خبرگزاری کار ایران

نژادبهرام در گفت‌و‌گو با ایلنا:

این شکل از مناظرات می‌تواند تاثیر منفی بر مشارکت داشته باشد/ کاندیداها فکر نکنند اگر مردم از انتخابات استقبال نکردند به نفع آنهاست/ راهی به جز صندوق رای نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۷۷۲۳

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ما راهی به جز صندوق رأی نداریم و هیچ راهی به جز پیروزی و به جلو پیش رفتن نداریم و نمی‌توانیم در گذشته بمانیم و باید به سمت جلو حرکت کنیم.

زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی دو مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری و تاثیر آن بر میزان مشارکت گفت: به نظر می‌رسد باتصمیمی که شورای نگهبان در مورد بررسی صلاحیت‌ها گرفت بیش از این هم نمی‌شد از مناظرات انتظار داشت. ما آنقدر مناظرههای متفاوت را در دوازده دوره قبلی ریاست جمهوری حداقل از آن زمان که شکل مناظره‌ای به خودش گرفته بود دیده بودیم که این دو مناظره هیچ شباهتی به آن‌ها نداشت.

وی ادامه داد: گاهی اوقات ما به خاطر ترس از گزیده شدن، ریسمان سیاه و سفید را هم خطر می‌دانیم؛ در نتیجه به خاطر بی‌احترامی‌هایی که دردوره‌های قبل صورت گرفته و رفتارهای نابه جای برخی کاندیداها احساس می‌کنیم باید تا آنجا که ممکن است این فضا را محدود کنیم تا چنین اتفاقاتینیافتد در حالی که برگزار کردن مناظرات به این شکل نه تنها تمایل مخاطب را به شنیدن و دنبال کردن از دست می‌دهد بلکه حتی ممکن است در مشارکتآن‌ها در انتخابات هم تاثیر منفی داشته باشد؛ یعنی کسانی که طراحی کردند به نظرم از نقطه نظر نگرانی‌های احتمالی که می‌توانست به وجود بیایدمناظرات را بسیار محدود کردند.

وی افزود: برای مثال حتی در برخی از موارد که کاندیداها می‌خواستند حرف‌های خودشان را بزنند یا مطالب خود را بیان کنند تذکر داده می‌شد که درچارچوب سوالات صحبت کنند. محدودیت ایجاد کردن، رغبت، نشاط و شور را برای انتخابات حداکثری ممکن است با دشواری رو به رو کند و حتما باید بهاین قضیه توجه شود و این اولویت دارد و اولی است چون ممکن است خط قرمزی ورود شود یا سوءتفاهمی ایجاد شود؛ آنچه که مهم است جلب مخاطباست؛ رسانه نسبت به این قضیه هوشمند است و می‌دانند که کار رسانه این است که بتواند مخاطب را برای خودش نگه دارد و بتواند ادامه دهد؛ یعنی همدر جذابیت اولیه و هم در ادامه کار مخاطب بتواند پای رسانه بنشیند و حرف رسانه را گوش دهد و متاسفانه این جذابیت در این دو مناظره دیده نشد.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: لذا اگر بخواهیم از مناظره آخر بیشتر بهره برداری کنیم باید یک سوال عمومی طرح کنیم و نظرات کاندیداها رانسبت به این سوال بپرسیم؛ برای مثال بپرسیم که برای حل مشکلات کشور می‌خواهند چه کار کنند و هر کس از منظر خودش مطالبی را بیان کند و مثلابگویند در گام اول چه کاری و در گام‌های بعدی چه کاری می‌کنند و اقدام کنونی و بلند مدتشان این است و فرصت دهیم کاندیداها با مردم صحبت کنند وبه نظرم در این دو مناظره این فرصت از کاندیداها سلب شده و نیازمند بازنگری در اصول مناظره است و صدای کاندیداها هم در آمد و گفتند فرصتگفت‌وگو با مردم را پیدا نمی‌کنیم.

نژادبهرام گفت: باید به مردم این فرصت داده شود تا ببینند کدام یک از اینها می‌تواند ریاست جمهوری بعدی ایران را بر عهده بگیرد. ایران کشور خیلیبزرگ و پر از ظرفیت‌های کلان است و دانشمندانی در سطح جهانی و امروز ادعای ام‌القرایی جهان اسلام را دارد؛ در نتیجه باید برای معرفی کاندیدایتصدی پست ریاست جمهوری این فرصت مهیا شود تا برنامه‌هایش را به بهترین شکل رائه دهد.

وی ادامه داد: به نظر من کاندیداتوری و ورود به عرصه مناظره بازاریابی سیاسی است و نباید این بازاریابی سیاسی را از کاندیداها دریغ کرد. جالباست که مناظرات به سمتی رفته که کاندیداها در آن یکدیگر را به مناظره دعوت می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که با توجه به این که جبهه اصلاحات در این دوره کاندیدایی ندارد؛ برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بودکه شاید مناظره‌ها بتواند آرایش سیاسی صحنه انتخابات را تغییر داده و باعث شود تا جبهه اصلاحات مجددا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری ورودکند؛ آیا این دو مناظره این کار را انجام داد و امکان دارد آرایش سیاسی انتخابات تغییری کند، گفت: آقایان همتی و مهرعلیزاده بارها در مناظره‌ها و سایر اظهارنظرها اعلام کرده‌اند که اصلاح‌طلب یا منتصب به جریان اصلاحات هستند و بصورت مداوم این را بازتولید می‌کنند که به نظر می‌رسد نوعی تلاش برای پذیرش از سوی جبهه اصلاحات است که حالا که کاندیداهای مورد نظر جبهه اصلاحات به دلایل سیاسی نتوانستند احراز صلاحیت داشته باشند حداقل این فرصت را به ما بدهند تا با حمایت جریان اصلاحات این مسیر را ادامه دهیم.

وی افزود: من اگر جای این دو نفر بودم روی نقاط کلیدی که میتواند مشکلات مردم را حل کند و مردم را به سمت انتخابات جلب کند تمرکز می‌کردم. باید بر روی این مساله تاکید شود و مردم بدانند انتخابات است که سرنوشت آن‌ها را تعیین می‌کند و صندوق رای است که می‌تواند آینده کشور را رقم بزند. تحلیل من این است که اگر همه کاندیداها اطمینان خاطر داشته باشند که با حداقل آرا هم می‌توانند وارد کسوت ریاست جمهوری شوند این خطای استراتژیک است و صحنه انتخابات همین طور سرد باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: افتخار کشورمان همیشه به این است که مردم در انتخابات باحداکثر توانشان شرکت می‌کنند برای این که کشورشان را دوست دارند و دوست دارند در سرنوشت کشورشان سهیم باشند و حتی ممکن است نظراتشان نماینده‌ای نداشته باشد ولی همیشه در گذشته این طوری بوده است. بنابراین به نظر من کاندیداها باید روی این قضیه تمرکز و مردم را به سمت انتخابات پر شور دعوت کنند و فکر نکنند اگر مردم از انتخابات استقبال نکردند به نفع آن‌هاست.

نژاد بهرام تاکید کرد: هر کسی که می‌خواهد در آینده ردای ریاست جمهوری را بر تن کند بایدبداند میزان رأیی که پشت سرش است، میزان قدرت او را مشخص می‌کند؛ پس من به همه آن‌ها توصیه می‌کنم حتما خود را به شور انتخاباتی گره بزنند و بهزبان‌های مختلف دعوت کنند تا مردم به پای صندوق‌های رأی بیایند چون قدرت آن‌ها در گرو رأی مردم است و مردم هم باید بدانند انتخابات تنها جایی است که می‌توانند سرنوشت خود را رقم بزنند؛ ما راهی به جز صندوق رأی نداریم و هیچ راهی به جز پیروزی و به جلو پیش رفتن نداریم و نمی‌توانیم در گذشته بمانیم و باید به سمت جلو حرکت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز