خبرگزاری کار ایران

ورناصری در تشریح سوال خود از زنگنه:

تعلل ۲۰ ساله در ساماندهی و جمع آوری گازهای فلر/چرا کنترل و بهره برداری از این منابع محقق نشده است؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۶۷۶۴

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس گفت: برای ممانعت از سوختن و هدررفت میلیون ها مترمکعب از گازهایی فلر، چه پروژه هایی از سوی وزارت نفت تعریف شده است؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه صحن علنی امروز سه شنبه ۱۸ خرداد مجلس شورای اسلامی، علیرضا ورناصری در سوال از وزیر نفت گفت: باتشکر از همکاران و کارکنان خدوم صنعت نفت که علی رغم مشکلات، مطالبات و کاستی ها، زحمات و عملکرد خود را در این صنعت بزرگ جهت سربلندی ایران اسلامی به خدمت جهادی آراسته اند.

وی خطاب به وزیر نفت ادامه داد: بیش از ۲۰ سال است از موضوع ساماندهی و جمع آوری گازهای فلر در وزارت نفت می گذرد، با توجه به ارزش بالای اقتصادی گازهای مشعل و منافعی که از جمع آوری آنها حاصل می شود و همچنین منافع غیرمستقیم این امر در کاهش آلودگی های زیست محیطی، بنا بود با هدف ممانعت از هدررفت ثروت ملی تا پایان برنامه ششم توسعه، سوختن ۹۰ درصد از گازهای مشعل کنترل شود. با وجود متقاضی بخش خصوصی جهت این پروژه ها در شرکت های مختلف، براساس ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه که می بایستی با نرخ عادلانه به این بخش سپرده می شد، چرا کنترل و بهره برداری از گازهای فلر تکمیل نشده است و پیشرفت فیزیکی مطلوبی ندارد؟

وی تصریح کرد: برای ممانعت از سوختن و هدررفت میلیون ها مترمکعب از گازهای فلر، چه پروژه هایی تعریف شده است؟ حتما اطلاع دارید در جهان سالانه بیش از ۱۵۰ میلیارد مترمکعب گاز تحت عنوان سوزاندن گازهای مشعل به مواد آلاینده تبدیل می شود که براساس آمارهای بانک جهانی این رقم معادل یک سوم مصرف گاز کل اروپاست! از حجم گازهای آلاینده، ۷۵ درصد آن متعلق به ۱۰ کشور است که ایران نیز متاسفانه جزء آنهاست.

ورناصری گفت: در سال ۲۰۲۰ ایران سومین کشور با بیشترین حجم فلرسوزی در جهان بود که سهم ۹.۳ درصدی از کل حجم فلرسوزی گاز جهان را به خود اختصاص داده است. البته از ۲۰۱۷ به بعد حجم فلرسوزی ایران با کاهش همراه شد و از ۱۷.۷ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۱۷ به ۱۳.۳ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

​وی با اشاره به موضوع مطالبات نیروی انسانی شاغل در وزارت نفت، ادامه داد: براساس تبصره ۳ ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه باید همسان سازی کارکنان صددرصد انجام می گرفت که این موضوع به صورت کامل محقق نشد و در بودجه ۱۴۰۰ طبق ابلاغ دستورالعمل ۲۶۰۸ رئیس سازمان اداری استخدامی و رئیس برنامه، بودجه پیش بینی و لحاظ شده است، حقوق کارکنان قراردادی باید صددرصد با حقوق کارکنان پیمانی همسان سازی شود، چرا این مهم انجام نشده است؟ چرا این مطالبه و حق قانونی همچنان معوق مانده است؟

ورناصری تاکید کرد: سوال بعدی من به دلیل تبعیت کارکنان قراردادی از قانون صنعت نفت، بایستی گروه بندی شغلی برای این کارکنان اجرا و فوق العاده ها مطابق مجموع مقررات اداری استخدامی صنعت نفت پرداخت شود، برای ۳۴ هزار کارمند قراردادی گروه بندی ایجاد نشده است. برای ۱۰۶ هزار نیروی پیمانکاری طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شد، آقای وزیر چرا این همه مطالبات که تکلیف قانونی شما بوده، رها شده است؟

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: موضوع مطالبات نیروی انسانی موضوعی است که انتظار داشتم وزیر به آن پاسخ دهد. در مورد موضوعات فنی مربوط به سوالات قبلی و هم موضوع همسان سازی کارکنان، کمیته مشترکی از وزارت نفت، سازمان پدافند غیرعامل و کمیسیون انرژی این مسائل را در میدان بررسی کند.

قالیباف در پاسخ به ورناصری مطرح کرد: با توجه به بازدیدی که بنده هم به همراه شما انجام دادم، در رابطه با موضوع مشعل ها و جمع آوری گازهای فلر انصافاً تلاش های خوبی شده، در حوزه منابع انسانی هم اگر وزیر این موضوع را قبول دارد، کمیته مشترکی این موضوع را پیگیری کند.

ورناصری در ادامه تاکید کرد: واقعا مسائل مربوط به آلایندگی ها، خصوصاً در مسجدسلیمان که وزیر هم صحه بر آن گذاشت، موضوعاتی هستند که اگر رعایت نشود، در آینده با فاجعه مواجه خواهیم شد. بررسی میدانی در این خصوص باید از طرف سازمان پدافند غیرعامل و وزارت نفت صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز