خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست «زنان ایرانی»:

در انتخاب وزیر دست رئیس‌جمهور را باز بگذارید/ به زبان می‌گوییم جنس دوم نداریم اما این گفتن کافی نیست

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۰۵۷

رئیس‌جمهور گفت: دیدگاه همه ما نسبت به مقام زن باید تصحیح شود. ما به زبان می‌گوییم جنس دوم نداریم و هر دو یکسان هستند اما این گفتن کافی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در نشست «زنان ایرانی» با تبریک روز ولادت حضرت فاطمه (س)، روز مادر و روز میلاد فرزند ایشان امام راحل گفت:  فاطمه به عنوانب بهترین الگو و نمونه برای مشی زندگی ما، سلوک زندگی ما و برای خلق و خوی و سبک زندگی ما است. حضرت زهرا(س) می‌تواند الگو و معیار بسیار خوبی باشد. گرچه دوران زندگی ایشان دورانی طولانی نبود اما در عین حال کلماتش، بیاناتش، حضورش، خطبه معروفش بعد از رحلت پدر بزرگوارش در مسجد مدینه، فرزندان برومندی که تربیت کرد و همچنین شیوه او در اداره خانه  به عنوان بهترین الگو است.

وی ادامه داد: ما امروز در شرایطی هستیم که الگو سازی برای سبک زندگی و رفتار ما بسیار حائز اهمیت است. همین که امروز برخی را به عنوان مراجع اجتماعی می‌نامیم و می‌خوانیم برای حرکت در مسیر زندگی علاوه بر داشتن قانون و دانش و علم تعقل و خرد ورزی، الگو حائز اهمیت است. خداوند می‌توانست اسلامش را توسط یک کتاب به جهانیان عرضه کند اما کتابش را بر قلب یک انسان والایی به نام پیامبر(ص) نازل کرد و گفت او آیه آیه آن کتاب را برای مردم بخواند و بصورت عملی به مردم نشان دهد.

وی افزود: پیامبر علاوه بر اینکه رسول بود؛ زندگی او هم الگو و نمونه و شاهد برای جامعه انسانی بود. یک الگو بهتر می‌تواند هادی انسان باشد. در میان زنان بزرگ تاریخ بهترینش الگوی فاطمی است و از آن الگو بالاتر نداریم. گرچه مریم مقدس در قرآن مجید و همچنین زنان دیگر چون مادر موسی دارای مقام و شان بلندی هستند اما در عین حال هیچ الگویی بالاتر از فاطمه اطهر سراغ نداریم.

رئیس‌جمهور گفت: نسبت به زنان جامعه لازم می‌دانم چند نکته را به عرض شما برسانم؛ اولا دیدگاه همه یعنی حتی خانم‌ها به ویژه مردها است یعنی دیدگاه همه ما نسبت به مقام زن باید تصحیح شود. ما به زبان می‌گوییم جنس دوم نداریم و هر دو یکسان هستند اما این گفتن کافی نیست. در مقام عمل و قانونگذاری ما باید این حقیقت را ببینیم. اگر زن با مرد مساوی هستند از لحاظ خلقت انسانی و کمالات وقرب به خداوند، پس باید در عمل ما، در رفتار ما و الگوی زندگی ما و سخن گفتن ما آنجا هم باید این مقام مساوی را ببینیم و مشاهده کنیم. تردیدی نداریم که خداوند زن و مرد را در کنار هم قرار داده و به صراحت گفته عمل صالح از مرد و زن و خداوند چرا که اساسا برای عمل نیکوخداوند ما را خلق کرده برای اینکه محل آزمایش انسان‌ها باشد. 

روحانی یادآور شد: خداوند می‌گوید همه زمین و زیورهای زمین برای این است که نشان داده شود کدام یک از شما بهتر عمل می‌کنید هر که بهتر عمل می‌کند و هر که کارآتر و مفیدتر است و می‌تواند جامعه را بهتر به سمت سعادت ببرد مشخص شود. اینکه می‌گوییم جامعه اسلامی باید جامعه رقابت سالم باشد برای این است که خدا در رقابت سالم ما را آفریده است.

وی افزود: در مدیریت و اقتصاد و علم و دانش باید رقابت سالم باشد این وقتی امکان‌پذیر است که موانع را برداریم و فرصت‌ها را برابر کنیم وقتی فرصت برابر نیست چطور می‌توان رقابت کرد؟ مرد اگر فرصتش در عرصه سیاسی و قضایی و فعالیت‌های علمی با زن برابر نیست چطور می‌توان رقابت انجام داد. به کسی همه فرصت‌ها را بدهی به دیگری ندهی بعد بگویی از نظر من این دو برابر‌ند؟ اولین مساله مهم دادن فرصت برابر و فضای رقابت سالم برای زنان جامعه است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: زنان جامعه ما در طول ۴۱ سال بعد از انقلاب به خوبی نشان دادند در تمام صحنه‌ها دوشادوش مردها و کنار آنها حضور و ظهور پیدا کردند البته در بخی جاها ممکن است تعداد خانم‌ها در مسئولیت بیش از مردها باشد تعداد معلمان خانم بیش از آقایان است حدود ۶۱ درصد معلمان خانم‌ها هستند وقتی به تعلیم و تربیت می‌رسیم آمار خوبی است وقتی به دانشجویان می‌رسیم آمار خوبی است وقتی به دانش‌آموزان می ‌سیم آمار قابل قبول است وقتی به بهداشت و درمان می‌رسیم تقریبا قابل قبول است وقتی به مدیریت‌های سطح بالاتر می‌رسیم آیا مقام زن و مرد برابر است؟ حالا جمعی جایی کار می‌کنند مدیر تاثیرگذار هستند چه اشکالی دارد چند نفرشان زن باشد؟ فکر می‌کنیم رکن جامعه دچار خسارت می‌شود اگر خانم‌ها حرف بزنند؟

روحانی یادآور شد: در دولت اگر ما جمع ۲۰ نفره هستیم اگر خانم‌ها باشند خیلی بهتر است غیر از معاونان که دست رئیس‌جمهور برای انتخابات آنها باز است خب در انتخاب وزیر هم دست رئیس‌جمهور را باز بگذارید اگر قبول داریم و واقعا تعارف نمی‌کنیم که زنان کنار مردان هستند همه یک نفس واحده هستند در بقیه موارد هم باید قدم به قدم پیش بیایم.

وی گفت: با آنچه امروز به عنوان اقتصاد دیجیتال واردش شدیم امیدواریم این اقتصاد توسعه پیدا کند در آخرین مصوبه تصویب کردیم ده درصد اقتصاد کشور دیجیتال باشد در این صورت و در این فضا فرصت بیشتری برای خانم‌ها وجود دارد که در اشتغال باشند.

روحانی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازهم بدون تعارف و شعار از ابتدا تاکید کردم وظیفه همه وزرا و معاونان آن است برای حضور خانم‌ها و اقوام و مذاهب و جوان‌ها تلاش کنید به همه وزرا گفته شد باید حداقل یکی از معاونان یا دستایاران شما از خانم‌ها باشند و تاکید تاکید شد که در مدیریت خانم‌ها قدم به قدم ارتقا پیدا کنند این به دلیل روز میلاد حضرت فاطمه نیست که می‌گویم همواره مورد تاکید من بوده است نمی‌شود جامعه ما در اختیار یک نسل باشد و فرصت را برای نسل‌های دیگر مهیا نکنیم اینکه تاکید کردم سن مدیریت ۸ سال کاهش پیدا کرده برای این است که نسل جوان بتواند در مدیریت‌های مختلف حضور پیدا کند و فعال باشد. 

وی ادامه داد: اینکه تاکید شده در مدیریت جامعه و دولتی حداقل سی درصد مدیریت در اختیار خانم‌ها باشد؛ این کار از ابتدای دولت تاکید شده و امروز آماری که سازمان اداری و استخدامی برای من فرستاده آمار نسبت به زمان قابل قبول است. اولا تعداد کل کارمندهای دولت ۲ میلیون ۳۷۹ هزار ۱۵۱ نفر است که البته این آمار شامل نیروهای مسلح نمی‌شود. از این تعداد، ۹۵۸ هزار ۷۸۳ نفر خانم هستند؛ یعنی ۴۲.۱۱ درصد کارمندهای دولت خانم‌ها هستند. یعنی نزدیک یک میلیون جمعیت کارمندان خانم‌ها هستند که نسبت به گذشته قابل توجه است. طبق مصوبه شورای اداری در سال ۹۶ قرار بر این شده که میزان ۳۰ درصد از کل مدیران کشور را خانم‌ها تشکیل دهند و آماری که الان در اختیار من است نشان می‌دهد تا پایان شهریور ۲۶ درصد مدیران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی افزود: البته سازمان امور اداری و استخدامی قول داده که تا پایان برنامه، این آمار به سی درصد خواهد رسید. تمام تلاش دولت این است که آنچه به بانوان قول داده محقق شود. قبل از این دولت برخی مشاغل مثل سفیر بودنصرفا مردانه بود؛ سفیری یک شغل مردانه بود و وقتی صحبت می‌کردم که خانمی سفیر شود برای وزارت خارجه هم حرف نویی بود اما الان چهار خانم پست سفارت را به عهده گرفتند وباز هم به وزیر خارجه تاکید کردم در پست‌هایی که خالی می شود خانم‌های شایسته این پست را در اختیار بگیرند. یکی از مسئولین می‌گفت با هواپیما پرواز کردم و دیدم خلبان یک خانم است و برخی پرسیدند چگونه به مقصد می‌رسیم و وقتی به خوبی به مقصد رسیدیم همه تشویق کردند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه زنان ما استعداد همه کارها را دارند، گفت: آن وقت که ما در حوزه قم بودیم آن زمان طلبه زن نبود حوزه اصلا مردانه بود. خانم عالمی در اصفهان بود و معروف بود که تفسیر نوشته و تعجب می‌کردند. چنین فضایی در حوزه بود و وقتی وارد دانشگاه شدم البته آن زمان استاد خانم نداشتیم اما الان اساتید شایسته از خانم‌ها در حقوق تدریس می‌کنند اما دانشجوی دختر داشتیم و ما در کلاس دیدیم این دخترها مثل پسرها می‌فهمند و گاهی بهتر می‌فهمند و دختر خانمی نمره‌های خوبی داشت و با من رقابت می کرد که همین اواخر هم دیدم در وزارت خانه‌ای کار می‌کرد و دیدیدم یک دختر خانم دانشجو آن هم در رشته حقوق که برای ما طلبه‌ها آسان است و آنها هیچکدام درس طلبگی نخوانده بودند با مهارت سوال می‌کردند و درس می‌خوانند.

وی ادامه داد: گاهی حرف بدتری زده می‌شود که فکر می‌کنند اگر زن وارد جامعه شود آن جامعه از اخلاقی بودن فاصله می‌گیرد. این تفکر غلطی بود که می‌گفتند همیشه مردها را زن‌ها منحرف می‌کنند و حضرت آدم را هم همسرش منحرف کرد؛ ما این را قبول نداریم؛ ما در قرآن این را قبول نداریم. قرآن وقتی راجع به آدم و حوا صحبت می‌کند عین هم هستند. بنابراین این هم از حرف‌های ناصحیح است. زن‌های ما خودشان اهل شرف و عفت و پاکدامنی هستند و مگر می‌شود جامعه را بدون حضور زن‌ها اداره کرد.

وی افزود: در داخل خانه رهبری تربیت، رهبری عاطفه، رهبری نظم و رهبری آرامش به عهده چه کسی است؟ مرد که رهبر آرامش نیست؛ از بیرون که می‌آید ناراحتی‌هایش را ابراز می‌کند. مردها وقتی وارد خانه می‌شوند آرامش را زن به وجود می آورد. خود قرآن هم می‌گوید آن که خانه را مسکن می‌کند زن است و خانه بدون زن مسکن نیست. اگر خانم در خانه بود آنجا محل سکونت و آرامش می‌شود چرا که در و دیوار که نمی‌توانند آرامش به وجود بیاوند. رهبری نظم هم به عهده زنان است که اگر به عهده مردها باشد یک جوراب خود را هم نمی‌توانند پیدا کنند. رهبری عاطفه نیز در داخل خانه زن‌ها هستند چرا خداوند این میزان عواطف سرشار را به خانم‌ها داده است. خداوند رهبری تربیت را به عهده زن‌ها قرار داده است.

روحانی گفت: امام بسیار به دامن مادران و زنان تاکید می‌کردند که هرکه به عرش الهی رسیده از دامن زن رسیده است. یکی از شانس‌های انقلاب ما رهبری امام راحل بود و امام در این زمینه‌ها فکر بازی داشتند چرا که برخی در تظاهرات‌ها هم می‌گفتند زن نباید شعار بدهد. امام بود که این راه را باز کرد و بیان کرد که زن در داخل هنر باشد. شما دیدید علمای قم برای برخی فیلم‌ها نامه نوشتند و امام راه را باز کرد. این امام بود که راه را برای حضور دختران در دانشگاه باز کرد. عده‌ای اول انقلاب می‌گفتند در دانشگاه دیوار بکشیم و امام نگذاشت. در انتخابات می‌گفتم برخی به دنبال دیوار هستند که می‌گفتند حرف انتخاباتی می‌زند.  امام راه را باز کرد تا خانم‌ها به جامعه بیایند. 

وی ادامه داد:شما امروز ببینید در این فناوری‌های نو چقدر خانم‌ها تخصص دارند. ببینید در نانو، بیو و آی‌تی چقدر خانم‌ها حضور دارند. حضور خانم‌ها نشان می‌دهد خدا لیاقت دو جنس را برابر قرار داده است. اینکه برخی کارها را زن‌ها و برخی را مردها بهتر انجام می دهند نشانه فضیلت و برتری نیست. سازمان امور اداری استخدامی می‌گوید در پست‌های مدیریت ۵۳ نفر در این دولت معاون وزیر و همتراز، ۲۰ نفر مشاور، ۲۵ دستیار و  ۴ نفر سفیر جزو مواردی است که در مدیریت ارتقا حاصل شده است. می‌خواهم به شما قول بدهم دولت از آغاز تا امروز و تا روز آخر بی‌تردید آن شعاری که در دولت مطرح کردم همچنان تا روز آخر آن را پیگیری خواهیم کرد. 

رئیس‌جمهور تاکید کرد: من همواره بر حضور فعال زنان و جوانان و اقوام و مذاهب تاکید کردم این دولت برای شرایط زندگی بهتر در روستاها تلاش فراوانی کرد. خواهش می کنم همه آنها که اهل آمار و ارقام هستند ببینند وضع روستاهای ایران از سال ۹۲ در آب و برق و گاز و بهداشت و راه و آموزش و کشاوریزی و صنایع دستی و اشتغال چه تغییراتی کرده است.

وی افزود: کل روستاییانی که در پوشش آب آشامیدنی پایدار سالم بودند، ۹۰۰ هزار نفر بودند امروز ۷ میلیون نفر این آب را دارند تا آخر دولت هم این میزان ۱۰ میلیون نفر خواهد شد. آنها که درباره کارآمدی دولت به خاطر مسائل حزبی تردید می‌کنند به من بگویند چه دولتی به اندازه این دولت در روستاها کار کرده است؟ ۱۴ هزار روستا از رژیم گذشته تا دولت ما گاز داشته امروز ۳۰ هزار روستا گاز دارد این هشت سال بیش از کل تاریخ ایران برای گازرسانی تلاش شده است.

روحانی با بیان اینکه امروز ۸۰ درصد روستاهای ما به اینترنت پرسرعت وصل هستند، گفت: تکنولوژی پیشرفت کرده اما این دولت هم ایستادگی کرده اگر ایستادگی این دولت نبود امروز موبایل نسل ۳ و ۴ وجود نداشت و ارتباط اینترنت به گونه‌ای بود که انقدر معطل می‌شدید که پشیمان می‌شدید در این دولت توانستیم پهنای باند را ۳۳ برابر افزایش بدهیم که یک خانم روستایی صنایع دستی خود را عرضه کن.

وی یادآور شد: در زمان زلزله به روستایی در آذربایجان رفته بودم آقایان و خانم‌ها بودند یک خانم ندیدم موبایل دستش نباشد همه داشتند عکس و فیلم می‌گرفتند شرایطی ایجاد شده که توانستیم ارتباطات را به روستاها ببریم این به آن معناست که در این دولت تلاش بر این بوده که همه خانم‌ها شرایط برابر داشته باشند.

روحانی خاطرنشان کرد: هیچ وقت در تاریخ ایران زنان در سیاسیت به اندازه این ۴۱ سال حضور نداشتند حضور زنان در سیاست به این گونه است کهه می‌توانند سرنوشت انتخابات را عوض کنند اگر خانم‌ها تصمیم بگیرند ولو اینکه عده‌ای سال‌ها پول خرج کردند و رسانه دارند اگر خانم‌ها ببینند کاندیدایی بهتر است قادرند کاندیدای خود را پیروز انتخابات کنند.

وی افزود: امروز هم در انتخابات مجلس ولو اینکه ممکن است گله داشته باشیم و برخی امور مطلوب نباشد اما باید پای صندوق برویم بین افراد بگردیم بهترها انتخاب کنیم شور انتخابات با خانم‌هاست همیشه و در تمام انتخابات‌ها اینطور بوده است و خانم‌ها قادرند افرادی که می‌بینند افکار و نیتشان برای پیشرفت کشور مفیدتر است برگزینند بی‌تردید نقش شما امروز تاثیرگذار برای آینده کشور است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز