خبرگزاری کار ایران

شجاعی در گفت‌وگو با ایلنا

شرایط کنونی سربازی آسیب‌های فرهنگی و اقتصادی فراوانی دارد/«سربازی اجباری» یکی از عوامل افزایش سن ازدواج است/هیچکس نمی‌تواند به مجلس بگوید که در فلان موضوع ورود نکنید

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۶۳۰

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اقدامات و دستاوردهای تلاش‌ها برای بهبود شرایط سربازان را تشریح کرد.

در ماه‌های اخیر شدت انتقادات به قانون نظام وظیفه کنونی افزایش پیدا کرده است، حتی در این راستا کارزاری با عنوان «نه به سربازی اجباری» که از رئیس مجلس درخواست می‌کرد به این مساله ورود کند. این کارزار طی مدت ۴ ماه بیش از ۸۰ هزار امضاء دریافت کرد؛ در حالیکه منابع رسمی از وجود سه میلیون سرباز غایب در کشور خبر می‌دهند.

اما تعدادی از نمایندگان از ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم و حتی پیش از آغاز به کار این کارزار به مساله سربازی اجباری، تغییر آن به شرایط اختیاری یا شرایط پرداخت حقوق‌ها به سربازان ورود کرده بودند، در همین راستا و به منظور بررسی آخرین اقدامات مجلس شورای اسلامی در این زمینه، خبرنگار ایلنا گفت‌وگویی با حسن شجاعی نماینده ابهر، خرمدره و سلطانیه داشت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

شجاعی در این رابطه با تاکید بر اهمیت جایگاه نیروی سرباز، گفت: اینکه نظام و کشور به خدمت سربازی نیاز دارد یک امر مسلم است، منتها چیزی که باعث شد ما به این موضوع ورود داشته باشیم، این بود که پاسخ این نیاز کشور با آسیب‌های مختلف متعدد و بی‌شمار داده می‌شود و در بخش‌های مختلف فرهنگی-اقتصادی در حال وارد کردن آسیب‌های جدی به جامعه و از جمله خود سربازان هستیم.

وی افزود: استحضار دارید که سربازی در بهترین فصل عمر و در بهار عمر واقع می‌شود و حس عمومی که سربازان عزیز ما از شرکت در خدمت سربازی دارند عموماً حس مثبتی نبوده است. حالا این مواردی که بنده عرض می‌کنم آن چیزی است که ما خودمان می‌بینیم، هم ناشی از نظرسنجی‌های معتبر و رسمی است که عموماً حس خوبی نسبت به سربازی ندارند. بنابراین به نظر ما رسید که وارد این موضوع شویم و تا جایی که ممکن است آسیب های این مساله را کاهش دهیم.

نائب رئیس کمیسیون اصل نود در تشریح آسیب‌های شرایط کنونی سربازی اجباری، بیان داشت: آسیب های این موضوع چیست؟ آسیب های فرهنگی فراوان مثل اینکه یکی از مهمترین عواملی که سن ازدواج در کشور ما بالا رفته است، خدمت سربازی است، این مساله درحال وارد کردن آسیب‌های جدی به جوانان ما است.

وی افزود: یا اینکه استعدادهایی که در جوانان ما وجود دارد و به‌خصوص در این دو سه دهه اخیر ضریب استعدادی جوانان ما بسیار ارتقاء پیدا کرده است، ولی ما داریم آن استعداد را در نیازی که صد سال پیش سیستم آن تنظیم شده مصرف می‌کنیم و به نظر ما این اسراف است. اسراف است که این مقدار از استعداد را در یک همچین مقوله‌ای به این شکل دارید مصرف می‌کنید، بنابراین برای کاهش این آسیب‌ها ما انگیزه پیدا کردیم که وارد این موضوع شویم.

شجاعی در تشریح اقدامات صورت گرفته در این زمینه و نتایج حاصله اظهار داشت: دو اقدام موثر تاکنون صورت پذیرفته است، یک اتفاق این بود که در واقع کمیسیون اصل نود در این موضوع ورود داشت و ما جلسه ای را با وزیر محترم دفاع و معاونین ایشان در کمیسیون برگزار کردیم، در موضوع حقوق سربازان که مطابق با قانون باید یک حقوقی به سربازان پرداخت شود که متاسفانه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد آن چیزی که قانون تعیین کرده بود پرداخت می‌شد. ما این را از وزیر دفاع مطالبه کردیم و ایشان فرمودند که ما بودجه نداریم برای پرداخت حقوق سربازان.

وی ادامه داد: پاسخ ما هم این بود که شما اگر به کارمند خودتان بخواهید حقوق پرداخت کنید و پول نداشته باشید چه می شود؟ این می‌رود جزو معوقات، بنابراین درباره سربازان هم باید این اجرا شود؛ لذا یک توافقی صورت گرفت و با پیگیری که کمیسیون انجام داد وزیر قانع شد که این حقوق به شکل کامل دیده شود و هرچقدر قابل پرداخت بود، پرداخت شود و باقی به عنوان معوق بیاید.

نماینده ابهر افزود: اقدام دوم هم این بود که در بودجه ۱۴۰۰ یک افزایش خیلی خوبی در بودجه‌ای که برای حقوق سربازان دیده شده بود آمده و حتما وضعیت حقوق سربازان امسال بهتر از سال ۹۹ خواهد بود.

شجاعی در پاسخ به این سوال که «اکنون ۳ میلیون مشمول غایب در کشور داریم و چرا فروش سربازی به غایبان برای تامین حقوق سربازان اعزامی مدنظر قرار نمی‌گیرد؟»، ابراز داشت: اینجا یک نکته این است که رویکرد ما در موضوع سربازی باید عادلانه باشد و به نحوی نباشد که کسانی که پول دارند بتوانند با پول از سربازی معاف شوند یا انجام ندهند و کسانی که پول ندارند مجبور شوند که سربازی بروند. این به نظر ما حاکم کردن پول است و مطلوب ما نیست. در نتیجه پیشنهادی که ما داریم این بود که یک حقوق حداقلیِ کاملی که متناسب با فضای حقوقی و درآمدی کشور باشد، برای سربازان در نظر گرفته شود که این انگیزه می‌دهد تا به سربازی حتی به عنوان شغل نگاه شود.

وی ادامه داد: با شرایط کنونی که در جامعه وجود دارد حتی فرد می‌بیند اگر بیرون باشد هم شاید نتواند چنین دریافتی‌ای داشته باشد، این به او انگیزه می‌دهد که در خدمت سربازی باشد و حقوق کامل را دریافت کند و بسیاری از آسیب‌ها را هم این می‌تواند از بین ببرد.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون به مجلس از جانب نیروهای مسلح تذکری پیرامون اینکه مثلا «در موضوع سربازی دخالت نکنید و این موضوع در اختیار شما نیست و مرتبط با نیروهای مسلح است» داده شده است؟ گفت: ببینید اولا مطابق با قانون اساسی مجلس حق ورود در همه موضوعات را دارد، بنابراین کسی نمی‌تواند بگوید که شما در این موضوع ورود نکنید. منتها طبیعتاً باید در این مساله یک همکاری بین مجلس و نیروهای مسلح وجود داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: از این جهت بعضی از مخالفت‌ها را بعضی از بخش‌های نیروهای مسلح داشتند که طرح این موضوع به مصلحت نیست اما خب مجلس هم تشخیص خودش را دارد و طبیعتا در فضای تعامل و گفت‌وگو با این بزرگواران ما باید موضوع سربازی را دنبال کنیم و پیش ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز