خبرگزاری کار ایران

حجتی در صحن علنی مجلس:

واگذاری هفت تپه از طریق وزارت صمت انجام شد/ جهش نرخ ارز بر ساختار کشت تاثیرگذار بود/ باید با کشاورز به تفاهم برسیم تا الگوی کشت اجرا شود.

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۷۶۹

وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرکت مغان وضعیت بهتری دارد چرا که ده‌ها میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری شده و از نظر کارشناس ما، وضعیت شرکت خیلی بهتر از زمانی است که در اختیار وزارتخانه بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود حجتی با حضور در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا شکرت مغان و هفت تپه به قیمت پایین آن هم با پرداخت طولانی مدت واگذار شده است؟ گفت: در ارتباط با بحث شرکت هفت‌تپه باید بگویم در واگذاری آن هیچ کجای آن نبودیم و واگذاری هفت تپه از طریق وزارت صمت انجام شده است. درباره شرکت مغان نیز در مدتی که مدیرت آن نیابتی در دست ما بود تولید از  ۳۰۰ هزار تن به ۴۱۰ هزار تن افزایش یافت.

وی ادامه داد: امروز هم شرکت وضعیت بهتری دارد چرا که ده‌ها میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری شده و از نظر کارشناس ما، وضعیت شرکت خیلی بهتر از زمانی است که در اختیار وزارتخانه بود.

حجتی اظهار کرد: ما نیز قبول داریم که بهره‌وری در مدیریت دولتی در بنگاه‌ها پایین‌تر است و در این زمینه با شما هم نظر هستم. همچنین موافق این نظر هستم که اگر اراضی آن اجاره داده شود، درآمد آن بیشتر از زمانی است که در اختیار دولت بود.

وی با تاکید بر اینکه از زمانی که سمت وزارت را گرفتم با سازمان خصوصی‌سازی دائم در حال مکاتبه بودم، گفت: تاکید بر این بود که یا واگذار کنید یا اینکه از لیست واگذاری خارج کنید تا امکان مدیریت مناسب آن را داشته باشیم. در ارتباط با زیان باید بگویم سال به سال از ۹۲ تا ۹۶ زیان آن کاهش پیدا کرده و تولید آن نیز افزایش داشته است و ۳۳ درصد در مجموع تولید آن افزایش یافته است که یک اتفاق مثبت است.

حجتی ادامه داد: نکته بعدی در ارتباط با مدیریت در آستانه واگذاری بود، از نظر ما کسی که گذاشتیم ۲۵ سال سابقه کار داشته و تخصص  در مدیریت کشاورزی نیز داشته است، بنابراین تنها سابقه بنگاه‌داری نداشته است. نظرات وزرای محترم اقتصاد و دارای، دادگستری، اتاق بازرگانی و تعاون اینگونه بوده و در نهایت بر اساس نظرات آنها عمل شد.

وی در توضیح اقدامات صورت گرفته در حوزه بهره‌وری آب گفت: یکی از موضوعاتی که در این دوره از وزارت خود به آن پرداخته‌ام بهره‌وری آب بوده است. به عنوان یک کارشناس می‌گویم آنچه در ارتباط با بهره‌وری آب در ۶ سال گذشته انجام شد در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد از نظر بهره‌وری آب در سال ۹۲ به ازای هر مترمعکب آب ۸۴۰ گرم ماده خشک تولید می‌شد که اکنون به ۱۴۵۰ گرم رسیده است. یعنی بیش از ۶ درصد افزایش بهره‌وری در آب داشته‌ایم.

حجتی گفت: از نظر بهره‌وری آبیاری و چگونگی انتقال آن بهر‌ه‌وری از ۳۸ درصد به ۴۴ درصد در سال ۹۶ ارتقا یافته است. در سیستم نوین آبیاری نیز سطح از یک میلیون هکتار به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار رسیده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های که در وزارتخانه در دستور کار قرار گرفته افزایش بهره وری آب است، افزود: اگر بحث توسعه گلخانه مورد توجه قرار بگیرد با هدف بهبود بهره‌وری آب بوده است که در همین راستا سطح کشت گلخانه‌ای از ۸ هزار هکتار در سال ۹۲ به ۲۰ هزار هکتار رسیده است، البته در این زمینه خیلی عقب هستیم و باید سرعت بیشتر پیش برویم.

حجتی اضافه کرد: دیگر اقدامات انجام شده برای بهره‌وری آب؛ معرفی ارقام زودرس با رشد بهتر و مصرف آب کمتر با کمک دانشمندان داخلی و خارجی، تغییر الگوی کشت با تغییر زمان کشت، استفاده از ارقام مقاوم به خشکی، کشاورزی حفاظتی، توسعه مکانیزاسیون و توسعه مواد عالی خاک و ترویج محصولات کم آب‌بر است.

وی یادآور شد: البته ما با جهش نرخ ارز مشکلات جدی پیدا کردیم که بر ساختار کشت و نوع کشت ما تاثیر گذاشت و محدودیت‌های ایجاد نشد که نتوانستیم اعمال مدیریت کنیم. به طور مثال با افزایش نرخ ارز کشاورزان بخشی زیادی از اراضی به کشت گوجه فرنگی اختصاص داد شد به طوری که امسال بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گوجه تولید شد در حالی که سال گذشته ۳۲۰ هزار تن بود. در حالی که در خیلی از این اراضی باید چغندر کشت می‌شد تا نیاز شکر تامین شود.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: از نظر ما باید به کشاورزان آموزش داده شود. امیدواریم روزی برسد که دولت یارانه نکشت یا یارانه کشت مانند کشورهای توسعه یافته پرداخت کند یا کشت توافقی انجام شود. برای اجرای الگوی کشت با توجه به بهبود در بهره‌وری آب نیاز به الزاماتی است. باید ابزار قانونی، مالی و آموزشی به خدمت گرفته شود و با کشاورز به تفاهم برسیم تا الگوی کشت اجرا شود.

حجتی با بیان اینکه الگوی کشت با در نظر گرفتن محدودیت آب و خاک برای کل کشور آماده شده است، گفت: برای اعمال آن باید الزاماتی که به آن اشاره کرده‌ام مورد توجه قرار گرفته شود.

وی در مورد انتقاد از کشت هنداونه، گفـت: سطح زیر کشت این محصول در کشور کاهش یافته و میزان مصرف آب از ۳۰۰ لیتر به ۴۰ لیتر رسیده است. ما باید هندوانه را برای تامین نیاز خود تولید کنیم ما نیز موافق صادرات نیستیم و اما یک محصولی مورد نیاز است که باید بر اساس منطق تولید شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز