما با مشکل مواجه می‌شود باید با حضور مردم جمهوری اسلامی را در جهان سرافراز نشان دهیم الان با افرادی روبرو هستیم که صلابت نظام را نمی‌خواهند لذا باید به آنها که قانون و نظام را قبول دارند اگر خبطی کردند به موقع تذکر داده شود.

در مورد مجلس دهم گفته شد ضعیف‌ترین مجلس بعد از انقلاب بوده است چرا چنین حرفی زده می‌شود؟

این سخنان که برخی در جامعه تحویل می‌دهند برای این است که می‌خواهند تخریب سیاسی کنند. مجلس دهم از طیف‌های مختلف بوده و و همه آن دست اصلاح‌طلبان نبوده دو سوم آن را اصولگرایان تشکیل می‌دادند یک سومش اصلاح‌طلبان بودند که تصمیمات اساسی با اجماع رای حاصل می‌شد.

علیرغم این‌ها به نظر من مجلس دهم بسیار فعال بود و بسیاری از لوایح و طرح‌ها بود که خاک می‌خورد این مجلس بود که آنها از بایگانی کمیسیون‌ها درآورد از جمله قانون حمایت از کودکان و نوجوانان. کشور فاقد قوانین منظم حمایتی از نوجوانان بود مجلس دهم بود که توانست این قانون را از انزوا خارج کند. بودن افراد باسواد و اندیشمند در مجلس این تاثیر را دارد. مورد دیگر قانون حمایت از کودکان بی‌شناسنامه بود که مادران ایران و پدران خارجی داشتند سال‌ها این لایحه در گوشه کمیسیون مانده بود و این فرزندان بی‌هویت بودند و کسی آنها را به رسمیت نمی‌شناخت و تکلیفشان در جامعه روشن بود این از قدم‌های مهمی بود که مجلس دهم انجام داد. این مجلس قوانین اساسی را تصویب کرد.

اولویت‌های مجلس یازدهم چه می‌تواند باشد؟

 کشور بزرگ ایران در این مقطع با مسائل عدیده‌ای روبروست که تحریم‌ها در راس آنها قرار دارد تورم یکی از معضلات اساسی است وقتی یک درصد نرخ بیکاری بالا می‌رود نیم درصد در فضای ناامنی غذایی و دارویی تاثیر می‌گذارد. این ملال‌آور است نرخ بیکاری در جامعه وقتی بالاست خانمان‌سوز است وقتی نیروهای کار خود را از دست می‌دهیم و نیروی کار جدید جذب نمی‌کنیم عرصه دست سوداگران می‌افتد در این شرایط باید نیروهای موجود را حفظ کنیم و واحدهای تولیدی را نوسازی کنیم مجلس یازدهم باید از فرهیختگانی باشد که در شرایط تحریمی این مسائل را حل و فصل کند.

فکر می‌کنید آرایش سیاسی فراکسیون‌های مجلس یازدهم به چه شکل باشد؟

اگر سیاسیون و ناظران در یک روز باقی مانده کاری کنند و آنها که بی دلیل حذف شدند به صحنه برگردند و صادقانه عملکرد اصلاح‌طلبان گفته شد حضور حداکثری تامین می‌شود و علایق به سمت اصلاح‌طلبان می‌آید به هر شکل به نظرم در مجلس آینده جمع کثیری از اصلاح‌طلبان حضور خواهند داشت اما اگر تنگناها را بیشتر کنیم ممکن است شاهد نابرابری در مجلس آینده باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز