خبرگزاری کار ایران

جوادی حصار در گفت‌وگو با ایلنا:

تذکر رهبری به معنای نادیده گرفتن ظرفیت ظریف نیست/ پشت پرده افشای فایل صوتی باید مشخص شود/ جریان رقیب بدنبال ناامیدی اصلاح‌طلبان است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۱۵۳۸

یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: سخنان رهبری درباره برخی از گفته‌های وزیر امورخارجه به معنای این نیست که آقای ظریف مهره سوخته است.

محمدصادق جوادی حصار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل سخنان رهبر انقلاب در خصوص فایل صوتی وزیر امور خارجه و در واکنش به این موضوع که برخی این سخنان را پایان عمر سیاسی محمدجواد ظریف تلقی کرده‌اند، گفت: از سخنان رهبری این گونه برنمی‌آمد که آقای ظریف دیگر یک مهره سوخته است؛ ایشان یک اظهار تأسفی کردند و این به معنای آنچه مخالفان سعی دارند درباره پایان آقای ظریف، به زعم خود  القا  کنند، نیست. 

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان این که سخنانی مانند  فرمایشات اخیر رهبری  در سابقه مدیریتی ایران فراوان وجود دارد، یادآور شد: زمانی در مجلس شورای اسلامی به هنگام حیات امام چندین تن از نمایندگانی که امروز هم از مقامات عالی کشور هستند درباره دولت میرحسین موسوی حرف‌هایی را زدند؛ امام به آنها تشر زد و گفت « فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ؟ کجا می‌روید؟ این صدایی که از مجلس برمی‌آید صدایی است که از اسرائیل شنیده می شود!» بنابراین اظهار تأسف رهبری درباره یک موضوع هم در همین مسیر است.

وی تاکید کرد: معتقدم باید ریشه یابی شود که چرا آن چیزی که برای ثبت در تاریخ بیان شده است در این مقطع زمانی که در آستانه انتخابات قرار داریم افشا می‌شود؟ همچنین باید پیگیری شود که چه انگیزه‌ای پشت افشای این سخنان بوده است؟ چه افرادی از بودن ظریف در عرصه دیپلماسی کشور متضرر می شوند و چه کسانی  از نبودنش سود می‌برند؟

این فعال سیاسی اصلاح بیان کرد: صحبت‌هایی که آقای ظریف در تعارض بین دستگاه دیپلماسی و میدان بیان کرد؛ اعتراض به مجموعه‌های فرادستی نبود، چرا که همه عقلای عالم می‌دانند دستگاه دیپلماسی دستگاهی است که به دولت پیشنهاد می‌دهد؛ دولت هم  آن‌ها را بررسی و بعد با مقامات مربوطه مانند شورای عالی امنیت ملی، رهبری و مجلس مطرح می‌کند و پس از مشورت‌ها، تصمیم‌گیری می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در مذاکرات دوره قبل برجام و یا همین مذاکراتی که در حال حاضر در جریان است، آقای ظریف یا آقای عراقچی چندین روز پیاپی به گفت‌وگو می‌پردازند و در نهایت می‌گویند که ما باید به تهران برویم و با مقامات ایران هماهنگی‌هایی را انجام دهیم؛ بنابراین هنگامی که می‌گویند باید به تهران بازگردیم و بامقامات مربوطه صحبت کنیم معنی‌اش این است که مقاماتی فراتر از دکتر ظریف و تیم وزارت امور خارجه در جریان تصمیم گیری در حوزه دیپلماسی  وجود دارند که باید با آن‌ها هماهنگی صورت گیرد و بعداز آن توافقنامه‌ها و معاهدات بین المللی انعقاد شود؛ لذا این حرف بسیار بدیهی است که در عرصه دپیلماسی نهادهای بالاتر از وزیر امور خارجه و فرماندهی عالی سپاه در منطقه تصمیم گیری کنند.

جوادی حصار گفت: سخنانی مانند این که ظریف مهره سوخته است و از این دست را مخالفان آقای ظریف راه انداختند؛ هدف‌شان هم کاملا مشخص است که می‌خواهند وی را سیبل کرده و بسوزانند. 

وی با بیان این‌که صحبت‌های رهبری کلی است و مصداقش به معنای خاص نمی‌تواند دکتر ظریف باشد، عنوان کرد: از جنس اتفاقاتی که به آن‌ها اشاره شد، در کشور ما به فراوانی افتاده است؛ برای مثال رهبری خطاب به مجلس نهم گفت بحث‌ها بین آقای احمدی نژاد و خانواده آقای لاریجانی و رئیس مجلس را ادامه ندهند؛ بنابراین چنین امرو نهی‌هایی در جایگاه رهبری است که باید تذکرات را بدهند اما تذکر دادن به معنای نادیده گرفتن یک ظرفیت نیست چرا که بسیاری از این ظرفیت‌ها در گذشته تذکراتی گرفتند و مقرب‌تر از گذشته کار خودشان را انجام  دادند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد:  آقای ظریف به عنوان یک ظرفیت قابل اعتنا باید حفظ شود و باید از امکانات و پتانسیل‌های تجربه‌ای ایشان استفاده شود؛ بارها و بارها مقام معظم رهبری در صداقت، دلسوزی و امانت‌داری آقای ظریف به فراوانی سخن گفتند. حال یک اظهار تأسف که نمی‌تواند همه آن سوابق درخشان را از بین ببرد. قطعا رهبری نظرشان بر این نخواهد بود که آقای ظریف نادیده انگاشته شوند زیرا در سابقه مدیریتی کشور ما به هیچ عنوان چنین چیزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از فرماندهان جنگ ما در میادین، اقداماتی کردند که در برهه‌ای تمامی مسئولان کشور از عمق جان‌شان متأسف شدند. به طور مثال در عملیات‌هایی شاهد بودیم که با یک اشتباه، عده زیادی قربانی و شهید شدند یا نقشه‌ای لو رفت؛ آن جا بود که تأسف می‌خوردیم چرا نقشه لو رفته است؟ چرا بهتر عمل نکردیم؟ بنابراین تأسف خوردن نسبت به یک اقدامی به معنای آن نیست که تمام نقاط مثبت و برجسته یک کار نادیده گرفته شود؛ تأسف برای این است که ای کاش کار بهتر انجام می‌شد؛ از همین رو تصورم این نیست که آقای ظریف تمام شده است 

جوادی‌حصار در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که ظریف گزینه اصلی اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات است، حال اگر در انتخابات حضور پیدا نکند اصلاح طلبان چه راهی را باید در پیش بگیرند که مانند سال ۸۴ که از هم دور شدند و شخصی مانند احمدی‌نژاد رئیس جمهور شد دیگر تکرار نشود، گفت: بعید می‌دانم اصلاح‌طلبان به انسجام نرسند چرا که  هنوز ۳ الی ۴ کاندید دیگر وجود دارند که تائید صلاحیت شوند، درثانی، خود آقای ظریف رد صلاحیت نشدند و هنوز هم می‌توانند کاندیدا شوند اما اگر اتفاقاتی از جنس ۸۴ بخواهد پیش بیاید باید بگویم «چو فردا شود، فکر فردا کنیم» فعلا که چیزی پیش نیامده است و امیداورم دوستان تدبیری کنند و این اتفاق نیفتد. 

وی تاکید کرد: نباید بگذارند شرایط به گونه‌ای پیش برود که دوستان در جریان اصلاحات بگویند ما کاندیدا و فهرست انتخاباتی نداریم چرا این امر مطلوب جریان رقیب است زیرا آنان به هر طریقی که شده می‌خواهند اصلاح‌طلبان را از حضور عرصه و میدان رقابت دور نگه دارند و دلسرد و ناامید کنند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: معتقدم دوری جستن از انتخابات راهکار جریان اصلاحات نخواهد بود؛ بنابراین باید تلاش کنیم اولاً ظرفیت خودمان حفظ شود، ثانیاً باید از اتفاقاتی که منجر به عدم  مشارکت آفرینی می‌شود جلوگیری کنیم و نگذاریم چنین چیزی رخ دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز