خبرگزاری کار ایران

هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا:

اصولگرایان همه ارکان دولت و نظام را گرفته‌اند/ کاری کنیم که مردم از صدقه گرفتن، فاصله بگیرند/ تاکید آیت‌الله هاشمی، تقسیم رفاه در کشور به جای تقسیم فقر بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۷۵۹۰

یک عضو کارگزاران سازندگی گفت: امکانات تبلیغی و رسانه‌ای جریان اعتدال و اصلاح طلب کم است و صداوسیما و رسانه‌ها در اختیار اصولگرایان است اما فضای مجازی بستر مناسبی را فراهم کرده است هر کسی می‌تواند در این فضا نظرات و ایده‌های خودش را طرح کند.

محمدهاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این که بعد از فوت آیت الله هاشمی باب گفت‌وگوی جریان اعتدال و اصلاح‌طلب با هسته سخت قدرت بسته شد و این روند با مشکلاتی رو‌به‌رو شده است؛ این جریانات باید چه راهی را در پیش بگیرند که مانند ایشان با حاکمیت در تعامل باشند، گفت: جریان اعتدال را اگر منصوب به آقای هاشمی بدانیم، ایشان هنگامی که در قید حیات بودند و مسئولیت بر عهده داشتند، یکسری برنامه، استراترژی و یا سیاست‌های کلی برای رفع بحران، توسعه پایدار و مسائل گوناگون داشتند. به طور مثال مرحوم آقای هاشمی در فضای بین‌المللی می‌گفتند ما باید تنش‌زدایی داشته باشم نه این‌که تنش‌افزایی کنیم.

این عضو حزب گارگزاران سازندگی ادامه داد: مرحوم هاشمی در مورد مسائل داخلی به تولیدکنندگان همیشه سفارش می کردند که شما تنها برای ۶۰ الی ۷۰ میلیون جمعیت ایران تولید را در نظر نگیرید بلکه جمعیتی که برای‌شان تولید می‌کنید را ۳۰۰ میلیون در نظر بگیرید چراکه کشورهای همسایه ما همه‌ مشتاق هستند با ایران رابطه داشته باشند و به دلایل اقتصادی محصولات ایران را مصرف کنند.

وی افزود: زیرا هزینه حمل و نقل  بالا بود اما چون فاصله ما با کشورهای همسایه بسیار کم بود بنابراین حمل و نقل هزینه سنگین نمی‌شد اگر کیفیت کارهای تولیدی ایران مطابق با رقبای بین‌المللی‌اش بود، کشورهای همسایه ترجیح‌شان این بود که محصولات ایران را مصرف کنند، بنابراین آقای هاشمی در حوزه تولید انبوه نظر داشتند نه تولیدی که برای ۳۰ الی ۴۰ میلیون جمعیت باشد، می‌گفتند اقتصاد بحث رقابت است، شما برنامه‌ریزی و رقابت کنید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: مرحوم هاشمی در مورد رفاه و یا نیازهای مردم می‌گفتند ما نباید فقر را تقسیم کنیم ما باید رفاه را بین مردم تقسیم کنیم می‌گفتند چه معنا دارد به طور مثال اگر یک نان داریم ۶ نفر استفاده می‌کنند و جمعیت‌مان زیاد شد آن را ۷ قسمت کنیم؟ می‌گفتند باید تولید را توسعه دهیم و تعامل سازنده با جهان داشته باشیم تا بتوانیم رفاه نسبی را به وجود بیاوریم. ایشان در مورد رفاه تکیه بر اصل ۳ قانون اساسی داشتند که در پانزده مورد دولت را موظف می‌کرد نیازهای جامعه را از قبیل بهداشت، آموزش و مسکن تامین کند. تلاش ایشان بیشتر در جهت پیاده کردن و تحقق بخشیدن به لزوم پیاده‌سازی قانون اساسی بود که مسئولیت و تکلیف دولت را مشخص کرده است. حال دولت می‌خواهد ناظر باشد و بخش خصوصی فعال باشد، تولیدکننده کالا تولید و صادر کند و بتواند ارز و پولش را دریافت کند و مسائل گوناگون دیگر؛ بنابراین در حقیقت آقای هاشمی برای اداره کشور دکترین و برنامه داشت.

وی تاکید کرد: حال کسانی که  به قول معروف دم از عدالت می‌زنند و یا اینکه می‌‌‌خواهند مکتب، فکر و اندیشه آقای هاشمی را پیاده کنند باید در حوزه‌های مختلف به این چارچوب عمل کنند. در دوران سازندگی تعامل  ما با دنیا بسیار متفاوت‌تر از قبل و بعد جنگ بود، ما در کشورهای منطقه و اطراف رابطه دوستانه و تعامل خوبی داشتیم و مشکلی هم به وجود نیامد، حال کسانی که می‌خواهند تعامل داشته باشند، چارچوب فکری مرحوم آقای هاشمی مشخص است و باید در این چارچوب حرکت کنند.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: اصولگرایان در حال حاضر همه ارکان دولت و نظام را گرفته‌اند؛ مجلس، قوه قضاییه، قوه مجریه و نهادهای عمومی همه در اختیارشان است اگر بخواهند واقعاً به مردم خدمت کنند و کشور را از مشکلات و بحران‌ها نجات دهند، راهکارهای آقای هاشمی می‌تواند رافع مشکلات باشد، از بحران‌ها بکاهد و ما را به طرف توسعه پایدار سوق دهد که فرصت‌های شغلی در کشور به وجود بیاوریم تا مردم از صدقه گرفتن که حال به عنوان یارانه مطرح می‌شود، فاصله بگیرند، چراکه اینطور موارد در دنیا مقبولیت ندارد و ملت ایران هم به دنبال این نیست بیاید دائم بسته حمایتی بگیرد.

وی تاکید کرد: ایران جوانان تحصیلکرده و متفکر زیادی دارد که می‌خواهند در صحنه بین‌الملل خودشان را نشان داده و کارهای مختلفی انجام دهند، تولید و  درآمد داشته باشند و اشتغال ایجاد کنند. ایران امکانات بسیار خوبی دارد و می‌تواند یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در سایه این موارد باشد، از همین رو چه اعتدال‌گرا، چه اصلاح‌طلب و اصولگرا اگر بخواهند امروز کاری برای ایران کنند جدای از این مسائل نمی‌توانند موفق باشند و این چیزی است مکتب آقای هاشمی بود.

هاشکی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که حال که نهادهای مختلف و قوا به گفته خودتان یکدست شده‌اند جریان‌هایی مانند اعتدالیون و اصلاح‌طللبان چگونه باید باب گفت‌وگو را با حاکمیت باز و مطالبات مردمی را پیگیری کنند، اظهار داشت: بالاخره جریان‌های سیاسی هر کدام یک محورهایی دارند، وقتی بحث اشتغال است، باید مشخص شود چگونه می‌خواهند آن را انجام دهند و هنگامی که بحث تولید را مطرح می‌کنند باید به خودکفایی برسند و یا وقتی بحث روابط بین‌الملل است بگویند چه خواهند کردد اینها همه راهکار می‌خواهد و آقای هاشمی راهکارش را ارائه داده است، آن هم این است که ما با طرح موضوعات به طور شفاف با همدیگر صحبت کنم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت سازندگی خاطرنشان کرد: البته امکانات تبلیغی و رسانه‌ای جریان اعتدال و اصلاح‌طلب کم است و صداوسیما و رسانه‌ها در اختیار جریان اصولگرا است که کمتر به این  مسائل  می‌پردازد اما به هر حال راهکارها این‌ها است و هر کسی می‌تواند به یک شیوه انجام دهد.

 وی تاکید کرد: امروز در فضای مجازی می‌شود خوب کار کرد، فضای مجازی بستر مناسبی را فراهم کرده است هر کسی می‌تواند در این فضا نظرات و ایده‌های خودش را طرح کند، مسائلی که در ایران مطرح است، در کشورهای دیگر هم وجود دارد و استثنا نیست.

هاشمی تاکید کرد: نظرات مقام معظم رهبری هم بر تولید و توسعه و تعامل همراه با عزت و احترام بنا با حفظ منافع ملی استوار است که باید از آنها استفاده کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز