خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران دیگر در تاپیک امنیت ملی آمریکا نیست/ فرصتی تاریخی برای احیای روابط خارجی ایران با دنیا به وجود آمده است/ عربستان و اسرائیل نگران کاهش نقش آمریکا در خاورمیانه هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۶۸۷

مدیرکل پیشین خاورمیانه عربی وشمال آفریقا وزارت خارجه با با بیان اینکه ایران دیگر در استراتژی امنیت ملی آمریکا خطر جدی محسوب نمی‌شود، تاکید کرد: کم شدن حضور آمریکا در منطقه یک فرصت تاریخی برای ایران است تا روابط سیاست خارجی خود را با دنیا بهبود ببخشد.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره خروج سامانه‌های پاتریوت آمریکا از عربستان و اراده این کشور برای بازگشت به برجام و تاثیر آن در تحولات منطقه اظهار داشت: این موارد بخشی از وعده‌هایی است که آقای بایدن و حزب دموکرات در دوره رقابت‌های انتخاباتی خود دادند و گفتند در صورت پیروزی در انتخابات آنها را دنبال خواهند کرد. پایان دادن به جنگ یمن، بازگشت به برجام در صورتی که ایران تعهداتش را اجرایی کند، کاهش نیروهای نظامی در عراق و شرکت نکردن در جنگ‌های بی سرانجام و بی‌پایان از جمله مسائلی بود که در استراتژی موقت و سیاست‌های خاورمیا‌نه‌ای آقای بایدن که ماه قبل نیز دوباره آنها را اعلام کرد، وجود دارد.

وی با تاکید براینکه علت این سیاست‌ها، سیاست بزرگتری است که ایالات متحده می‌خواهد تمرکز خودش را بیشتر در آنجا متمرکز کند و آن مسئله مهار چین است، گفت: در سلسله مراتبی که آمریکایی‌ها برای استراتژی امنیت ملی خودشان تعریف کرده‌اند، چین را به عنوان یک رقیب اقتصادی و کشوری که می تواند تهدیدات نظامی برای آمریکا و متحدین آمریکا در منطقه به ویژه آسیای جنوب شرقی داشته باشد، در نظر گرفته‌اند.

محبعلی گفت: چین در نقطه بالای تهدیدات احتمالی امنیت ملی آمریکا تعریف شده است، در حد بسیار کمتری روسیه و در حد بسیار کوچکی به مسئله ایران یا کره شمالی پرداخته شده است؛ یعنی دیگر مسئله ایران برای آمریکا جزو تاپیک‌های دولت آقای بایدن نیست و سعی می‌کند مشغله خود را این منطقه کم کند.

وی تصریح کرد: این یک فرصت تاریخی برای ایران است تا بتواند خودش راا از این چالشی که گرفتار آن شده، از تحریم‌ها و تشنج روز افزون با آمریکا خارج کند. این فرصت هم برای آمریکا فراهم شده که با هزینه کمتری در خاورمیانه باشد؛ نه اینکه از خاورمیانه خارج شود بلکه حضور فیزیکی خود را در خاورمیانه کاهش دهد و به این ترتیب طبیعتاً هزینه‌های ملی ایران نیز کاهش پیدا خواهد کرد و یک فرصت تاریخی برای ایران به وجود می‌آید که بتواند به سمت بهبود روابط خارجی با منطقه و جهان پیش برود و به سمت افزایش سرعت توسعه، رشد اقتصادی و توسعه سیاسی حرکت کند.

مدیر کل پیشین آسیای غربی وزارت خارجه درباره نقش اسرائیل و عربستان در فشار بر آمریکا برای مقابله با ایران، بیان کرد: بزرگترین نگرانی عربستان و اسرائیل این است که آمریکا نقش خودش را در خاورمیانه کاهش دهد؛ آن‌ها برای اینکه توازن قدرت با ایران برقرار کنند روی تشنج میان ایران آمریکا و اروپا سرمایه گذاری کرده بودند.

وی افزود: اگر مثلثی را تصور کنیم که یک ضلع آن مناسبات ایران و اروپا، ضلع دیگرش مناسبات ایران با کشورهای عربی، و ضلع سوم آن مناسبات این کشورها با اروپا و آمریکا باشد، هرچقدر ضلع ایران و آمریکا کوچک‌تر شود و چالش‌های آن کاهش پیدا کند منجر به این خواهد شد که نقش این کشورها کاهش و موقعیت ایران در منطقه بهبود پیدا کند.

این پژوهشگر ارشد دفتر مطالعات وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: لذا آنها به ویژه دولت تحت اداره آقای نتانیاهو در اسرائیل و همینطور بن سلمان در عربستان هستند و همه تلاششان این است که تشنج را در خاورمیانه گسترش و افزایش داده، حضور ایالات متحده در خاورمیانه ادامه پیدا کند و تهدید ایران را بزرگنمایی کنند، بنابراین هم لابی و هم ارتباطات آنها کار خواهد کرد.

وی در پایان یادآور شد: متاسفانه ایران نتوانست سیاست‌های خود را خوب پیش ببرد و بعد از اتفاقاتی که در ایران در مسئله برجام افتاد و همچنین طرح مجلس باعث شد ایران نتواند فرصت‌های بیشتری را از دولت بایدن به دست بیاورد اما آمریکایی‌ها هم به این نتیجه رسیدند که سیاست گام به گام را برای بازگشت به برجام در نظر بگیرند و اگر این سیاست موفق شود در درجه اول منافع زیادی را متوجه ایران خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز