خبرگزاری کار ایران

افشاء جزییات جدید از قصد اوکراین برای سیاسی کردن پرونده سقوط هواپیما

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۴۶۳۴

اوکراین بدنبال خارج کردن پرونده سقوط هواپیمای این کشور از مسیر فنی و استفاده سیاسی از آن برای وارد کردن فشار به روسیه بوده است.

به گزارش ایلنا، یک مقام مطلع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی به خبرنگار نور نیوز گفت: پس از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران ،مقامات رسمی این کشور به ایران پیشنهاد دادند که علت حادثه، وجود اشکال فنی در سامانه  پدافند هوایی تور ام -۱ روسی اعلام شود و چون ایران این درخواست رابدلیل عدم انطباق با واقعیت رخداد، نپذیرفت، اوکراین، مسیر سیاسی کردن پرونده و خارج نمودن آن از روال فنی را در پیش گرفته است.

وی با اشاره به قصد اوکراین برای بهره برداری سیاسی از این حادثه تلخ برای تاثیرگذاری هم زمان بر دو رخداد افزود: با توجه به ابهامات رفع نشده در خصوص نقش کیف در هدف قراردادن هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی در سال ۲۰۱۴ میلادی و در میانه درگیری‌های شرق این کشور که به کشته شدن همه  ۲۹۸ مسافر این پرواز منجر شد، اوکراین در تلاش بود که با جا انداختن وجود نقص در سامانه پدافندی تور ام-۱ روسی هر دو حادثه را به یک منشاء مرتبط کند و از خود رفع اتهام نماید.

این مقام مطلع خاطر نشان کرد: دلیل دوم اوکراین برای در پیش گرفتن رفتار سیاسی در قبال این پرونده،درگیری شدید این کشور با مسکو بر سر مالکیت جزیره کریمه است و کیف قصد داشت با انتساب غیر مستقیم حادثه سقوط هواپیما به روسها  به نوعی فشار  سیاسی  بر مسکو را افزایش دهد.

وی در پایان با اشاره به اراده قاطع جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد شفافیت در همه ابعاد این حادثه تلخ که ناشی از خطای محرز انسانی بوده،هرگونه اقدام برای بهره برداری سیاسی از آن را رویکردی غیر انسانی و خلاف رویه های حقوقی و فنی دانست.


 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز