خبرگزاری کار ایران

نشنال اینترست گزارش داد؛

ریاض ابزارهای سنتی برتری خود در مقابله با تهران را از دست داده است

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۹۷۵

نشنال اینترست در گزارشی به تنش میان ایران و عربستان پرداخت و نوشت: عربستان با حمایت از حزب بعث عراق و اتحاد با طالبان، به نوعی با سیاست خارجی ایران مقابله می‌کند. این در حالی است که با سقوط رژیم‌های بغداد و کابل، ریاض ابزارهای سنتی برتری خود در مقابله با ایران را از دست داده است.

 به گزارش ایلنا به نقل از نشنال اینترست، تنش رو به افزایش میان ایران و عربستان که برخی آن را نوعی ژئوپولیتیک جدید به نام بازی بزرگ می‌بینند، به تلاش دو طرف برای رقابت استراتژیک در منطقه منجر شده است، دو طرف از گروه‌های مختلف در سوریه، عراق، بحرین، لبنان و سرانجام یمن حمایت می‌کنند.  عربستان با حمایت از حزب بعث عراق و اتحاد با طالبان، به نوعی با سیاست خارجی ایران مقابله می‌کند. این در حالی است که با سقوط رژیم‌های بغداد و کابل، ریاض ابزارهای سنتی برتری خود در مقابله با ایران از دست داد بنابراین عربستان شروع به مبالغه در مورد تهدید از جانب ایران کرد. 

اکنون برنامه هسته‌ای ایران در کنار مبحث «هلال شیعی» به تشدید بحران انجامیده است زیرا ریاض تصور می‌کند، یک قدرت شیعی و مجهز به سلاح هسته‌ای خطر بزرگی برای اعراب است و به نابودی آن‌ها منجر می‌شود. بنابراین ریاض از تحریم‌های آمریکا علیه ایران استقبال کرد. اما اکنون جایگاه عربستان در منطقه با توجه به اتفاقات اخیر تضعیف شده است.

از سوی دیگر تلاش عربستان برای گسترش اختلاف میان سنی و شیعه و اعمال نفوذ در سوریه و یمن در راستای کم رنگ کردن حضور ایران در یمن است. عربستان با اعمال نفوذ در سوریه و عراق به دنبال آن است که حضور ایران را در دیگر مناطق نظیر یمن کم رنگ کند. 

از سوی دیگر  عربستان، تهدیدهایی را متوجه ایران می‌کند و این سیاست را از طریق حمایت از گروه‌های جنگ‌طلب نظیر منافقین و نیروهای کرد و بلوچ دنبال می‌کند. عربستان که از افزایش نفوذ شیعیان در عراق ناتوان شده، اکنون تمایل خود را برای ایجاد یک کشور مستقل کردی در شمال عراق اعلام کرده است زیرا عربستان تصور می‌کند که یک کردستان مستقل در نزدیکی ایران، تمامیت ارضی ایران را به خطر می‌اندازد و خطری برای متحدان ایران در عراق و سوریه است. 

 باید گفت که سیاست دشمنی و تجاوزگری عربستان در قبال ایران شکست خورده  است عربستان حمایت‌های زیادی از گروه‌های وهابی صورت داده است هم چنین گروه‌های مختلف مانند داعش و یا منافقین و یا حزب دموکرات کردستان عربستان را تنها  یک منبع مالی می‌بینند که از آن برای اقدامات تروریستی خود بهره می‌گیرند. عربستان در قبال دشمن خود ایران، از قدرت نرم قوی برخوردار نیست. این در حالی است که گروه‌های نیابتی ایران هرگز تهدیدی برای تهران نیستند و همواره با آن‌ها متحد بودند. اکنون نداشتن قدرت در مقابل ایران تهدید برای عربستان و امنیت ملی آن‌ها محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز