خبرگزاری کار ایران

خطیب‌زاده در نشست خبری:

در بازی و مکر صهیونیست‌ها نخواهیم افتاد/ سفر وزیر امور خارجه روسیه به تهران/ بدهی‌های کره ربطی به تحریم‌های فراسرزمینی ایالات متحده ندارد/ وضعیت برجام باید به ژانویه ۲۰۱۷ بازگردد

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۷۵۱

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رژیم صهیونیستی با خرابکاری در مسیر رفع تحریم‌ها می‌خواهد از مردم ایران انتقام بگیرد. ما در بازی و مکر آنها نخواهیم افتاد اما جمهوری اسلامی به وقت پاسخ مناسب را خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری روز دوشنبه ۲۳ فروردین ماه خود با اشاره به گاه‌شمار یک هفته گذشته وزارت خارجه اظهار داشت: ظریف سفر منطقه ای به آسیاسی مرکزی داشتیم. هفته پیش از آن وزیر خارجه  برای شرکت در کنفرانس قلب آسیا به تاجیکستان سفر کردند و با مقامات این کشور دیدار داشتند. آقای ظریف در سفر خود به آسیاسی مرکزی ابتدا به ازبکستان، قرقیزستان و بعد قزاقستان ترکمنستان سفر کردند که علاوه با روسای دولت ها برخی از اسناد و مواقفتانه‌ها را نیز امضا کردند.

وی افزود: همچنین در روز جمعه پایان دور اول کمیسیون مشترک برجام را داشتیم. این هفته نیز اگر جزئیات نهایی شود از روز چهارشنبه گفت‌وگوها در چارچوب رفع تحریم های ایالات متحده آمریکا آغاز خواهد شد. همچنین ۲۲ و۲۳ فرودین سفر نخست وزیر کره به ایران سفر داشته اند که جزئیات آن پیشتر اعلام شده است. امروز و فردا آقای لاروف وزیر خارجه روسیه به ایران سفر خواهد کرد که علاوه بر همتای خود با با رئیس جمهوری نیز دیدار خواهند داشت.

وی درباره حادثه نطنز گفت: اتفاق ناگواری در نطنز افتاد که بارها پیش از این و حتی این روزها شنیده می‌شود که رژیم صهیونیسی پشت این قضیه بوده است. خوشحالم که هیچ آسیب محیط زیستی و انسانی نداشته است که می‌توانست جنایت علیه بشریت باشد. اگر با این هدف بوده که توان هسته‌ای ایران محدود بشود، سانتریفیوژ ها از نوعه ir۱ بوده که با پیشرفته‌ترین سانتریفیوژ ها جایگزین می‌شود. اگر به دلیل این بوده که ایران در مسیر رفع تحریم‌ها است ، باید بگوییم که به این هدف خود نیز نخواهند رسید. رژیم صهیونیستی با این اقدام در مسیر رفع تحریم‌ها می‌خواهد از مردم ایران انتقام بگیرد. ما در بازی و مکر آنها نخواهیم افتاد، اما جمهوری اسلامی به وقت پاسخ مناسب را خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: هیچ مذاکره‌ای در وین اتفاق نمی‌افتد، مذاکرت هسته‌ای نیست، بلکه گفت‌و‌گو‌های تکنیکی بین ایران و ۴+۱ است. آنچه که هست رفع تحریم‌ها است. اگر ساعتی هم شود، تلاش ما این است که تحریم‌ها رفع شود.

وی با اشاره به سفر وزیر خارجه روسیه به تهران و دیدار وی با رئیس جمهور و همتای ایرانی خود، یادآور شد: توافقنامه همکاری‌های جامع که دو تمدید ۵ ساله آن طی شده و در فرودین منقضی شده است، در این سفر و فردا امضا خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی، تاکید کرد: ایالات متحده در چهار سال دولت پیش و چند ماه دولت جدیدی که بر سر کار آمده با هدف از بردن برجام و تمامی منافع ایران که ذیل برجام است عمل کرده؛ این بر کسی پوشیده نیست. بارها مقامات آمریکا گفته‌اند برای اینکه برجام از بین برود و کسی نتواند آن را احیا کند این فشارها را بر ایران اعمال می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی از ایالات متحده به وین می‌آیند و این در حالی است که به جای انجام تعهدات تلاش می‌کنند که چگونه میراث شکست خورده ترامپ را احیا کنند، اما آنها باید اقدامات کامل‌تری را انجام دهند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه درباره سفر نخست وزیر کره به ایران خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات مهم رفع انسداد منابع ارزی ایران در کره است. اینها بدهی های قطعی کره است و هیچ ربطی به تحریم‌های فراسرزمینی ایالات متحده ندارد در مورد راه‌حل‌ها بحث شده است، باید ببینیم در چه سطحی اجرایی می‌شود.

وی درباره روابط ایران و اقلیم کردستان عراق بیان داشت: روابط در تمامی موضوعات فی مابین در جریان است؛ روابط استانی چه با اقلیم کردستان و چه با بخش‌های دیگر عراق پیگیری می‌شود؛ با توجه به قرابت‌هایی که منطقه اقلیم با بسیاری از استان‌های ما دارد روابط در مورد تردد‌ها، ترانزیت و سایر مسائل همکاری‌های نزدیکی داریم.

خطیب‌زاده همچنین درباره بدهی‌های عراق به ایران و پرداخت آن‌ها، گفت: در خصوص بدهی‌های عراق در سفر وزیر خارجه عراق به ایران مفصل صحبت شد؛ اقداماتی انجام شده و برخی در دست اقدام است. برخی موانع هست اما پیشرفت‌‌هایی نیز وجود داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره تفاوت تعریف ایران و آمریکا از تحریم‌ها برای بازگشت به برجام اظهار داشت: ما شفاف تاکید کرده‌ایم که وضعیت باید به ژانویه ۲۰۱۷ بازگردد. برچسب‌های زیادی را دولت ترامپ باز اعمال کرده و بر تحریم‌ها افزوده است که از نظر ما اعتباری ندارد. ما با سیاست داخلی آمریکا کاری نداریم. آمریکا ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و بند ۲۹ برجام وظایفی که باید ‌آنها را اجرایی کند.

وی افزود: تمامی واحدها و اشخاصی که در زمان ترامپ تحریم شده‌اند، ذیل این تحریم‌ها هستند اما ایران لیست خود را به کمیسیون مشترک ارائه می‌کند و این لیست نهایی می‌شود اما موضع ایران نیز روشن است.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره چگونگی راستی‌آزمایی مدنظر ایران برای رفع تحریم‌ها و مدت زمان آن نیز خاطرنشان کرد: راستی‌آزمایی کار سختی نیست. اگر آمریکا به اقدامات خود برگردد و تمامی اقدامات خود را پیش از زمانی که اعلام می‌کند، انجام دهد، بسیاری از آنها قابل راستی آزمایی است؛ حلقه‌ای از اقدامات  مانند فروش نفت، کشتیرانی و بازگشت پول ناشی از فروش باید انجام شود. اگر آمریکا صادقانه رفتار کند، کار سختی نیست که البته جزییات آن نیازمند گفت‌وگو است.

وی درباره برخی اتهام‌زنی‌ها مبنی بر اینکه حادثه نطنز به خاطر ضعف مذاکره‌کنندگان ایرانی بوده، با بیان اینکه پاسخ به اقدام نطنز انتقام از اسرائیل است، گفت: اسرائیل نمی‌تواند بازی را عوض کند و از جیب مردم ایران هزینه کند. رژیم اشغالگر قدس در چند ماه اخیر برخی اقدامات را انجام داده و هدف آن دام‌افکنی بوده و برخی درزهای خبری را انجام می‌دهد که در این کار در روزهای اخیر مشهودتر بوده است. 

خطیب‌زاده یادآور شد: وزارت امور خارجه یک مسئولیت براساس تصمیم نظام دارد و آن، این است که در چارچوب سیاست‌های نظام نهایت تلاش خود را برای رفع تحریم‌ها انحام دهد. ما این کار را خواهیم کرد و اسرائیل هم پاسخ خود را از مجاری دیگر دریافت می‌کند. 

وی درباره انتشار خبری درباره چگونگی بازگشت به برجام از سوی ایران و آمریکا و بازه ۲۴ ساعته برای راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها با بیان اینکه هر زمانی که گفت‌وگوهایی در این سطح انجام شود، رسانه‌ها بنا به اهداف مختلف گزارش‌های مختلفی را منتشر می‌کنند، تاکید کرد: این گزارش هم در این راستا است. بدون آنکه وارد جزییات آنها شوم، ایران به دنبال رفع تحریم‌ها در یک گام و راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها است. چگونگی رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی موضوعی برای مذاکره است که گفت‌وگوها هنوز به آنجا نرسیده است ما از تمامی مکانیزم‌های ممکن چه ۱+۴ و چه دوستان‌مان استفاده می‌کنیم تا این مسیر را در چارچوب منافع ملی ایران محقق کنیم. 

خطیب‌زاده در واکنش به سخنان اخیر سفیر فرانسه بیان کرد: اگر صبر راهبردی این ملت و رفتار حکیمانه جمهوری اسلامی ایران نبود، به خاطر نقض آشکار تعهدات آمریکا و بدعهدی‌های اروپا، قطعا چیزی از برجام به عنوان توافق چندجانبه باقی نمانده بود.

وی اضافه کرد: قطعا پرونده هسته‌ای ایران امری ملی است و با اجماع در ایران جلو برده می‌شود و دستگاه‌های حاکمیتی آن را پیگیری می‌کند. انتخابات هم در چارچوب حاکمیت جلو می‌رود. من مطمئن هستم سفرای مقیم از جمله سفیر فرانسه از این مطالب بیشتر و بهتر از هر کسی مطلع هستند.

خطیب‌زاده درباره پیگیری حقوقی و سیاسی حادثه نطنز از سوی ایران بیان کرد: براساس منشور ملل متحد و بند ۵۱ آن، حق دفاع مشروع ایران وجود دارد. این اقدام تروریسم هسته‌ای بود که می‌توانست به فاجعه انسانی منجر شود لذا ذیل جنایت بشریت قرار می‌گیردد. پاسخ‌های مختلف به این اقدام باید داده شود. برخی پاسخ‌ها به مراجع بین‌المللی هستند.  

وی افزود: وزیر امور خارجه و نمایندگی ایران در نیویورک پیگیر این موضوع هستند و تا فردا اقدامات اعلام می‌شود. برخی اقدامات نیز در مسیر غیر آشکار خود انجام خواهد شد که شاید هیچ‌گاه گفته نشود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات ایران برای جلوگیری از تکرار حادثه نطنز خاطرنشان کرد: در شرایط حساس کنونی و اقدامات گردن‌کشانه اسرائیل، طبیعت آنها این است که حساسیت بیشتر و مضاعف باشد. تنها هم مراکز هسته‌ای نیست. متاسفانه شهید فخری‌زاده هم طی ماه‌های گذشته ترور شدند. دستگاه‌های ذیربط پاسخ لازم را خواهند داد.

وی درباره سفر مشاور امنیت ملی عراق به ایران نیز گفت: ایشان امروز با وزیر خارجه دیدار می‌کنند. موضوعات متعددی میان دو کشور از جمله امنیت مرزها وجود دارد، مراودات ما با عراق در تبادل هیئت گاهی به صورت روزانه انجام و موضوعات از نزدیک پیگیری می‌شود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سکوت آژانس در برابر اقدام اسرائیل در سایت نطنز عنوان کرد: در خصوص آنچه در نطنز رخ داده و آنچه مر بوط به اسرائیل می‌شود، آژانس و مراکز بین‌المللی باید وظایف خود را انجام دهند و وظیفه آن‌ها نه تنها محکوم کردن است بلکه باید جلوگیری از این دست اقدامات کاری انجام دهند اما مسیر اسرائیل کاملا روشن است. اینکه از نخست‌وزیر این رژیم می‌شنوید که هر اقدامی انجام می‌دهد تا تحریم‌ها رفع نشود، یعنی آنها دوست دارند با انتقام از ملت ایران به اهداف خود برسند که البته خیال خام آن‌ها است. 

وی تاکید کرد: مدیریت رفتارمان در اختیار خودمان است ولی اسرائیل همانند قبل جواب خود را خواهد گرفت.  فرقش این است که اسرائیل دوست دارد بیش از اندازه حرف بزند ولی دوستان ما کاری که لازم است را انجام می‌دهند و آنها متوجه این مسئله می‌شوند.  

خطیب زاده درباره کنوانسیون رژیم حقوقی خزر نیز با بیان اینکه فرآیند تصویب این کنوانسیون در مراجع داخلی در حال انجام است، اظهار داشت: فکر می‌کنیم باید تمرکز خود را برای نهایی شدن گفت‌وگوها و پیش‌نویس و تعیین خطوط مبداء در دریای خزر بگذاریم که تصویب کنوانسیون را تسهیل کنیم. 

وی در پایان درباره اینکه آیا مذاکرات وین براساس فرمایشات رهبری انجام می‌شود، اظهار داشت: سیاست قطعی همانی است که مقام معظم رهبری فرمودند. وظیفه ما عملیاتی کردن آن است و در این مسیر هم گام برمی‌داریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: به ملت ایران قول می‌دهیم که دیپلمات‌های شما از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند بود که تحریم‌ها براساس عزت و حکمت در اسرع وقت مرتفع شوند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز