خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه ونزوئلا در نشست خبری:

خواهان افزایش روابط میان تهران و کاراکاس هستیم/ برگزاری نهمین کمیسیون مشترک ایران و ونزوئلا در ماه‌های آینده

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۷۶۰

وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت: مصر هستیم که اقداماتی را برای حمایت از ایران انجام بدهیم و همانطور که با رئیس جمهور در خصوص سیاست‌های کشور درباره صلح صحبت کردیم؛ ما خواهان افزایش سطح روابط در حوزه ارتباطات فرهنگی و غیره بین ایران و ونزوئلا هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «خورخه آرئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا در نشست خبری بعداظهر امروز یکم بهمن‌ماه گفت: در چارچوب سفری در ایران برای پیشبرد روابط دو کشور ایران و ونزوئلا دیداری با رئیس جمهور ایران آقای حسن روحانی داشتیم.

وی با بیان اینکه ما برای ترویج صلح و آنچه که اهداف سیاست ملی کشور ونزوئلا هست با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران دیداری داشتیم، بیان کرد: در این جلسات صحبت های بسیاری درباره احترام به استقلال و حاکمیت دولت‌ها مطرح شد و همچنین درباره تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه‌گرایانه‌ای که راجع به کشورهای و ملت‌های مختلف انجام میشود و همچنین راجع به محکومیت شهادت سردار سلیمانی توسط آمریکا و اقداماتی که علیه ملت‌ها انجام میدهد صحبت کردیم.

وزیر امور خارجه ونزوئلا اظهار داشت: ما مصر هستیم که اقداماتی را برای حمایت از ایران انجام بدهیم و همانطور که با رئیس جمهور در خصوص سیاست‌های کشور درباره صلح صحبت کردیم؛ ما خواهان افزایش سطح روابط در حوزه ارتباطات فرهنگی و غیره بین ایران رو ونزوئلا هستیم.

آریاسا تصریح کرد: امیدواریم در ماه‌های آینده نهمین کمیسیون مشترک ایران و ونزوئلا را در تهران برگزار کنیم که می توانیم در حوزه بهداشت و دارویی و همچنین غذا همکاری هایی داشته باشیم.

وی افزود: ما در تاریخ ۹ آگوست می‌توانیم سالروز روابط ایران و ونزوئلا را جشن بگیریم و برای افزایش این سطح نیز تلاش کنیم.

آریاسا افزود: ما در طول این سال‌ها از روابط و تجربیات جمهوری اسلامی استفاده زیادی کردیم و با توجه به اینکه ایران سالیان زیادی است که تحریم است، می‌توانیم از این تجربیات استفاده کنیم و می‌توانیم از استقامت و مقاومت ایران الهام بگیریم و از این تجربیات استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه ونزوئلا ادامه داد: نیروهای ونزوئلا و بولیواری همیشه آماده دفاع از استقلال و تمامیت ارزی کشور بوده و آنها با وجود اقداماتی که علیه دولت شد، در کنار دولت ایستادند؛ امیدواریم هیچ کشوری در قاره آمریکا اقداماتی علیه کشور ما انجام ندهد.

آرئاسا در پاسخ به سوالی درباره با اقدامات خوان گوایدو گفت: ما با وزیر امور خارجه چین و ایران جلساتی داشته‌ایم که بخش مهمی از این جلسات درباره جلسات داخلی ونزوئلا بود اما باید این را اعلام کنیم که اگر آقای پمپئو می‌خواهد با دولتی ارتباط برقرار کند به خود دولت کشورها مرتبط است و ما تلاش داریم که برای  تامین رفاه مردم کشور خودمان و تامین مواد غذایی و دارو کار کنیم.

وی درباره نظر خود راجع به ایران علیرغم تبلیغات رسانه‌های خارجی گفت: کشورهایی که در راستای دفاع از تمامیت ارضی خود کار می‌کنند و ضدامپریالیسم هستند مورد تهاجم قرار می‌گیرند، کشورهایی مثل ایران، کوبا و ونزوئلا مورد تهاجم اخباری هستند که واقعیت ندارند و فیک‌نیوز هستند اما باید بدانیم که بزرگترین چالش ما حقیقت است که همیشه پابرجاست و باید برای آن تلاش کنیم.

آرئاسا درباره فرهنگ و اقتصاد ایران گفت: ایران فرهنگ غنی و اقتصاد قوی دارد و همچنین توانسته در حوزه نظامی به دستاوردها و تکنولوژی خوبی دست پیدا کند موارد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد زبان و فرهنگ ایران است.

وی در واکنش به سوالی درباره شهادت سردار سلیمانی توسط آمریکا و نظر وی به عنوان نماینده دیپلماسی کشور ونزوئلا گفت: ما باید از نشستی که دیروز تحت عنوان ضد تروریسم در کلمبیا برگزار شد اما پارادوکسی داشت چرا که آقای پمپئو در آن حضور داشت؛ باید از آنها درباره بی ثباتی که در منطقه ایجاد کرده‌اند سوال پرسید؛ در این راستا باید از ایران که با نیروی نظامی خودش (سپاه پاسداران و سردار قاسم سلیمانی) که باید از او تشکر کنیم علیه تروریسم در منطقه مبارزه کردند، تشکر کنیم. ایران باید از حق و جایگاه خودش در منطقه دفاع کند.

آرئاسا گفت: دولت ایالات متحده آمریکا در فعالیتی خائنانه اقدام به کشتن کسی می‌کند که در مقابل تروریست‌ها مبارزه و با آنها مقابله می‌کرد، در این راستا جمهوری اسلامی باید از خودش و منطقه دفاع کند، چنانچه ایران بعد از ترور سردار سلیمانی ضعفی نشان می‌داد میتوانست روزنه‌ای برای اقدامات بعدی آمریکا باشد

وزیر امور خارجه ونزوئلا یادآور شد: همانطور که بعد از اقدام ایران در عراق و بعد از سخنرانی ترامپ دیدید، این اقدام  مانع ورود دو کشور به یک چالش اساسی‌تر شد. اما کمپین‌هایی هستند که کسی که علیه تروریسم مبارزه کرده را جابجا جلوه دهند و ما امیدواریم رسانه‌های ایرانی و حتی غربی علیه تروریسم مبارزه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز