خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه هاملین در گفت‌وگو با ایلنا:

انگیزه زیادی در دولت بایدن برای رفتن پای میز مذاکره نمی‌بینم/ ایجاد تغییر جدی در مذاکرات‌، منوط به اعتمادسازی بین طرف‌ها است/ دموکراسی چیزی فراتر از نهادهای رسمی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۱۹۱

استاد علوم سیاسی دانشگاه هاملین تاکید کرد تحریم‌ها به ندرت در رسیدن به اهدافشان موفق می‌شوند و انگیزه زیادی در دولت بایدن برای رفتن پای میز مذاکره نمی‌بینم.

دیوید شولتز استاد علوم سیاسی دانشگاه هاملین است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تنش‌ها میان ایران و آمریکا، تنش در افغانستان و برجام بیان کرد.

 انگیزه زیادی در دولت بایدن برای رفتن پای میز مذاکره نمی‌بینم

پس از خروج از افغانستان بعید است که ایالات متحده جنگ واقعی را آغاز کند

وی در ابتدا گفت: من فشار یا انگیزه زیادی برای دولت بایدن برای رفتن پای میز مذاکره نمی‌بینم. دیگر مسائل داخلی و بین‌المللی حواس او را پرت می‌کند و یا آزمایش موشکی دیگر توسط کره شمالی ممکن است او را درگیر کند، من فکر می‌کنم دولت بایدن نگران برنامه هسته‌ای ایران است. آمریکا به حمایت از اسرائیل و عربستان سعودی به عنوان متحدان آنها به جریان محدود کردن یا بازرسی ایران ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه شاید برای آمریکا منطقی‌تر باشد که از گزینه دیپلماتیک استفاده کند، گفت: اعتماد بین دو کشور وجود ندارد. برای ایجاد تغییر جدی در مذاکرات‌، باید نوعی اعتماد بین ایران و آمریکا و متحدانشان در خاورمیانه ایجاد شود. پس از خروج از افغانستان بعید است که ایالات متحده جنگ واقعی را آغاز کند، اما درگیری سایبری امکان‌پذیر است.

تحریم‌ها به ندرت موفق می‌شوند 

وی در ادامه در مورد تحریم‌ها گفت: اکنون تحریم‌ها بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرند و در زمانی که تحریم‌ها بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند، به ندرت موفق می‌شوند یا منجر به تغییر سیاست می‌شوند که در مورد ایران چنین اتفاقی نیفتاده است.

آمریکا هرگز نتوانست ارزش‌ها را در افغانستان تغییر دهد 

دموکراسی چیزی فراتر از نهادهای رسمی است

استفاده از توان نظامی برای ایجاد دموکراسی‌ به سبک غربی موفق نبوده است

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد حضور آمریکا در افغانستان گفت: اهداف آمریکا هرگز روشن نبوده و ما به ندرت در استفاده از توان نظامی برای ایجاد دموکراسی‌های پایدار به سبک غربی موفق بوده‌ایم. البته شانس موفقیت بسیار زیاد بود. علاوه بر این، همانطور که تحقیقات علوم سیاسی به ما می‌گوید، دموکراسی چیزی فراتر از نهادهای رسمی است، ارزش‌های فرهنگی را نیز شامل می‌شود و ایالات متحده نمی‌تواند این ارزش‌ها را در افغانستان تغییر دهد.

هدف آمریکا از حضور در افغانستان مشخص نیست 

وی در مورد استفاده از قدرت نظامی آمریکا در افغانستان افزود: غالباً قدرت محض نظامی کار نمی‌کند. به همین دلیل است که دولت‌ها باید از قدرت نرم مانند ابزارهای اقتصادی، فرهنگی و دیپلماتیک استفاده کنند. پس از ۲۰ سال مشخص نیست که چرا ایالات متحده آنجا بوده است و برای دستیابی به آن چه اقداماتی انجام داده یا قصد داشته انجام دهد. این اقدامات می‌تواند در مورد حقوق بشر باشد، اما آمریکا نگرانی‌هایی در مورد امنیت ملی داشت که باعث شد افغانستان را ترک کند.

وی در ادامه در مورد رقابت قدرت‌های بزرگ در منطقه گفت: این داستان جنگ سرد است که در آن، مسائل منطقه‌ای بخشی از نبردهای ابرقدرت‌های جهانی است. بعید است این تشدید تنش به خوبی پیش برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز