خبرگزاری کار ایران

رئوفیان در گفت‌وگو با ایلنا:

ظریف، شناخته‌شده ترین رقیب جدی جریان اصولگرا است/ اصولگرایان به اجماع نخواهند رسید/ عملکرد شورای نگهبان مشخص می‌کند مشارکت چگونه باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۱۹۲۸

یک کنشگر سیاسی اصوگرا فضای انتخاباتی جریان‌‌های سیاسی کشور را مورد بررسی قرار داد و میزان مشارکت را وابسته به عملکر شورای نگهبان دانست.

ابوالقاسم رئوفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارزیابی  مشارکت‌زا بودن آرایش سیاسی نامزدهای جریان‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا، با بیان اینکه این موضوع به میزان تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان بستگی دارد، اظهار داشت: اینکه ازمیان نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای محترم نگهبان چه تعداد با چه روحیات و دارای چه میزان از پایگاه اجتماعی بتوانند افکار عمومی رابه سمت خود جلب کنند و شور و نشاط انتخاباتی درجامعه پدید آورند و مشارکت‌زا باشند فعلا درهاله‌ای از ابهام است وهمه چیز به تصمیم شورای نگهبان بستگی دارد.

وی درباره دوقطبی بودن انتخابات در ادوار گذشته و اینکه اینبار دو قطبی بین چه کسانی خواهد بود، گفت: این موضوع نیز بستگی به تصمیم شورای نگهبان دارد که از جناح‌های مطرح در کشور به چندین نفر اجازه تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی داده می‌شود. اگر افرادی که از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار می‌گیرند بتوانند این پتانسیل و ظرفیت را ایجاد و در یک رقابت کاملاً سنگین و چالش‌برانگیز شرکت کنند، در آن صورت می‌توان گفت که ما یک انتخابات دو قطبی خواهیم داشت اما اگر افرادی که به انتخابات ورود می‌کنند از ادبیاتی که چالش برانگیز نیست استفاده نکنند، طبیعی که انتخاباتی متفاوت پیش‌رو خواهیم داشت.

وی افزود: دوقطبی شدن  انتخابات معلول نحوه رقابت و رفتار انتخاباتی رقبا است. وقتی "پیروزی به هرقیمت هدف شد"، نامزدها برای رسیدن به آن ریختن آبروی یکدیگر را که"حرمتش ازکعبه افزونتراست" مباح دانستند، به جای اثبات خود بیان برنامه‌ها به ترور شخصیت ونفی یکدیگر پرداختند و میزمناظره راوبه میدان مناقشه تبدیل کردندطبیعی است با چنین‌ رفتارهای غیرحرفه‌ای وغیر عقلانی عواطف طرفداران جریحه  دارشده درگیری‌های خیابانی شکل می‌گیرد و انتخابات دوقطبی وچهره نظام مخدوش می‌شود که البته بذر این بوته حنظل در رقابت‌های انتخاباتی دوره  نهم افشانده شد و میوه تلخ آن‌ ذائقه جامعه را تلخ کرد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: امیدوارم اینبار شورای نگهبان باتوجه به معیاراخلاق مداری‌ و در نظرگرفتن‌ شاخص هرچه بالاتر برای آن تاییدصلاحیت کند و قوه قضائیه با نظارت بر رفتار رقبا در فرآیند رقابت‌های انتخاباتی نامزدی را که به حریم خصوصی دیگران وارد می‌شود و پرده دری می‌کند و مردم‌ را بجان هم می‌اندازد به جرم تجاوز به حریم خصوصی و برهم‌ زدن نظم عمومی جامعه مورد پیگرد قانونی قرار دهد که این خود می تواند دلیلی بر زیر سئوال رفتن صلاحیت وی گردد. 

این تحلیل‌گر حزبی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا جریان اصولگرایی می‌تواند به یک ائتلاف دست یابد و یک نفر را برای انتخابات کاندیدا کند، تصریح کرد: با توجه به حال و هوای کنونی و فضای حاکم بر سپهر سیاست کشور و همچنین  نامزدهایی که در عرصه انتخابات حاضر شده‌اند، می‌توان گفت که وحدت و اجماع مطلق پدید نمی‌آید؛ یعنی در حال حاضر نمی‌توان گفت که طیف‌های متعدد اصولگرا روی یک نامزد اجماع می‌کنند تا آن فرد در عرصه رقابت حاضر شود. در حال حاضر نمی‌توان چنین پیش‌بینی را داشت که این اجماع به وجود بیاید و از یک نامزد حمایت شود اما اینکه در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد را باید دید. 

وی در واکنش به این سوال که آیا حضور رئیس قوه قضائیه در انتخابات اجماع به وجود می‌آورد، اظهار داشت: باتوجه به اظهارات اخیر سخنگوی شورای وحدت مبنی برقطعی بودن نامزدی رئیسی ازطرف این جریان درصورت ثبت نام وی پیوستن شورای وحدت به شورای ائتلاف قطعی و یکبار دیگر شاهد تکرار اتفاقی خواهیم بودکه در انتخابات مجلس یازدهم رقم خورد. 

این کنشگر سیاسی درباره حضور قالیباف و شروط سه‌گانه او، با بیان اینکه قالیباف ۹۶ با ۱۴۰۰ قطعا متفاوت است، گفت: از آخرین دوری که سال ۹۶ آقای قالیباف برای چهارمین بار در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد و به نفع رئیسی کنار رفت ۴ سال می‌گذرد، با اینکه در این مدت در پیاده‌رو سیاست قدم می‌زد و یکی از کرسی‌های مجمع تشخیص را در اختیار داشت، ولی کمتر کسی فکر می‌کرد که او سودای ورود به مجلس یازدهم را در سر می‌پروراند؛ از آن طرف هم مردمی که سال ۹۸ او را به عنوان نماینده خود برای ۴ سال برگزیدند، هرگز فکر نمی‌کردند که او بخواهد در میانه راه امانتی را که به وی سپرده‌اند زمین بگذارد و عزم پاستور کند.

وی افزود: در ضمن حاشیه‌های سفر آقای قالیباف بعنوان رئیس مجلس به روسیه و انتشارخبر دستکاری جداول مربوط به بودجه۱۴۰۰ و نامه درخواست ۱۰۰ نماینده به ایشان جهت ادای توضیحات و...، علیرغم اقدامات جهادگرانه وخوبی که ایشان در این مدت در مجلس داشته‌اند در صورت آمدن به عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری برای ایشان چالش برانگیزخواهدبود.

وی افزود: آقای قالیباف و دیگر نمایندگان مجلس مثل آقای قاضی‌زاده هاشمی، فریدون عباسی، نیکزاد و برخی از آنها که اعلام آمادگی کردند؛ اگر در زمان تبلیغات انتخابات مجلس به مردم می گفتند که ما در نظر داریم برای انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو نامزد شویم و این رایی که مردم به آنها می‌دهند برای چهار سال نیست و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این امانت شما را زمین می‌گذاریم و به دنبال انتخابات می‌رویم، معلوم نبود که مردم به آنها رای می‌دادند. 

وی افزود: مردم وقتی به یک فردی که اعتماد آنها را نسبت به خودش جلب کرده است و آن را به به مدت چهار سال عنوان نماینده خودشان می‌شناسند، طبیعی است که اگر نیمه راه مسئولیت را رها کند و در پی مسئولیت دیگری باشد حرکت قشنگی نیست. همه حرف‌ها این است که ما می‌خواهیم در مسیری که مردم قبول دارند و رضایتمندی آنها حاصل شود، حرکت کنیم؛ بنابراین اینکه نمایندگان مجلسی که حدود یک سال از مجلس گذشته، در یک سوم راه امانتی را که مردم به آنها سپرده‌اند رها کنند. نادرست است.  به همین جهت چه آن نمایندگانی که اعلام کاندیداتوری کرد‌ه‌اند و چه آنهایی که بنا دارند اینکار را انجام دهند، تجدید نظری داشته باشند واین امانت چهار ساله را که مردم به آنها سپرده‌اند حفظ کنند. مجلس جای کمی نیست و نقش ریل‌گذاری دارد. به طریق اولی رئیس مجلس نیز بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد و انتظار بیشتری از او می‌رود. 

این سیاستمدار اصولگرا در پاسخ به سوالی در خصوص تحرکات تیم احمدی نژاد و چقدر می‌تواند به پایگاه جریان اصولگرا آسیب بزند، با بیان اینکه باید دید تصمیم شورای نگهبان در مورد ایشان چیست، خاطر نشان کرد:‌ فکر نمی‌کنم آمدن احمدی نژاد مضربحال اصولگرایان باشد زیرا نه او خودش را وابسته به این جریان میداند و نه این جبهه او را خلف صالح خود بشمار می‌آورد؛ البته از این جهت که او هراز گاهی چیزی از آستین اطلاعاتی خود بیرون آورده و علیه این و آن فرقی هم نمی‌کند اصولگرا باشند یا اصلاح‌طلب علم می‌کند این بحال آنها که ریگی درکفششان است قطعا مضراست.

وی در پایان درباره اینکه کدام شخصیت در جریان اصلاح‌طلب، رقیب جدی اصولگرایان خواهد بود، تاکید کرد:‌ شناخته‌تر از همه افراد محمد جواد ظریف است. او  با عنوان مسئول دیپلماسی و وزیر خارجه کشور  تعاملاتی را به واسطه جایگاهش با دنیا داشته و دارد، بنابراین به نظر می‌آید او نسبت به دیگران رقیب جدیدتری برای جبهه مقابل خودش باشد. 

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز