خبرگزاری کار ایران

دومین سفر مدیرکل آژانس به ایران در دولت سیزدهم/ گروسی در نشست روز چهارشنبه شورای حکام از دستاوردهای این سفر چه خواهد گفت؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۲۰۸

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال شب گذشته وارد کشورمان شد که این سفر، دومین سفر او به ایران در دولت سیزدهم است و این بار علاوه بر رئیس سازمان نرژی اتمی، با وزیر امور خارجه نیز دیدار می‌کند.

به گزارش ایلنا، رافائل گروسی برای نخستین بار در دولت سیزدهم، ۲۰ شهریورماه سال جاری و ۴ روز پیش از نشست فصلی شورای حکام به ایران سفر و با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار کرد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پس از این دیدار در نشست خبری مشترکی گفت:  برای من این بازدید بسیار مهم است چرا که اولین دیدارم بعد از روی کار آمدن دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران است و این بدان معناست که ایران و آژانس باید با هم کار کرده و همکاری خود را گسترش دهند. ما باید درباره مسائل و موضوعات مختلف با هم مذاکره و تبادل نظر داشته باشیم. این اولین دیدار من بعد از انتصاب آقای اسلامی است و درباره مسائل مهم فنی صحبت شد.

پس از این دیدار سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای سه بندی ضمن تاکید بر روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن، ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند. همچنین مقرر شد در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فیمابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند.

مهمترین بخش این بیانیه اما مربوط به فیلم دوربین‌های مستقر در سایت‌های هسته‌ای ایران بود که برابر مصوبه مجلس با عنوان با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» دولت موظف شده بود تا در پایان مهلت قانونی آن‌ها را امحا کند اما در این سفر دو طرف توافق کردند تا به بازرسان آژانس اجازه داده شود تا نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت به وین و در نشست فصلی شورای حکام آژانس در خصوص ایران گفت:‌ من هیچ قولی در مورد ذرات اورانیوم کشف شده از طرف ایرانی دریافت نکردم. آنچه که در گزارش من در مورد کامل و صحیح بودن اظهارنامه‌های ایران (با توجه به آلودگی‌های یافت شده) آمده، به این معنا نیست که برنامه ایران صلح‌آمیز نیست. آنچه که در گزارش من آمده، بدین معناست که سوالاتی وجود دارد. در خصوص غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران نیز، با این سطح از غنی‌سازی که البته حق آنان (ایران) هست، ما باید یک بازرسی و راستی‌آزمایی متناسبی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: تفاهم روز یکشنبه من با سازمان انرژی اتمی به معنی تمدید تفاهم سه ماهه فوریه ۲۰۲۱ نیست. دولت جدید و قبلی به دنبال تمدید این تفاهم نبوده و نیستند.

پس از دیدار در تهران، محمد اسلامی و رافائل گروسی در وین و در حاشیه شصت و پنجمین نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یکدیگر دیدار کرده و همکاری متقابل در حوزه‌های مختلف را بررسی و چندین موضوع مورد علاقه متقابل را نیز مرور کردند.

محمد اسلامی که پس از انتصاب به عنوان ریاست سازمان انرژی اتمی کمتر در رسانه حاضر می‌شود، مهرماه با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما گفت: بنا داریم به هیاهوهای هسته‌ای پایان دهیم.

با توجه به بند دوم بیانیه منتشر شده در تهران و تاکید بر سفر دوباره مدیرکل آژانس بین المللی هسته‌ای به ایران و تمایل وی برای دیدار با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان، در اظهاراتی در آبان‌ماه عدم تماس دولت جدید ایران برای مذاکره درباره چندین موضوع باقی‌مانده مهم را «تعجب‌انگیز» دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود، در واکنش به این سخنان گروسی گفت: تاریخ سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران مشخص شده و وی به زودی به تهران سفر می‌کند.

در همین راستا نیز بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه هفته گذشته تاریخ این سفر را اعلام و از دیدار گروسی با محمد اسلامی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه خبر داد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز بعد با تائید این خبر اعلام کرد که گروسی همان روز پس از به مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، نشستی خبری خواهد داشت.

سفر این بار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در آستانه نشست فصلی شورای حکام صورت گرفته که روز چهارشنبه برگزار می‌شود. باید دید گروسی نتایج سفر خود را چگونه در جلسه شورای حکام تشریح حواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز