خبرگزاری کار ایران

خضریان خبر داد:

کمیسیون اصل نود پیگیر اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری استان‌های خوزستان و ایلام است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۹۷۹

سخنگوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس از پیگیری‌های مجدانه این کمیسیون برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری استان‌های خوزستان و ایلام که نقش بسزایی در حوزه کشاورزی دارد، خبر داد.

علی خضریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،  در توضیح نشست کمیسیون اصل نود با موضوع رسیدگی به شکایتی درباره توقف طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی دشت‌های خوزستان و ایلام که نقش موثری در اشتغال‌زایی و افزایش تولیدات کشاورزی این استان‌ها داشته و در سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۶ به تصویب رسیده است، گفت: عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۷۸ با تأمین اعتبار از صندوق توسعه ملی و توسط موسسه جهاد نصر وابسته به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مجری طرح آغاز شد که فاز نخست آن در سال ۱۳۹۷ به مساحت ۲۹۵ هزار هکتار مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی درباره ویژگی‌های منحصر به فرد این طرح اذعان داشت: گستردگی سطح زیر کشت، تحت پوشش قرار دادن خانواده‌های فعال در زمینه کشاورزی و تجهیز پروژه و سیستم نوین آبیاری شرکت از جمله ویژگی‌های این طرح است.

وی افزود: متأسفانه بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته به دنبال شکایات واصله؛ مطلع شدیم عملیات اجرایی فاز دوم طرح به وسعت ۲۵۵ هزار هکتار برای ایجاد شبکه‌های آبیاری و زهکشی به دلیل عدم تخصیص آب از سوی وزارت نیرو و عدم تخصیص اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه، متوقف شده است.

خضریان در ادامه کاهش مهاجرت روستایی و کاهش حاشیه‌نشینی کلانشهرها و همچنین حرکت به سمت افزایش محصولات کشاورزی و تأمین امنیت غذایی و ایجاد قطب کشاورزی بزرگ در کشور جهت گسترش امنیت غذایی و توسعه پایدار در منطقه را از دیگر اهداف مهم این طرح دانست و افزود: با توجه به اینکه این منطقه زیر کشت امکان تأمین محصول کشاورزی برای داخل و صادرات مازاد به کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس را فراهم کرده و همچنین منجر به ایجاد اشتغال پایدار در منطقه به صورت مستقیم و غیرمستقیم می شود، بسیار حائز اهمیت است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه به جریان رسیدگی به این پرونده در کمیسیون اصل نود اشاره و بیان کرد: در این جلسه از معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، معاون امور فنی و زیربنایی سازمان برنامه و بودجه، معاون امور مجلس دیوان محاسبات و نمایندگان استان خوزستان دعوت به عمل آمد و موضوع توقف فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری استان خوزستان و ایلام در دستورکار قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس نتایج و جمع بندی جلسه مقرر شد سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو گزارشی درباره اجرای فاز نخست این طرح و مشکلات بخش های باقیمانده به کمیسیون اصل نود ارائه کنند.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه طی نامه‌ای به کمیسیون اقدامات به عمل آمده برای اجرای فاز دوم طرح به کمیسیون را اعلام و عدم تمکین وزارت نیرو برای اجرای طرح را به کمیسیون گزارش خواهد کرد همچنین سازمان برنامه و بودجه مکلف شد طی ۲۰ روز آینده با وزارت نیرو و جهاد کشاورزی و نماینده این کمیسیون تشکیل جلسه داده تا درباره ۲۵۵ هزار هکتار فاز دوم طرح که مشکلی متوجه آن نیست تصمیم‌گیری و نتیجه نهایی به کمیسیون ارائه شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز