خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به حواشی مربوط به امضای اعتبارنامه رئیسی، پاسخ به درخواست علی لاریجانی و ایراد مجمع به طرح اصلاح قانون انتخابات

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۴۹۱

سخنگوی جدید شورای نگهبان گفت: ما در شورای نگهبان رسانه مستقلی نداریم بر همین اساس من از شما می‌خواهم که در این راستا زبان شورای نگهبان باشید و به ما کمک کنید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی طحان نظیف در نخستین نشست خبری خود ضمن تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: از زحمات، خدمات و تلاش‌های دکتر کدخدایی تشکر می‌کنم. معتقدم که ایشان تراز سخنگویی را در کشور ارتقا دادند. امیدوارم بنده نیز بتوانم در خدمت شما باشم و بتوانم وظایفم را به خوبی انجام دهم.

وی افزود: ما در شورای نگهبان رسانه مستقلی نداریم بر همین اساس من از شما می‌خواهم که در این راستا زبان شورای نگهبان باشید و به ما کمک کنید.

لازم به ذکر است، در ابتدای این نشست عباسعلی کدخدایی ضمن گرامیداشت روز خبرنگار، گفت: امروز روز سخنگویی دکتر طحان نظیف، سخنگوی جدید شورای نگهبان است. قاعدتاً من نباید خدمت شما می‌بودم اما اصرار دوستان و عرض سلام خداحافظی داشتیم. از همه دوستان و عزیزان که در این مدت اگر جسارتی از سوی بنده شده، طلب حلالیت می‌کنم. دوره جدید را با دکتر طحان نظیف از امروز شروع می‌کنید. عزیزی که از بنده شایسته‌تر هستند و خوشحال هستم که ایشان را در این سمت می‌بینم. از همه عزیزان و دوستان و همکاران خودم تشکر می‌کنم. آرزوی موفقیت برای همه دوستان دارم.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در خصوص‌ برنامه هفتم توسعه و ارائه آن توسط دولت سیزدهم به مجلس یا تمدید برنامه ششم توسعه، گفت: من نشنیدم که قصد تمدید برنامه ششم توسعه را داشته باشند. اینکه شورای نگهبان در تدوین برنامه هفتم توسعه نقشی دارد یا خیر باید بگویم که در تدوین این برنامه شورای نگهبان هیچ نقشی ندارد. اصلاح و انتخاب راهکار با مجلس است.

وی درباره طرح جوانی جمعیت بیان کرد: ما در شورای نگهبان جلسات مختلفی برگزار کردیم. مناظرات برگزار شد و جلسات علمی و کارشناسی برگزار شد. اخیراً ایرادات ما به مجلس منعکس شد؛ امیدواریم با رفع ایرادات، اصلاحیه‌، قانونی مفید و جامع باشد. 

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امضا نشدن اعتبارنامه رییسی از سوی آملی لاریجانی، خدشه‌ای ایجاد می‌کند؟ گفت: براساس قانون خدشه‌ای در اعتبارنامه پیش نخواهد آمد. امضای اعتبارنامه در جلسه شورای نگهبان قبل از مراسم تنفیذ برگزار شد؛ طبیعتاً اشخاصی که حضور داشتند، اعتبارنامه را امضا کردند.

وی درباره طرح صیانت از فضای مجازی و اصل ۸۵ شدن قانون اساسی و شایعه هماهنگی نمایندگان با این شورا گفت: هیچ هماهنگی قبلی درباره مصوبات با شورای نگهبان معنا ندارد. چون ما تا آخرین لحظه نمی‌دانیم که چه چیزی توسط مجلس نهایی خواهد شد. تا زمانی که متن نهایی به شورای نگهبان نرسد، ما نمی‌توانیم اعلام نظر کنیم.

وی ادامه داد: هنوز چیزی تصویب نشده است. برخی از موارد بوده که شورای نگهبان حتی ضرورت اصل ۸۵ قانون اساسی را نیز زیر سوال برده است. رعایت حقوق مردم برای ما در شورای نگهبان مهم است.

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا آقای آملی لاریجانی اعتبارنامه آقای رییسی را امضا کردند یا خیر؟ گفت: در جلسه‌ای که در شورای نگهبان قبل از تنفیذ برگزار شده بود، اعضایی که حضور داشتند، امضا کر‌دند. کسانی که حضور نداشتند، امضا نکردند. طبیعتاً زمانی بیش از این نبود که ما بتوانیم اعتبارنامه را نگه‌ داریم، باید خدمت مقام معظم رهبری ارسال می‌کردیم.

سخگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره درخواست علی لاریجانی برای شفاف‌سازی دلایل رد صلاحیتش بیان کرد: مواردی که آقای لاریجانی درخواست دادند، به ایشان منعکس شده است.

طحان نظیف در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: لایحه اصلاح قانون صدور چک خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد لذا مورد تایید قرار گرفت.

وی افزود: از دیگر موارد مورد بررسی شورا، لایحه مالیات بر ارزش افزوده بود که تایید و نهایتاً تبدیل به قانون شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طرح نمایندگان مجلس با عنوان طرح اصلاح موادی از قانون حمایت از توسعه نفت خام نیز پس از اصلاح، توسط شورای نگهبان تایید شد.

وی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: اشکالی به این اصلاحیه نداشتیم، اما مجمع مواردی را مطرح کرده بود که به مجلس ارسال شد. اصلاح قانون انتخابات دغدغه ما است ولی نقشی در تدوین قانون نداریم اما این قانون نیازمند اصلاحاتی است.

وی درباره دیدار آیت‌الله جنتی با دبیرکل اوپک نیز گفت: این دیدار به درخواست دبیرکل اوپک انجام شد و راجع به همکاری‌های مشترک و دغدغه‌های جمهوری اسلامی بحث شد. در خصوص بهره‌برداری نفت و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران نیز گفت‌و‌گو صورت گرفت که البته همه این‌ها در حوزه اختیارات دولت است و شورای نگهبان به دنبال توسعه اختیارات نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز