خبرگزاری کار ایران

مقام سابق آمریکایی در گفت‌وگو با ایلنا:

بایدن برای بهبود روابط با ایران بهترین فرصت را دارد اما با احتیاط کار خواهد کرد/ تا زمانی که کرونا وجود دارد، ایران اولویت ایالات متحده نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۴۵۹

مقام سابق آمریکایی تاکید کرد که اکنون بهترین فرصت برای بایدن برای بهبود روبط با ایران ست

«راس بیکر» (Ross K. Baker) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه روتگرز است. وی به صورت تخصصی در حوزه‌های روابط بین‌الملل و دولت آمریکا تحقیق و بررسی کرده است. بیکر همچنین مقاله‌نویس «لس آنجلس‌تایمز» و «نیوزدی» است و همکاری‌ زیادی با سایر مجلات معروف و حرفه‌ای دارد. وی پیش از این به عنوان مشاور در کمیته دموکراتیک مجلس نمایندگان ایالات متحده به عنوان مشاور ارشد سناتور «پاتریک جی لیی» و «چاک هگل» مشغول به کار بوده است.

این استاد دانشگاه در تحلیل تنش پیش آمده در روابط تهران و واشنگتن گفت: من معتقدم در نتیجه این تنش‌ها، به صورت رودررو جنگی بین ایران و ایالات متحده به وجود نخواهد آمد اما به نظر می‌رسد ایالات متحده در مورد شبه نظامیان تحت حمایت ایران در عراق تحرکاتی صورت دهد. 

وی همچنین در خصوص موانع موجود بر سر راه کاهش تنش میان دو کشور، با اشاره حس بی‌اعتمادی و انتقام جویی علیه ایالات متحده گفت:  من درک می کنم که در ایران نسبت به مرگ ژنرال سلیمانی غم و اندوه زیادی وجود دارد و مردم در نتیجه تحریم های آمریکا تحت فشار زیادی قرار گرفته‌اند اما خیلی بد است که نتوانیم از این چرخه تلافی جویی خارج شویم. بایدن برای ایجاد ثبات در روابط بین ایالات متحده و ایران بهترین فرصت را دارد اما با احتیاط کار خواهد کرد. جمهوری خواهان هرگونه تنش‌زدایی بین آمریکا و ایران را مماشات می دانند و با بایدن مقابله می‌کنند.

راس بیکر گفت: درست است تا زمانی که ما با کووید مقابله نکنیم، ثبات در روابط با ایران در اولویت نیست. برای بایدن پیش از آنکه هر چیز دیگری در دستور کار باشد، باید لایحه تسویه حساب دو تریلیون دلاری خود را از طریق سنا تحویل بگیرد.

وی در خصوص احتمال کاهش تحریم‌ها توسط آمریکا گفت: من فکر می‌کنم پشتیبانی از کاهش تحریم‌ها وجود دارد اما او مجبور است با دقت و احتمالاً فقط در پاسخ به برخی از اقدامات ایران به این مساله بپردازد.

این مقام سابق کاخ سفید خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم مهم است که درک کنیم در ایالات متحده حوزه قدرتمندی برای تنش‌زدایی با ایران وجود ندارد. از نظر روابط ایالات متحده و ایران به طور کلی، بلینکن  پیشرفت چشمگیری نسبت به پمپئو دارد. این واقعیت به تنهایی امور را به سمت مساعدتری پیش می‌برد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز