خبرگزاری کار ایران

ایزدخواه در نطق میان دستور:

حذف ارز ترجیحی در شرایط کنونی یعنی «گران کردن غذای مردم»/ راه کاهش کسری بودجه، ایجاد کسری در جیب مردم نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۸۵۵۷

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روح الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در جریان نطق میان دستور خود در جلسه امروز مجلس، در سخنانی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه، گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که به تازگی در مجلس با دوفوریت آن مخالفت شد و اکنون زیرکانه در لایحه بوجه از اساس حذف شده است، نگران کننده است. حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی در شرایط کنونی موجب افزایش تورم انتظاری موجود می‌شود که معنای فارسی اش می‌شود گران کردن غذای مردم.

وی ادامه داد: راه کاهش کسری بودجه، ایجاد کسری در جیب مردم نیست. این مسیر نتیجه‌ای جز تعمیق شکاف‌های اجتماعی ندارد. ظاهرا فرمودند نظر منتقدین را شنیدیم اما راه کار جایگزینی نداریم، راهکار نداریم بر وارده نهاده ها که ۶۰ درصدش در دست شرکت های دولتی و خصولتی است نظارت کنید، راه کار ندارید شیوه های میدان میوه و تره را که بی قاعده ترین بازار دنیا است و هنوز به صورت دستی نظارت می شود درست کنید، راه کار ندارید محصولات اساسی کشاورزی را به قیمت جهانی از کشاورز داخلی بخرید تا تولید کالاهای اساسی رونق بگیرد و مردم مرغ یخی خارجی نخورند.

این نماینده مجلس مطرح کرد: راه کار ندارد انحصار دلال مشهور نهاده ها را در بازار بشکیند و دست ۳ هزار تعاونی کشاورزی و روستایی را در تولید نهاده ها باز کنید راه کار ندارید مافیای واردات دارو را مهار کنید، راه کار ندارید همچون شکار ریگی در آسمان ۶۵ میلیاد دلار ارز ترجیحی را پیگیری قضایی کنید که اگر ۲۰ درصد این رانت به بیت المال برگردد مشکل کمبود ارز را جبران می کند بودجه ارزی و ریالی را از هم تفکیک کنید تا بودجه دلاریزه نشود.

ایزدخواه گفت: البته زمانی که همان تئوریسن های بودجه حسن روحانی ایدئولوگ بودجه شده است این راه کارها را تجویز کنند مرحوم هاشمی خودش که تکنوکرات نبود اما وقتی به مسند رسید برخی درس خوانده های اقتصاد در انگلیس و آمریکا چنان دورش را گرفتند کار را به جایی رسانند که حضرت الله  با سابقه خبطه های طولانی در باب عدالت اجتماعی در دهه ۶۰ بیاید در سال ۶۹ در تریبون بگوید مانور تجمل دهید همان زمانی که هنوز پیگر یاران حاج قاسم در شلمچه مهمان بیابان ها بود.

وی اظهار داشت: امروز همچنان آموزه های نظریه منسوخ بازار آزاد و مکتب پولی دیده می شود یعنی ادامه همان راهی که اقتصاد کشور را از اصلاحات ساختاری و نهادی به نفع سیاست صنعتی، تولیدگرایی و خود کفایی و نو آوری به سمت تغییر صرف سیاست های پولی و مکالی نا فرجام و دور باطل قیمت درمانی و در رأس آزاد سازی قیمت ها و پرداخت یارانه نقدی منحرف می کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس گفت: به شعارهای اصلی خود در ابتدای انتخابات توجه کنید و به نیروهای اندیشمند اقتصاد اسلامی در دانشگاه و حوزه دل ببندید همان ها که گاهی با نماز و روزه استیجاری هزینه تحقیقات بنیادی در باب اقتصاد اسلامی و مردمی سازی اقتصادی تامین می کنند نگذارید شما را مستعصل کنند و سوخت تداوم جریان تکنوکرات اقتصادی و مدیریتی را از سیاست های شما تامین کنند./

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز