خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری سخنگوی دولت مطرح شد؛

تکذیب ادعای دستگیری در نهاد ریاست جمهوری/ افرادی مثل همیشه برداشت‌های خاصی از سخنان رئیس‌جمهور کردند/ شورای نگهبان اصل را بر مشارکت بگذارد/ از محدود کردن‌ها لطمه دیده‌ایم/ نپیوستن به FATF مغایر منافع ملی است

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۳۶۱

سخنگوی دولت: نشست خبری رئیس‌جمهور بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت و برغم استقبال گسترده‌ای که از این مواضع در میان مردم و نخبگان صورت گرفت، معدود افرادی هم مانند همیشه برداشت‌های خاصی از این اظهارات کردند که براساس همان برداشت‌ها راه تخریب پیش گرفتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تسلیت اربعین حسینی گفت : مردم عاشق، پای در حرکت تاریخ ساز راهپیمایی گذاشتند و راهیپمایی اربعین را بزرگترین اجتماع بشری به حق نام نهادند. در همین راستا از دولت دوست و ملت برادر عراق تشکر می‌کنم‌.

وی تاکید کرد: دولت امسال زحمات زیادی را برای برگزاری راهپیمایی اربعین کشید. امسال ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این راهپیمایی با شکوه حضور داشتند.  اربعین فرصتی شد تا ملت ایران و عراق نیز بار دیگر در هم تنیدگی‌های مذهبی ، اجتماعی  و فرهنگی خود را به منصه ظهور برسانند.

وی افزود:  امسال با تلاش‌های دولت شرط ویزا و به تبع آن پرداخت وجه برای سفر به عراق برداشته شد که خود این امر تاثیر زیادی در افزایش چشمگیر زائران اربعین داشت. 

سخنگوی دولت در تشریح اقدامات دولت در برگزاری راهپیمایی اربعین گفت: نزدیک به دو هفته کلیه زیرساخت های غرب کشور در خدمت زائران قرار داشت؛ بیش از ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس شهری و بین شهری در داخل کشور زائران را به پایانه‌های مرزی رساندند؛ بیش از ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس به داخل عراق اعزام شدند و بیش از شش هزار کامیون برای ارسال محموله های موکب داران به خدمت گرفته شد. 

وی ادامه داد: همچنین روزانه بیش از یک میلیون وعده غذایی و در مجموع نزدیک به ۱۱۳ میلیون وعده غذایی و میان وعده و  ۱۵۰ میلیون بطری آب آشامیدنی در میان زائران پیش از ورود به عراق توزیع شد؛ بیش از ۴۰۰ هزار نفر پیش از ورود به عراق به مراکز اورژانس مراجعه کردند؛ بیش از ۱۱۰۰ دستگاه آمبولانس و ۴۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس مجهز به مرزهای ۴ گانه کشور اعزام شدند؛ ۱۷ هزار نیروی عملیاتی اورژانس کشور در حالت آماده باش بودند. ۱۶۰ تیم مجهز بهداشتی در این مدت به پایانه های مرزی ایران و کشور عراق اعزام شدند و ۱۵ فروند بالگرد و ۴ فروند هواپیما در این مدت در مرزها مشغول به خدمات‌رسانی بودند.

ربیعی با اشاره به نشست خبری رئیس‌جمهور و سخنرانی وی در دانشگاه تهران گفت:در هفته گذشته نشست خبری مهم رئیس جمهوری و سخنرانی ایشان در دانشگاه تهران را داشتیم که به نوبه خود متضمن یک جمع بندی کامل از دستاوردهای حضور ایران در سازمان ملل و برخی مسایل داخلی از جمله وضعیت اقتصادی، انتخابات پیش رو و مباحث مرتبط با قانون اساسی بود.

وی ادامه داد:  این سخنان بازتاب وسیعی در رسانه ها داشت و برغم استقبال گسترده‌ای که از این مواضع در میان مردم و نخبگان صورت گرفت، معدود افرادی هم مانند همیشه برداشت‌های خاصی از این اظهارات کردند که براساس همان برداشت‌ها راه تخریب پیش گرفتند.  

وی تاکید کرد: آن چه رئیس‌جمهور در چند سخنرانی اخیرشان به آن اشاره کرده و می‌کنند، بی سابقه نیست و نه تنها پیش از این، چه به صورت علنی و چه غیر علنی در ارکان نظام جمهوری اسلامی بیان شده است؛ در واقع همه نخبگان نظام این را قبول دارند که قانون اساسی ما ظرفیت‌های بسیاری دارد که همواره می‌تواند بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند. 

سخنگوی دولت گفت: این وظیفه کیست که این ظرفیت‌ها را فعال کند؛ خود قانون اساسی این مسئولیت را بر عهده رئیس جمهور گذاشته است. فعال سازی قانون اساسی به منظور تحقق اهداف و آرمان های شناخته شده انقلاب برای خدمت هرچه بهتر به این ملت در نسبت اعمال حاکمیت بر سرنوشت خود، یک حرکت انقلابی و لازم است. 

وی ادامه داد: :به نظر من ایشان در هفته گذشته چند نکته راهبردی را مطرح کردند؛ نخست اینکه رئیس‌جمهور به ضرورت رشد و توسعه کشور اشاره  کرد؛ موضوع مهمی که در علم اقتصاد به عنوان اقتصاد معیشتی بدون رشد و توسعه مطرح می شود. دکتر روحانی در مقام رئیس دولت بارها اعلام کرده است که می‌توان یک زندگی اقتصادی محدود و کوچک داشت، اما بدون تعامل با جهان امکان استفاده از فرصت‌های جهان برای رشد و توسعه ملی وجود ندارد. مقصود از تعامل هم، سازش یا تسلیم نیست. دکتر روحانی از تعامل سازنده در برابر تقابل سخن گفت. 

وی افزود: همین تعامل سازنده بود که در نیویورک سبب شد رئیس‌جمهور بجای فرار از مذاکره، باب مذاکره سازنده را بگشاید و آمریکا را از مدعی مذاکره به متهم مذاکره گریزی بدل سازد؛ اما مسئله اصلی اصلا مذاکره نیست. مساله اصلی این است که دشمن می خواهد ایران را تبدیل به کشوری ضعیف از حیث  تجاری، صنعتی و مالی و اقتصادی تبدیل کند که طبعا کشوری با چنین وضعیتی قادر به پشتیبانی از یک ایران قدرتمند دفاعی و امنیتی نباشد. ما نه تنها در بعد امنیتی و دفاعی که بحمدلله سرآمد هستیم، بلکه در بعد معیشتی هم باید قدرت اول منطقه باشیم و اصولا هرکاری که می کنیم باید در یک امتداد و یک مسیر باشد. 

ربیعی گفت: نکته بعدی رئیس‌جمهور این بود که ایشان خواهان برگزاری یک انتخابات پرشکوه با مشارکت حداکثری مردم است. شکوه انتخابات در مشارکت ملت و مشارکت ملت در گرو رقابت است. تازمانی که مردم احساس نکنند رای شان معنایی دارد انگیزه رای دادن نمی یابند؛ در واقع باید رای مردم را برای تغییر، معنی‌دار کرد. آن چه تحریم‌گران آن را فشار حداکثری می‌نامند  باید با مقاومت حداکثری ملی و با مشارکت حداکثری ملت در انتخابات پاسخ نهایی خودش را پیدا کند. رئیس‌جمهور گفتند انتخابات را در چنان ترازی برگزار خواهند کرد که یک پیام بزرگ تحریم شکن از دل این حضور عظیم و همه با هم بیرون آید.

وی ادامه داد: لذا ما به عنوان دولت و نیز کل حاکمیت بخصوص شورای محترم نگهبان باید ظرف و ظرفیت و بستر این معنا را بسازیم و فراهم کنیم . دکتر روحانی منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست و اگر به مجلس اول اشاره می کند اولا به تکثر این مجلس توجه دارد و ثانیا به حساسیت خود جوش ملت که با وجود نامزهای رادیکال در آن انتخابات، بدون شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحب نامی رای دادند. الان هم با وجود شورای نگهبان این امکان وجود دارد که مردم بتوانند به گزینه‌های متنوعی رای دهند. کافی است این شورا عمل کند و اصل را بر مشارکت بگذارد. 

وی افزود: دربحث سیاست خارجی هم جمع بندی رئیس جمهوری این است که آمریکا بیش از هر زمان دیگری به عقلانیت لازم برای یک دیپلماسی سازنده نزدیک شده است چرا که دریافته است عمر تحریم ها رو به پایان است و فشار حداکثری او علیه ملت ایران شکست خورده است. از سوی دیگر آمریکا به شدت از سوی متحدان خود و جامعه جهانی تحت فشار قرار گرفته است و این موضوع سبب می شود تا همسو با تحرک دیپلماسی ایران، چاره ای جز خاتمه دادن به مذاکره گریزی ندارد.

سخنگوی دولت گفت: ملاحظه می‌کنید که هیچ یک از این موضوعات مطرح شده توسط رئیس‌جمهور  خارق‌ العاده نیست و اصولا جایگاه ریاست جمهوری یکی از عمودهای این خیمه‌ای است که به نام جمهوری اسلامی برپا شده. اگر دکتر روحانی در اجرای همین اصول قانون اساسی پیشنهاد همه پرسی را می دهد درباره همین موضوعات و با همین مفاد حقوقی و قانونی است.  رئیس جمهور به عنوان رئیس ملت  و به عنوان رئیس دولت که بخشی عمده‌ای از مسئولیت‌های او در صیانت از این دولت ـ ملت است، سخن می گوید که اگر چنین نکند خلاف مسئولیت تاریخی خود عمل کرده است.

وی افزود: نهایت آن چه رئیس جمهور می گوید یک تذکر و یادآوری به نهادهای قانونی است و ملت هم شاهد خواهند بود که آن چه رئیس دولت و رئیس ملت شرط صلاح و اصلاح می دید بیان کرد و محک این تغییر قانون اساسی هم در عیار رای ملت روشن خواهد شد که دو سال دیگر در سال ۱۴۰۰ به چه کسی رای می‌دهند؛ رئیس قوه مجریه یا رئیس جمهوری اسلامی ایران؟ 

وی در ادامه با اشاره به لایحه تعارض منافع گفت: خوشبختانه لایحه مهم تعارض منافع هم به صحن مجلس رسید این لایحه در کنار لایحه شفافیت که گام اول شفافیت اقتصادی است و به مجلس ارسال شده و در گام های بعدی شفافیت قضایی و سیاسی هم  به نحوی که همه تصمیم گیری ها در معرض افکار عمومی قرار خواهد گرفت، به مجلس ارائه خواهد شد. پیش از این نیز لایحه ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد به مجلس رفته بود. 

وی ادامه داد:ما معتقدیم که مبارزه با فساد مسیری است دراز مدت، همیشگی، ساختار مند ریشه‌ای و جامعه محور است. یکی از شاخص‌های اصلی مبارزه با فساد افزایش نظارت مدنی است. تجربه و مطالعات تاریخی من نشان می‌دهد هرگاه مبارزه با فساد کوتاه مدت، هیجانی و سیاست زده صورت گرفته فساد عمیق تر و به لایه های پایینی رسوخ کرده است.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره نشست امنیتی منامه گفت: چگونه قرار است برای امنیت خلیج فارس تصمیم بگیرند ولی جرات معرفی نمایندگان خود را نداریم؛ رژیم اسرائیل نمایندگانش را محرمانه به این نشست می‌فرستد و دیدگاه‌های آنان اهمیتی برای ایران ندارد ولی کشورهای منطقه بگویند با دخالت دادن چنین کشوری چگونه می‌خواهند امنیت منطقه را تامین کنند؟

وی ادامه داد: امنیت در خلیج فارس بدون همه کشورهای منطقه امکان‌پذیر نیست و ایران را نمیتوان حذف کرد؛ البته علائم مثبتی نیز برای همکاری با ایران در برخی کشورها که بعضا مواضع نامناسبی نیز داشتند ایجاد شده است.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درباره مجلس اول نیز بیان کرد: دولت امنیت انتخابات را در سطح بالا تضمین می‌کند و هیات‌های اجرایی به گونه فعالیت کنند که زمینه ثبت نام برای همه تفکرات محیا شود و فکر می‌کنیم می‌توانیم با شورای نگهبان به تعامل برسیم.

وی افزود: ما از محدود کردن‌ها لطمه دیده‌ایم و نتیجه آن را در برخی نهادها مشخص شده است. شکل گیری نظام جمهوری اسلامی به انتخابات بستگی داشته و ایران هرگز از انتخابات بزرگ آسیب ندیده است.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات اخیر کریمی‌قدوسی مبنی بر بازداشت افرادی از نهاد ریاست جمهوری در ارتباط با «آمدنیوز» بیان کرد: برخی آدم‌ها رکوردار اتهام‌زنی هستند و مطالبی را بی‌دقت مطرح می‌کنند که این رفتار باعث از بین رفتن اعتماد عمومی می‌شود. ادعای دستگیری در نهاد ریاست جمهوری کذب است و امیدوارم مقامات قضایی نیز به اتهامات بی‌پایه را رسیدگی کنند. دستگاه امنیتی پاسخ میدهند که بازیگران و بازیگردانان قضایی چه کسانی هستند. نمی‌توان با شیوه آمدنیوزی با آمدنیوز مقابله کرد.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با چرایی طرح موضوع همه پرسی در اوضاع اقتصادی کنونی گفت: در مورد مشکلات اقتصادی کشور باید بگویم که تا سال ۹۶ اوضاع مناسب بود و نرخ تورم شیب خوبی داشت و شاخص‌های اقتصادی مناسب بود. برنامه‌های فقر زدایی با شیب ملایمی دنبال می‌شد تا اینکه ما با پدیده تحریم مواجه شدیم. نمی‌خواهیم دل مردم را خالی کنیم و همچنین معتقد بودیم اگر ۲ سال این فشار را تحمل کنیم تحریم ها پایان می‌پذیرد.

وی افزود: فشار تحریم فشار قابل توجهی بود که در حال پشت سر گذاشتن آن هستیم چرا که به تثبیت نسبی رسیده‌ایم. تورم به مردم فشار می‌آورد ولی دولت در حال رفع فشارها و بازگشت به رشد اقتصادی است. کشور وابسته به درآمدهای نفتی بوده ولی امسال ما برنامه جداکردن بودجه جاری از نفت را پیگیری می‌کنیم. اینکه در کنار مشکلات اقتصادی فضایی که از دل آن مجلس و رئیس جمهوری می آید که مشکلات را حل کند درست نیست. مقابله با فساد با مدیران و تصمیم گیران لایق صورت میگیرد. در غیاب افراد موثر تصمیمات موثری اتخاذ نمیشود. وجود همه سلاق سبب اداره کشور توسط افراد با صلاحیت بیشتری می‌شود.

وی ادامه داد: حضور مردم فشارهای خارجی را کم می‌کند. مردم تحریم شکن اصلی هستند. شما فکر کنید انتخاباتی با شکوه چه تاثیری در جهان خواهد داشت. دغدغه‌های دوگانه غلط نیست؛ هم باید به فکر زندگی روزمره مردم بود و هم باید به فکر ابزار انتخابات باشیم.

ربیعی درخصوص نظر دولت پیرامون بازداشت «روح‌الله زم» و نقش فرانسه در این رابطه گفت: دولت از هر تلاش دستگاه‌های امنیتی و مقابله با افراد وابسته به سرویس‌های بیگانه استقبال و حمایت می‌کند. 

سخنگوی دولت درباره بیانیه اخیر FATF و آخرین مهلت آن به ایران نیز گفت: دولت قطعا به رایزنی‌ها ادامه می‌دهد چرا که برای تقویت منافع ملی بر ضرورت تصویب این لوایح تاکید داریم. این لوایح مختص ایران نبوده و توصیه‌ای به همه کشورهای جهان است. قطعا مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم از اهداف ایران است.

وی ادامه داد: مثال‌های ساده مخالفان اصلا در دل پالرمو وجود ندارد. دلایل ذکر شده دلایلی نیست که خودمان را به لیست سیاه ببریم چرا در صورت عدم تصویب، قطعا در لیست سیاه قرار می‌گیریم و حتی کشورهای همراه ایران با ما دیگر همراهی نخواهند کرد. نپیوستن به این کنوانسیون‌های در ارتباط با FATF مغایر منافع ملی است و امیدواریم با همفکری مانع خودتحریمی کشور شویم. این خودتحریمی عواقب جدی برای اقتصاد ایران دارد و تبادلات تجاری ایران را فارغ از تحریم‌های آمریکا با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

ربیعی در ارتباط  با ادعای اخیر رویترز مبنی بر همکاری هکرهای ایران و روس برای حمله سایبری به ۳۵ کشور جهان بیان کرد: ایران از این دست اقدامات انجام نمی‌دهد. اطلاعات زیادی در این زمینه ندارم هرچند که هیچ مقام مسئولی این موضوع را اعلام نکرده و گمانه زنی یک نشریه است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده حسین فریدون و شایعات مطرح شده مبنی بر مرخصی او نیز بیان کرد: روحانی و دولت در پرونده آقای فریدون هیچ دخالتی نکردند. آقای فریدون همچون تمام شهروندان اعتراضاتی به روند پرونده اش دارد. اطلاعی درباره خروج یا عدم خروج او از زندان ندارم ولی دیدم که خبرگزاری میزان نوشته بود او در زندان است. نمی‌خواهم بیش از این وارد موضوع شوم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره انتقال آب خزر به سمنان و سایر استان‌ها نیز گفت: آنچه من می‌دانم این است که آقای روحانی اصراری بر این موضوع ندارد. این موضوع انتقال آب از سال ۹۱ مطرح بوده و ارتباطی به دولت روحانی ندارد و ظاهرا قبل از ۹۱ هم در دستور کار بوده است.

وی ادامه داد: این اقدام اول از سوی وزارت نیرو مطرح شده و سازمان محیط زیست یا می‌تواند موافقت کند، یا مخالفت کند و یا موافقت مشروط خود را اعلام کند. من با آقایان اردکانیان و کلانتری صحبت کردم و گفتند که موضوع اعلامی از سوی سازمان محیط زیست موافقت نبوده بلکه فقط اعلام شرایط بوده است. در جلسه ۱۷ مهر ۹۷ شروط متعددی برای این مساله مطرح شد که همگی نیاز به مطالعه دارد. بعد از انجام مطالعات سازمان محیط زیست مطالعات را بررسی و تصویب خواهد کرد. هنوز این مطالعات صورت نگرفته و بررسی نیز نشده است. عملا امکان انجام مطالعات و اجرای فاز دوم نیز وجود ندارد.  این انتقال آب مربوط به این دوره نیست اما دولت نگرانی‌های محیط زیستی‌ها را درک کرده و دغدغه‌های آنها را مدنظر قرار داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز