خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه پنسیلوانیا در گفت‌‌و‌گو با ایلنا:

آمریکا با انصاف با دشمنان خود برخورد نمی‌کند/ در دولت بایدن دیپلماسی به جنگ ترجیح داده می‌شود/ دو طرف باید از سخنان تحریک‌آمیز خودداری کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۷۲۹۷

استاد علوم سیاسی تاکید کرد: علیرغم مشکلات داخلی بایدن خواهان بازگشت به برجام است‌ و دیپلماسی را به جنگ ترجیح می‌دهد.

لان لوستیک استاد علوم سیاسی دانشگاه پنسیلوانیا و نویسنده کتاب پارادایم گمشده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود در مورد تنش‌ها را بیان کرده است.

بازگشت به برجام از اولویت‌های بایدن است

لان لوستیک در ابتدا با اشاره به رویکرد دولت جدید آمریکا گفت: بازگشت به معاهده برجام و بهبود روابط با ایران از اولویت‌های دولت بایدن و برای ایالات متحده مهم است. اما این کشور در بحران‌های سیاسی، اقتصادی و بهداشتی قرار دارد، بنابراین ایران فعلا در لیست مهم‌ترین اولویت‌های رئیس‌جمهور بایدن نیست.

وی افزود: حداقل بطور موقت، بایدن از اقدامات سیاست خارجی که می‌تواند ابتکارات داخلی وی را که در حال حاضر بیش‌ترین اولویت او هستند، به خطر بیاندازد، اجتناب میکند.

آمریکا با انصاف با دشمنان خود برخورد نمی‌کند

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد این که ایران تا مدت‌ها به تعهدات خود پایبند بود و منصفانه است که آمریکا اکنون به برجام بازگردد، گفت: از نظر انصاف دقیقا این صحیح است، اما هیچ کشوری و از همه مهم‌تر یک قدرت بزرگ با مشکلات جدی چندگانه همزمان، با انصاف کامل با دشمنان سنتی رفتار نخواهد کرد. اگر روابط آمریکا و ایران بخواهد بهبود یابد، هر دو طرف باید به جایی برسند که احساس کنند بیشترین امتیازات را می‌گیرند.

دیپلمات‌های آمریکا و اروپا باید مشکلات ناشی از تحریم‌ها را برای ایران، کاهش دهند

وی افزود: من معتقدم که تندروها در ایران به دلیل رفتارهای جنگ‌طلبانه دولت قبلی آمریکا تقویت شده‌اند، اما سال‌ها خصومت و تبلیغات منفی، موانعی را در برابر اقدامات در مورد ایران ایجاد کرده است که ممکن است برای بایدن معقولانه باشد که آن‌ها را تغییر دهد در عین حال ممکن است این اقدامات ضعف بایدن تعبیر شود. بنابراین، امیدوارم که در پشت صحنه ، دیپلمات‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا تلاش کنند مشکلاتی را که با تحریم‌ها برای ایران ایجاد شده است، کاهش دهند.

در دولت بایدن دیپلماسی به جنگ ترجیح داده می‌شود

لان لوستیک هم‌چنین در مورد حملات نظامی علیه سوریه توسط آمریکا گفت: ماهیت بسیار محدود حمله نظامی علیه متحدان ایرانی در مرز سوریه و عراق نشانه روشنی است که بایدن می‌خواهد روابط با ایران بهبود یابد. سیاست بایدن در یمن و عربستان نیز همین است. جنگ و دیپلماسی هر دو امکان‌پذیر است. اما دیپلماسی ترجیح داده می‌شود و جنگ لازم نیست.

هردوطرف باید از اقدامات تحریک آمیز خودداری کنند

وی در مورد آینده روابط ایران و آمریکا گفت: اگر هر دو طرف بتوانند از سخنان  جنگ‌طلبانه و اقدامات تحریک‌آمیز جدید خودداری کنند، زمان به دیپلماسی اجازه می‌دهد تا روابط ایران و ایالات متحده را به جای بسیار بهتری منتقل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز