خبرگزاری کار ایران

صالحی مبارکه در گفت‌وگو با ایلنا:

مردم در خصوص کرونا ساده ‌نگاری می‌‌کنند/ واکسن برای ویروس جدید و جهش یافته معجزه نمی‌کند/ با چند دستور ساده می‌توانیم زنجیره انتقال ویروس را متوقف کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۶۵۴

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: واکسن برای ویروس جدید کرونا معجزه نخواهد کرد چرا که این ویروس وحشیانه رفتار می‌کند.

پروین صالحی مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره شیوع موج جدید ویروس کرونا در کشور، گفت: متاسفانه بیماری کرونا در کشور پیشرفت کرده است و مسافرت‌های عید و حتی خریدهای قبل از سال نو باعث شد آلودگی در کشور بسیار بالا برود.  

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم در تعطیلات به شهرهایی سفر کردند که به شدن با ویروس درگیر بودند و این در حالی اتفاق افتاد که این ویروس، مانند ویروس قبلی نیست؛‌جهش یافته و سرعت انتقالش بیش از ویروس‌های قبلی است و موجب شده تا امروز شاهد پر شدن کلیه تخت‌های بیمارستانی باشیم.

وی با بیان این که ویروس کرونا، ویروسی است که در حال  حاضر درمان ندارد، عنوان کرد: کووید ۱۹ درمان ندارد، حتی واکسنی که بر روی آن تا این حد تاکید می‌شود فقط یک مقدار سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند که در حال حاضر مطرح می‌شود که از ۶ ماه تا یک سال می‌تواند ایمنی به وجود می‌آورد و بعد امکان ابتلای مجدد وجود دارد.

نماینده مردم مبارکه ادامه داد: چند روز پیش در خبرها آمده بود که حتی بعضی از افرادی که دوز دوم این واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند پس از ۴۰  روز به کرونا مبتلا شده‌اند، چنین چیزی  یک هشدار است که این ویروس جدید است و واکسن هایی که ساخته می‌شود بر روی میزان مصونیت و  ایمنی‌اش همچنان بحث وجود دارد. 

وی تاکید کرد: واکسن درمان نیست و مردم عزیز ما باید به این نکته توجه کنند  که این ویروس در کل جهان فعلاً درمان خاصی ندارد و تنهاراه جلوگیری از انتقالش، همان دستورهای ساده بهداشتی است که در هر جای دنیا هم که باشیم باید رعایت کنیم؛ به این معنا که ماسک بزنیم، دست‌هایمان را در روز و شب چندین بار  بشوریم، فاصله اجتماعی رعایت کنیم و در مکان‌هایی که ازدحام جمعیت وجود دارد وارد نشویم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با همین چند دستور ساده می‌توانیم زنجیره انتقال ویروس را شکست دهیم؛ اما متاسفانه در  ایام عید و حتی  قبل از سال نو آن‌طور که باید پروتکل‌ها رعایت نشد.

وی یادآور شد: کارشناسان پزشکی درباره مسافرت‌های نوروزی و رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی تذکر دادند اما مردم با ساده انگاری با این بیماری برخورد کردند؛ در حالی که مردم باید گوش به زنگ صحبت‌های کارشناسان بهداشت باشند و هر زمان که این کارشناسان گفتند وضعیت ما خوب است و شرایط عادی است از رعایت پرو‌تکل‌ها دست برداریم.

این نماینده  مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که از ساده انگاری کرونا توسط مردم تعجب می‌کنم، گفت: به یاد دارم قبل از سال نو وزیر بهداشت در رسانه ملی فقط گریه نکرد؛ در حالی‌که صحبت‌هایش مبنی بر عدم مسافرت رفتن مردم  با عجز و التماس بود اما متاسفانه یک مقدار شنوایی کم بود و کمتر مردم  این پیام را شنیدند و مسافرت‌های‌شان را انجام دادند و امروز عواقبش را در کشور مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: باز هم تکرار می‌کنم که این ویروس درمان ندارد و واکسن هم برای کسی معجزه نمی‌کند؛ حتی  آنهایی که ۲ دوز واکسن را هم زده‌اند باید برای عدم ابتلای مجدد مراقبت کنند؛ بنابراین تنها راه شکستن زنجیره انتقال ویروس، رعایت دستورات بهداشتی است و لاغیر. 

صالحی مبارکه در خصوص قرنطینه سراسری در کشور نیز گفت: ما امتحان مثبتی را درباره قرنطینه پس دادیم اما به شرطی که پس از آن هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. همان زمانی که کشور ۲ هفته قرنطینه صورت گرفت، آمار ابتلای ما به شدت پایین  آمد. از سوی دیگر با طرح شهید سلیمانی یک اتحادی بین و وزارت بهداشت و بسیج به وجود آمد و ما تا حدود زیادی آمار فوتی‌ها و مبتلایان‌مان را پایین آوردیم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان  مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: طرح شهید سلیمانی هم چیزی نبود مگر اینکه خانه به خانه موارد مثبت را شناسایی می کردند آموزش‌های لازم و می دادند که از خانه خارج نشوند و به جماعت‌ها نروند.

وی ادامه داد: جای سوال دارد چرا تا یک مقدار  میزان ابتلا و مرگ و میر پایین می‌آید فوری مردم عادی انگاری را در دستور کار خود قرار داده و به دستورات مبنی بر رعایت پروتکل‌ها گوش نمی‌دهند.

صالحی مبارکه گفت:گاهی اوقات جملاتی از اطرافیان می شنوم که تعجب می‌کنم، می‌گویند که کرونا تمام شده است! می‌گویم چه کسی به شما گفته کرونا تمام شده است؛ هنوز کادر بهداشت و درمان درگیر این بیماری است.

 وی تاکید کرد: نباید درباره بیماری کرونا ساده انگاری کنیم ،نباید هر کاری را که دوست داریم را آزادانه انجام دهیم چرا که عواقبش  آن چیزی می شود که امروز وجود دارد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای با بیان این‌که امروز مشاهده می‌کنیم بیمارستانهای ما پر از بیمار شده است، اظهار داشت: رفتار این ویروس جدید و جهش یافته وحشیانه است و حتی واکسن هایی که تا به امروز ساخته‌اند نسبت به این ویروس که جدیدا جهش یافته پاسخگو نیست. شاید مثلاً بتواند انواع قبلی این ویروس را به طور محدود پوشش دهد اما نسبت به این ویروس جهش یافته جدید نمی تواند واکنش نشان دهد.

وی ادامه داد: به طور مثال ما در شهرستان مبارکه تا به امروز با کمبود تخت مواجه نشده بودیم اما امروز بیمارستان ما روزانه پذیرای ۷۰ الی ۸۰ بیمار بستری جدید است، مرگ و میر ما بالا رفته است و مسئولین این  بیمارستان هشدار داده‌اند که اگر وضعیت این‌گونه پیش برود، نیروی پرستار ما کم می‌آید و اگر بازهم ما بخواهیم بستری کنیم از جهت تجهیزات کم می‌آوریم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: البته کمبود تخت و تجهیزات مختص به یک جای کشور نیست، بیماری شدید و عفونی است و به سرعت هم سرایت می‌کند. مشخص است که کل کشور دچار مشکلاتی می‌شود؛ از این رو مردم باید در بحث بیماری‌های مسری و عفونی گوش به زنگ باشند و ببینند کارشناسان بهداشت و درمان چه می‌گویند و همکاری کنند تا خدای نکرده دیگر این مسائل را در کشور نداشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز