خبرگزاری کار ایران

تحلیل «لس‌آنجلس تایمز» از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۹۰۹۴

لس آنجلس تایمز در تحلیلی به نشست کمیسیون مشترک برجام در وین و تلاش‌ها برای نجات توافق هسته‌ای پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از لس‌آنجلس تایمز، با اولین تلاش جدی برای احیای توافق هسته‌ای ایران در این هفته، رئیس جمهور بایدن با یک معضل جدی روبرو است؛ او می‌تواند کند پیش رود و با خطر جنگ و سقوط مذاکرات مواجه شود  یا سریع حرکت کند، حتی اگر این به معنای رسیدن به  یک توافق ناقص باشد.

ایران، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کشورهایی که پیمان هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را امضا کردند، از جمله چین و روسیه، از روز سه‌شنبه به امید نجات توافقی که دولت ترامپ آن را آتش زد اما سایر قدرت های جهانی برای زنده ماندن آن تلاش کردند، در وین گرد هم می‌آیند.

برنامه گفتگوهای جدید - اولین جلسات عمومی با مشارکت همه طرفها از زمان خروج رئیس جمهور سابق ترامپ از توافق - با هدف اجرای تعهدات ایالات متحده و تهران انجام شده است. احتمال می‌رود تا واشنگتن تحریم‌هایی را که اقتصاد ایران را فلج کرده است، کاهش و جمهوری اسلامی تولید مواد هسته‌ای را که به میزان ممنوع افزایش داده بود، کاهش دهد. تا پیش از این، هر طرف اصرار داشت که اول طرف دیگر اقدام کند  و این دو را به بن بست کشانده بود.

رابرت مالی، نماینده ویژه بایدن در امور ایران در توییتر نوشت: این اولین قدم است. بحث‌های پیش رو دشوار اما در مسیر درست است.

حملات اخیر توسط نظامیان آمریکایی در عراق و ایجاد حمایت داخلی از این اقدامات، کار را برای دولت بایدن سخت‌تر می‌کند. برخی از مقامات و تحلیلگران آمریکایی فکر می‌کنند بایدن باید توافق  با ایران را به تعویق بیندازد و در عوض بر برنامه داخلی خود تمرکز کند. دیگران فکر می‌کنند او خیلی  منتظر مانده است.

و برخی از مقامات پنتاگون فکر می‌کنند که تنش‌ها به حدی شدید است که امکان تأخیر بیشتر در رسیدن به توافق وجود ندارد. مقامات ارتش آمریکا می‌گویند بدون توافقی که برنامه هسته‌ای ایران را محدود کند، ایران به بمب می‌رسد و جنگ با آمریکا را آغاز می کند.

آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه ناظر سازمان ملل متحد به عنوان مدرکی برای فوریت موضوع  می گوید ایران مجموعه ای از سانتریفیوژهای پیچیده را در کارخانه زیرزمینی نطنز خود نصب کرده است که توانایی آن را برای غنی سازی اورانیوم بیشتر گسترش می دهد. از زمانی که ترامپ توافق را ترک کرد و تلاش کرد ایران را با یک کارزار فشار حداکثری منزوی و مجازات کند؛ جمهوری اسلامی به طور پیوسته توافق را نقض کرده است. این کشور اورانیوم و آب سنگین را ذخیره کرده و دسترسی بازرسان سازمان ملل متحد را محدود کرده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز