خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور:

بین جنگ و صلح یک گلوله فاصله است/ ۶ کشور در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفته بودند به ایران حمله نظامی کنند/ بلد نیستم کاری به دنیا نداشته باشم و برای حل مشکلات فقط به داخل نگاه کنم

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۵۹۶

رئیس‌جمهور گفت: ممکن است برخی به زبان آمریکا تهدید کنند اما اینکه پایگاه آنها را نیمه شب بلرزانیم و پنتاگون را برای ۲۴ ساعت بیدار نگه داریم و آنها را ناچار کنیم از تهدیدشان عقب‌نشینی کنند، مهم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی عنوان کرد: شما ببینید یک فرمانده نظامی ما به دست آمریکایی‌ها ترور می‌شود و اثر این شهادت در کل منطقه و جهان چه مقدار است، این اتفاق در قیمت ارز و نفت و بورس و همه بازارهای مالی دنیا اثر گذاشت و از لحاظ روانی و فکری و سیاسی کل منطقه را تحت تاثیر قرار داد، اینکه از کمشیر تا آفریقا در این سوگ عزاداری کنند کم نظیر است و قدرت نظام را می‌رساند.

وی افزود: این انسان خدوم در منطقه چگونه جنایت آمریکا و از آن طرف شهامت فرزندان این ملت دنیا را تحت تاثیر قرار داده است؟ کمتر کشوری است جرائت کند برابر آمریکا صریحا پایگاه نظامی منطقه‌ای‌اش را زیر موشک‌باران قرار دهد. آمریکا به همه ظلم و تجاوز می‌کند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ممکن است برخی به زبان آمریکا تهدید کنند اما اینکه پایگاه آنها را نیمه شب بلرزانیم و پنتاگون را برای ۲۴ ساعت بیدار نگه داریم و آنها را ناچار کنیم از تهدیدشان عقب‌نشینی کند مهم است. ترامپ گفته بود اگر پاسخ دهید ۵۲ نقطه مهم فرهنگی ایران را هدف قرار می‌دهیم، وقتی ما حمله کردیم لحن او تغییر کرد و صریحا و رسما عقب‌نشینی کرد.

روحانی افزود: وقتی حادثه دردناکی در این کشور اتفاق افتاد و ۱۷۶ عزیز این کبوتران علم و دانش و تحقیق و انسان‌های مختلف عازم سفر بودند، بال‌هایشان در هوا سوخت یک ملت به تمامه داغدار می‌شود یک نفر در سراسر کشور نبود که داغدار نشود و ابراز همدردی نکند، اقدامات دیگر پشت سر این حادثه بزرگ باید انجام گیرد و این کار انجام می‌شود.

 رییس جمهور با اشاره به مقاومت و ایستادگی ملت ایران در برابر دشمنان، خاطرنشان کرد: ملت ایران یک ملت عادی نیست که به سادگی بتوان این ملت را از ایستادگی که در مقابل دشمنان دارند از مسیر منحرف کرد، این ملت، ملت بزرگی است که راه خود را انتخاب کرده و به خوبی ایستادگی می‌کند. البته در میدان وقتی در مذاکره، جنگ و ایستادگی هستیم، سختی‌ها، زخمی شدن و مشکلات طبیعی است.

وی افزود: به هرحال یک ابرقدرتی مقررات بین‌المللی را زیرپا گذاشته و رسماً اعلام کرده که می‌خواهد با این نظام و این مردم وارد جنگ شده و مردم را تسلیم کنم. کاری که آمریکا در این مدت انجام داده برای خودشان و اروپا روشن شد که برنامه‌ریزی آمریکا کاملا غلط و اشتباه بود. این حرفی نیست که ما بگوییم، این را رییس‌جمهور آمریکا به تعدادی از رهبران کشورها گفته بود که با تحریم‌های حداکثری که علیه ایران اعمال می‌کنیم، نظام ایران بعد از سه ماه مضمحل می‌شود.

روحانی در ادامه ابراز داشت: از اردیبهشت سال ۹۷ که آنها خروج از برجام را آغاز کردند. توطئه و برنامه‌ریزی و تحریم بسیار شدیدی که از ۱۳ آبان سال گذشته عملیاتی کردند و منجر شد تا امروز ببینیم که ملت ما قوی‌تر و مسحتکم‌تر در برابر این توطئه ایستاده و قوی‌تر شده است.

رییس‌جمهور با اشاره به مشکلات و بحران‌هایی که کشور در سال‌های ۹۱ و ۹۲ با آن مواجه بود، تصریح کرد: آغاز دولت یاردهم شاهد این بودیم که  ما با یک مشکل بزرگ سیاسی مواجه هستیم، من از ابتدا هم که وارد در رقابت‌های انتخاباتی شدم به خوبی می‌دانستم که ما با مشکل بسیار بزرگی مواجه هستیم. آمار و ارقام مشخص بود، وضعیت تورم و رکود و سرمایه‌گذاری مشخص بود، وضعیت رابطه ما با دنیا مشخص بود. این تعبیر رییس‌جمهور فرانسه است که اولش در یک جلسه خصوصی و بعد در حضور خبرنگارها گفت ما شش کشور تصمیم گرفته بودیم برای حمله نظامی به ایران و مصمم بودیم که در سال ۲۰۱۳ این حمله انجام بگیرد اما بعد از انتخابات در ایران و آمدن این دولت ما را دچار تردید کرد و منصرف شدیم، یعنی این حضور مردم و ایستادگی مردم آن‌ها را منصرف کرد.

وی ادامه داد: برای ما روشن بود که در چه شرایطی هستیم و در چه لبه‌ای قرار گرفتیم اما مردم ما آمدند در این راستا و در کنار دولت و نظام قرار گرفتند. من در گزارش ۱۰۰ روزه اول وقتی گفتم ما تورم را تک رقمی می‌کنیم همه به من ایراد گرفتند و خیلی‌ها گفتند این کار شدنی نیست، اقتصاددان‌های ما باور نمی‌کردند که بتوان تورم ۴۰ درصدی را تک رقمی کرد. ما گفتیم تا پایان دولت یازدهم اما در سال ۹۴ انجام دادیم یعنی در نیمه دولت توانستیم موفق شویم.

رییس‌جمهور گفت: چه باعث شد که موفق شویم در این مسیر؟ این مردم بود و اینکه دیدند مسائل در حال حل و فصل است، ما می‌دانستیم اقتصاد ما تحت تاثیر سیاست خارجی است، اینکه یک کسی بگوید من به سیاست بین‌الملل کار ندارم درهای کشور را می‌بندم درون مرزها فکر می‌کنم روابط خارجی به هم ریخته باشد، مردم سختی مشکلات را احساس کنند، فروش نفت با مشکلات مواجه باشد، تحریم‌ها فشار بیاورد اما می‌توانم اقتصاد را مدیریت کنم، این را من حداقل بلد نیستم اگر کسی بلد است بگوید. اما باید بدانیم که اقتصاد به امنیت، به فرهنگ به سیاست و به سایر موارد مرتبط است.

روحانی در ادامه اظهار داشت: تلاش دولت این بوده که یک ثبات و یک امید نسبت به آینده به وجود بیاورد و جلوی برخورد نظامی و جلوی جنگ را بگیرد، این کار را من روزانه انجام می‌دهم، به عنوان مسئول شورای عالی امنیت ملی روزانه مراقبت می‌کنم، نمی‌شود همه چیز را گفت اما اگر مراقبت مداوم صورت نگیرد، بین جنگ وصلح یک گلوله فاصله است، یک گلوله می‌تواند جنگ بیافریند و عدم شلیک می‌تواند صلح بسازد.

رییس‌جمهور با اشاره به تقسیم قدرت و اختیارات در قانون اساسی گفت: البته می‌دانید اختیارات در قانون اساسی تقسیم شده است دولت و رییس‌جمهور یک اختیاراتی و قدرتی دارد، بخشی را مجلس دارد و بخشی را رهبری دارد، ما باید در چارچوب این قانون اساسی حرکت کنیم، همه مسئولان کشور در این امر هم عقیده‌اند و اتفاق نظر دارند همه می‌خواهند امنیت باشد اما بعد از امنیت مساله سیاست خارجی است، سیاست خارجی یعنی اینکه ما با دنیا چطور رفتار کنیم و آن‌ها با ما چه برخوردی داشته باشند. این طور نیست که تنها بگوییم این کشور دشمن ماست، خب بعد چه؟ مردم به ما رای دادند که این تنش‌ها و دشمنی‌ها را کاهش بدهیم؟ این که فقط به مردم گزارش بدهیم که آنها با ما و اسلام خوب نیستند؟ خب چه کنیم؟ باید ببینیم راه حل‌هایی وجود دارد یا ندارد؟

وی با بیان اینکه ثابت کردیم می‌شود با دنیا تعامل کرد، یادآور شد: تمام پرونده هسته‌ای که می‌گفتند تا ۱۰۰ سال حل نمی‌شود را حل کردیم و پرونده پی ام دی را بستیم البته با دنیا کار کردن سخت است. می‌گویند نباید به طرف‌های مقابل اعتماد کرد. درست است. اگر طرق مقابل قابل اعتماد بود که کار ساده بود، وقتی نیست کار سخت می‌شود.

روحانی افزود: راحت‌ترین راه حل این است که کار را رها کنید. همه هم از شما تعریف می‌کنند و می‌گویند که چه آدم بی‌اعتنایی بود به دنیا اخم کرد. ولی گره زندگی مردم اینگونه باز نمی‌شود. وقتی وارد میدان می‌شوید وضعیت فرق می‌کند هم می‌زنیم هم می‌خوریم. برخی توقع دارند ما بزنیم و زخمی نشویم مگر پیامبر در جنگ احد زخمی نشد؟ در میدان جنگ آدم زخمی می‌شود میدان جنگ است هر چه زره محکم باشد باز هم آدم زخمی می‌شود.

وی تاکید کرد: در دنیای سیاست فراز و نشیب وجود دارد. با همه سختی‌ها ثابت کردیم با دنیا می‌شود کار کرد و به توافق بین‌المللی رسیدیم. حالا در دنیای سیاست ممکن است فردی بیاید غیرقابل پیش‌بینی باشد. یک نفر به من بگوید کار ترامپ قابل پیش‌بینی است. همه چند نفری که از او جدا شدند مصاحبه‌هایشان را ببینید، می‌گویند هیچ ساعتی نمی‌دانستیم او چه می‌کند و چه توئیت می‌کند. چنین آدمی آمده و مشکلاتی برای ما و مردم خودش و مکزیک و اروپا و همه جا ایجاد کرده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: وارد مقوله جدیدی شدیم در این مقوله تلاش کردیم ضرر حداقل باشد. می‌خواهم بگویم اقتصاد با امنیت و سیاست خارجی ممزوج است این دو از هم جدا نیست برخی وقتی ترامپ از برجام خارج شد، گفتند شما هم خارج شوید. اگر آن شب ما خارج می‌شدیم می‌رفتیم در سازمان ملل همه قطعنامه‌ها برمی‌گشت و کار ترامپ را ساده می‌کردیم و با دست خود در باتلاق می‌رفتیم و همه دنیا روبروی ما می‌شدند روز از نو روزی از نو.

وی ادامه داد: ما این کار را نکردیم از برجام خارج نشدیم، از بقیه مطالبه کردیم کار درستی را ما انجام دادیم کاری کردیم همه دنیا ترامپ را محکوم کنند حتی دوستانش. در جلسه شورای امنیت سازمان ملل که ترامپ تشکیل داد در سال ۹۷ همه علیه او حرف زدند، تمام رهبران دنیا علیه او حرف زدند. این کار ما بزرگ بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی دستگاه‌های تبلیغاتی دلشان نمی‌خواهد کار خوب این دولت را تبیین کنند، گفت: کارهای بزرگ را نمی‌گویند اگر دولت کسی دیگر بود ۴۰ روز جشن می‌گرفتند که ببینید چطور آمریکا مفتضح شد. این دولت مظلوم است، چاره نیست باید این‌ها در این جلسات ما برای شما بگوییم.

روحانی اضافه کرد: در نشست ورشو آمریکا تلاش کرد ایران را محکوم کند اما هیچ مصوبه‌ای نتوانست علیه ایران بگذارد پس در دنیای سیاست باید در جهان کار کنیم گاهی ضربه می‌بینیم و گاهی ضربه می‌زنیم. روزی نبوده در دولت من به فکر سیاست خارجی نباشم هر روز به فکر بودم تماس گرفتیم و حرف زدیم در عین حال تصمیم گرفتیم تعهدات را کاهش دهیم اگرچه ریسک‌دار بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز در زمینه صنعت اتمی هیچ محدودیتی نداریم، گفت: شرایط به مراتب از قبل از برجام بهتر است امروز بیش از قبل از زمان برجام غنی‌سازی روزانه داریم. شرایط ساده نیست اما متوجه هستیم که دنیای امنیت و سیاست و دنیای اقتصاد با هم ارتباط تنگاتنگ دارند.

وی افزود: در اقتصاد راهی را از آغاز شروع کردیم برخی از اول با ما موافق نبوند، برخی هم بودند. نظرم این بود که اول تورم را مهار کنیم به من نامه نوشتند که اشتباه کردید، اول باید سراغ رکورد بروید، در جلسات به نتیجه رسیدیم نمی‌شود با این روند تورم رکورد را شکست، مردم قدرت خرید ندارند برای همین اول کاهش تورم را شروع کردیم، گفتند در اینجا شکست رکورد سخت‌تر شد، راست می‌گفتند اما سال ۹۲ کاهش تورم و سال ۹۳ رشد را آغاز کردیم و مشخص شد مسیر رشد آغاز شده و از رشد منفی به مثبت رسیدیم.

روحانی تاکید کرد: حالا در این شرایط سخت و شدیدترین فشار تاریخ باید برنامه‌ریزی می‌کردیم، باید از تولیدکنندگان و بانک‌ها تشکر کنم اگر کمک بانک مرکزی و تلاش تولیدگران و کشاورزان نبود، نمی‌توانستیم از این فشار عبور کنیم. دنیا هم فکر نمی‌کرد این کار را کنیم.

وی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم متوسط ۵۰۰ هزار اشتغال خالص سالانه داشتیم در حالی که قبل از ما اینطور نبود و میزان اشتغال خالص سالانه ده هزار بود. در تولیدات کشاورزی سالانه ۵ میلیون تن افزایش محصولات داشتیم پس معلوم می‌شود کشور در حال تحرک است. در همین شرایط کاری کردیم ما که در گازوئیل واردکننده بودیم خودکفا شدیم و در بنزین هم خودکفا شدیم و زمینه گاز هم در زمستان خودکفا شدیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در کل دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه انرژی خودکفایی، در زمینه کشاورزی پیشرفت فوق العاده و در اشتغال روند قابل قبول داشتیم. به عنوان شاهد می‌گویم از اول انقلاب تا امروز در سمت‌های مختلفی حضور داشتیم سخت‌ترین شرایط اقتصادی ما ۹۷ و ۹۸ بود. در روزهایی قیمت ارز تا نزدیک ۱۹ هزار تومان رسید اما خود را نباختیم راه را پیدا کردیم برنامه‌ریری کردیم تکانه‌های ارزی امسال را مهار کردیم و قیمت ارز پرش نجومی نداشت این کار بزرگ و قابل عرضه در دنیا است.

روحانی خاطرنشان کرد: البته قیمت ارز به نقطه قابل قبول ما نرسیده است آقای همتی هم به صادرکننده رانت می‌دهد که کشور را ادراه کند. نرخ ارز باید پایین‌تر باشد اما شرایط ما باثبات است. از اردیبهشت روند اصلاح شد و تورم نقطه به نقطه و سالانه اصلاح شد. در اینجا ضمن تشکر از همه بانک‌ها می‌گویم در همین وسط این همه مشکلات اصلاحات خوبی آغاز شد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: جلسات بزرگی در سال های ۹۴ و ۹۵ داشتیم که منجر به دستور ۱۲ ماده‌ای من شد و امروز برخی از آنها اجرایی شده و برخی در حال اجراست. کنترل موسسات غیر مجاز داشت کشور را به هم می‌ریخت ادغام بانک‌های نیروهای مسلح  کار بزرگی بود و همه کمک کردند و کار سنگینی بود. اینکه رئیس بانک مرکزی می‌گوید بدهی ما به بانک مرکزی کاهش پیدا کرده نکته مهمی است که بانک‌ها حواسشان را جمع کنند فکر نکنند می‌توانند هر زمانی از مرکزی پول بگیرند.

وی گفت: نظارت بانک مرکزی دقیق‌تر شده است عملیات بازار بانکی باز خودش حرکات خوبی است، برای موضوع اوراق با این روند جدید می‌توانیم به بازار مالی شکل بهتری بدهیم بازار سرمایه و کار ما خوب است و بازار کالا به طور نسبی خوب است بازار پولی هم قدم‌های خوبی برداشته شده است ما چند کار باید سریع انجام دهیم اولا سرمایه‌های منجمد را فعال کنیم هم بانک‌ها و هم دولت و خصولتی‌ها سرمایه بزرگی داریم در این ۶ سال هر چه گفتیم خاصیتش کم بود به بانک می‌گوییم اموالت را بفروش نمی‌فروشد. چسبناک است  می‌ترسد این کار را کند از مسئولان اقتصادی می‌خواهم این را جدی بگیرند با واگذاری امر به خود آنها کار درست نمی‌شود باید راهی پیدا کنیم این‌ها را با سیاق دیگر واگذار کنند .

رییس جمهور در ادامه گفت: این کار بزرگی است که باید برای کمک به تولید و افزایش سرمایه در گردش انجام شود تا تولید در مسیر رونق قرار گیرد. کار دومی که باید انجام شود، پروژه ها و طرح هایی است که نیمه تمام مانده و دولت پول تکمیل آن ها را ندارد، این ها باید به مردم واگذار شوند و مردم این ها را برعهده بگیرند. مورد سوم این است که ما در بخش هایی می توانیم تسهیلات ایجاد کنیم، این تسهیلات باید به وجود بیاید. برای مثال در موضوع مسکن تورمی وجود دارد که غیرقابل قبول است، ما باید تلاش کنیم در این زمینه رونق ایجاد کرده و تورم را کاهش دهیم. یک راهی که برای این مساله وجود دارد این است که به دولت از زمین های خودش را رایگان در اختیار توسعه‌گر ها و مردم قرار بدهد تا قیمت مسکن کاهش یابد یا در هر جایی که دولت امکانات دارد و این امکانات به کار گرفته شود تا رونق ایجاد شود.

روحانی در پایان با تاکید بر لزوم خروج بانک ها از بنگاه داری، اظهار داشت: وقتی به بانک ها می‌گوییم اموال مازاد و بدون استفاده را واگذار کنند، آن ها مقاومت می‌کنند، و احساس می‌کنند ضرر خواهند کرد، در حالیکه این اموال باید تبدیل به نقدینگی شده و به چرخه کار و تولید تزریق شود، سایر دستگاه ها هم باید این روند را در پیش بگیرند و این کار را در اولویت قرار دهند. همچنین در بازار سرمایه باید تحول ایجاد شود و بخشی از کارهایی که بانک ها انجام می‌دهند باید به صنایع بزرگ واگذار شود. البته ما همزمان به فکر این هم هستیم که راه حل های سیاسی را دنبال کنیم یعنی در آن زمینه هم دست روی دست نگذاشتیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات را از طریق دیپلماتیک و سیاسی برطرف کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز