خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه پرینستون در گفت‌وگو با ایلنا:

اروپا و آمریکا باید برجام را نجات دهند/ نمی‌توان اهدافی مانند لیبرال دموکراسی و حقوق بشر را به سادگی تحمیل کرد/ واشنگتن در مورد تحریم‌ها انعطاف‌پذیری نشان دهد

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۴۴۷۸

استاد روابط بین‌الملل و حقوق بشر دانشگاه پرینستون با تاکید بر اینکه اروپا و آمریکا باید تلاش کنند تا برجام نجات یابد، گفت: نمی‌توان اهدافی مانند لیبرال دموکراسی و حقوق بشر را به سادگی تحمیل کرد.

مارتین اس فلاهرتی (Martin S. Flaherty)، استاد روابط بین‌الملل و حقوق بشر دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه‌های سیاست خارجه، روابط بین‌الملل و حقوق بشر تحقیق، بررسی و تدریس کرده است.

اروپا و آمریکا باید برجام را نجات دهند

مارتین اس فلاهرتی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد بی‌اعتمادی ایران به آمریکا گفت: راه خروج از بی‌اعتمادی به این معنا است که ایالات متحده و اتحادیه اروپا ایران را از این حالت خارج کنند یا تمایل واقعی برای احیای برجام را نشان دهند و طرف ایرانی موافقت خود را با محدودیت‌های کنترل نشده و قابل بررسی در مورد برنامه  هسته‌ای اعلام می‌کند.

بایدن تحت تاثیر نفتالی بنت قرار نمی‌گیرد 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: گفته می‌شود دولت بایدن تحت تأثیر نفتالی بنت قرار نمی‌گیرد و تمایلی به کنار گذاشتن سیاست خود در قبال ایران یعنی دیپلماسی ندارد و به دنبال اتخاذ اقداماتی مانند اقدامات مخرب محدود و حمایت‌گر اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل نیست.

وی افزود: من نمی‌دانم اسرائیل تا چه اندازه می‌تواند تاثیری بر آمریکا داشته باشد، با این اوصاف، من به طور کلی طرفدار کار از طریق سازمان ملل هستم. انجام این کار لزوما مانع مذاکرات دوجانبه یا چند مرحله‌ای خارج از سازمان ملل متحد نمی‌شود.

آمریکا نباید مانع از انتقال نفت به لبنان شود 

مارتین فلاهرتی در مورد تحریم‌ها گفت: در مواردی که خود تحریم‌ها موجب نقض حقوق بشر یا به طور کلی رنج مردم می‌شود، نباید مورد استفاده قرار گیرد. به همین ترتیب، آنها نباید از حمل و نقل بشردوستانه در جایی که برای مثال بحران سوخت وجود دارد، مانند لبنان جلوگیری کنند.

وی در مورد شکست آمریکا در افغانستان گفت: ایالات متحده حداقل بر تلاش برای ایجاد یک حکومت دموکراتیک معتدل در افغانستان به طور مداوم یا به اندازه کافی تمرکز نکرد.

نمی‌توان اهدافی مانند لیبرال دموکراسی و حقوق بشر را به سادگی تحمیل کرد

فلاهرتی در مورد استفاده از ابزار نظامی برای اداره جهان گفت: حکومت بر جهان و ایجاد دموکراسی و توسعه دو چیز متفاوت است؛ حاکمیت بر جهان بهتر با امپراتوری بریتانیا در ارتباط است، یعنی استعمار سرزمین‌ها، جانشینی نخبگان محلی و ادعای حاکمیت کامل بر منطقه مورد نظر. در حالیکه بسیاری از نهادهای سیاست خارجی ایالات متحده نگران اقدامات این کشورها به دلایل امنیت ملی بودند، حداقل برخی معتقد بودند که نقض شدید حقوق بشر در کشورهایی که آنها وارد آنها شده رخ داده و امیدوار بودند نوعی لیبرال دموکراسی را ایجاد کنند. اما چنین اهدافی را نمی‌توان به سادگی تحمیل کرد. در بهترین حالت می‌توان در شرایط محلی و ملی از جمله وجود جامعه مدنی، پایگاه اقتصادی و توسعه کافی و حمایت محلی به چنین اصلاحاتی مبنای کافی داد.

رقابت قدرت‌های بزرگ در شرق آسیا، تهدیدآمیز شده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور آمریکا در افغانستان نقض حقوق بشر است یا خیر گفت: بله و خیر، نه زیرا ایالات متحده به وضوح به عنوان پاسخی به یازده سپتامبر وارد افغانستان شد. با توجه به اینکه طالبان پناهگاهی را برای القاعده فراهم کرده بود، ضرورت این بود که برای جلوگیری از حملات بعدی علیه هر دو حرکت کند. گفته می‌شود، توجیه ثانویه ارتقاء حقوق بشر با توجه به سابقه طالبان در این زمینه بود. برای واضح‌ترین مثال، امید به دست آوردن حقوق اولیه برابری و تحصیل برای زنان و دختران بود. در حال حاضر، به نظر می‌رسد رقابت قدرت‌های بزرگتر در شرق آسیا، به ویژه بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین، تهدیدآمیزتر است.

آمریکا باید انعطاف‌پذیری در مورد تحریم‌ها نشان دهد 

وی هم چنین در مورد سفر گروسی به ایران و توافق‌ها میان ایران و آژانس گفت: من معتقدم که تنها راه برای احیای واقعی برجام، حداقل از طرف ایران، توافق با آژانس و دسترسی و راستی‌آزمایی با توجه به برنامه هسته‌ای آن است. از این نظر، سفر گروسی بسیار مهم است. در غیر این‌صورت، انعطاف‌پذیری در مورد تحریم‌ها بر عهده ایالات متحده و اتحادیه اروپا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز