خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

همه توان دولت متمرکز بر خرید واکسن است/ واکسیناسیون به معنی مصونیت نیست/ همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۳۶۷

رئیس جمهور، گفت: امروز همه توان دولت متمرکز بر خرید واکسن است، شرایط ما به گونه‌ای است که هر مقدار که بتوانیم واکسن را تهیه می‌کنیم. البته همه مردم ما می‌دانند واکسن امروز مشابه ماسک در روزهای اولیه بیماری است. همانطور که در روزهای ابتدایی بر سر ماسک دعوا و درگیری بود، محموله‌ها را در فرودگاه توقیف می‌کردند. اکنون همان شرایط برای واکسن ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سخنانی با اشاره به شیوع نوع انگلیسی و جهش یافته ویروس کرونا و چندین برابر بودن مرگباری آن، گفت: تا چند ماه قبل از ویروس کرونای ووهان در امان نبودیم و اکنون به این وضعیت رسیدیم که ویروس ووهان پناه ببریم از ویروس انگلیسی؛ شرایط ما امسال سخت‌تر شده و از مردم عزیز و بزرگوار می‌خواهیم که با توجه به همکاری که طی ۱۲-۱۳ ماه گذشته داشتند، همین همکاری را را ادامه دهند و مراودات کمتر شود با رعایت بیشتر تا ان‌شاءالله بتوانیم شرایط را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: الحمدلله واکسیناسیون در کشور ما آغاز شده و شرایط ما در هفته‌های پیش‌رو بهتر می‌شود و برای واکسیناسیون کادر درمان و افرادی که مسن هستند شرایط مهیا می‌شود.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: امروز همه توان دولت متمرکز بر خرید واکسن است، شرایط ما به گونه‌ای است که هر مقدار که بتوانیم واکسن را تهیه می‌کنیم. البته همه مردم ما می‌دانند واکسن امروز مشابه ماسک در روزهای اولیه بیماری است. همانطور که در روزهای ابتدایی بر سر ماسک دعوا و درگیری بود، محموله‌ها را در فرودگاه توقیف می‌کردند. اکنون همان شرایط برای واکسن ایجاد شده است.

وی افزود: این یک امتحان بزرگ برای دنیا است، کشورهای ثروتمند می‌خواهند همه واکسن‌ها را به کشور خود ببرند و به مردم خود برسانند که از یکسو درست است که دولت‌ها می‌خواهند به فکر مردم خودشان باشند اما اما یک مساله اخلاقی هم وجود دارد و آن مسئولیت نسبت به همه کشورهای و مردم جهان است. چرا که کرونا یک پاندمی جهانی است و این گرفتاری برای همه مردم دنیا است. اینکه یک کشور مردم خود را واکسینه کند باز هم به معنی مصونیت نیست، مصونیت زمانی است که واکسیناسیون جهانی انجام شود وگرنه مردم واکسینه یک کشور با کشورهای دیگر ارتباط و مراوده دارند و بازهم در خطر هستند.

روحانی در ادامه اظهار داشت: امروز واکسن یک شرایط خاص دارد و هنوز آثار آن‌ها مشخص نیست که عوارض این واکسن‌ها چیست. مشخص نشده است که این واکسن ها چه عوارضی دارند و یا چه مدت اثر گذاری دارند و به دلیل همین ابهامات ما راهی جز پروتکل‌های بهداشتی نداریم. 

روحانی اظهار کرد: در شرایط فعلی مراقبت ما از مرزها باید بیشتر از قبل شود. استان خوزستان دو مرتبه با پیک جدیدی مواجه شد و امروز شهرهای قرمز ما فقط در خوزستان است و در هیچ استان دیگری شهر قرمز نداریم که اگر مراقبت نکنیم به وضعیت استان خوزستان به استان‌های همجوار سرایت می‌کند. بنابراین قرارگاه رسالت سنگینی در استان خوزستان بر دوش دارد.

وی افزود: خوشبختانه در گزارش امروز ما دیدیم که در خوزستان میزان تست‌ها افزایش یافته است؛ اینکه ما بتوانیم در یک روز ۱۱ هزار یا ۱۲ هزار تست بگیریم، بسیار ارزشمند است. بیماری‌یابی افزایش یافته و در کنار آنها مسأله رهگیری در حال افزایش است که فرد مبتلا با چه کسی در ارتباط بوده است. البته محدودیت‌ها نیز اعمال می‌شود تا بتوانیم وضعیت خوزستان را بهبود بخشیم و این شرایط به استان‌های دیگر سرایت نکند.

رئیس جمهور ادامه داد: در شرایط فعلی همه ما می‌دانیم که این سیستم ایمنی بدن است که باید در برابر ویروس مقاومت کند که شرایط مختلفی در برابر ویروس وجود دارد. تاکنون هیچ دارویی نیز برای مقابله با این ویروس پیدا نشده است و عمدتاً داروها در زمینه پیشگیری است. 

وی بیان کرد: یکی از راه‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، واکسن است و ممکن است این ویروس هرروز جهش یابد؛ همچنین ممکن است شرایط این ویروس در هفت ماه آینده با شرایط امروز متفاوت شود.

رئیس دولت دوازدهم اظهار کرد: واکسیناسیون نیز چیزی نیست که بتوانیم کل کشور را در یک ساعت واکسینه کنیم؛ حتی اگر واکسن نیز به تعداد کافی در اختیار باشد، ممکن است هفت ماه به طول بیانجامد.

روحانی گفت: همچنان بحث دستورالعمل‌های بهداشتی به عنوان یک اصل اساسی باید مدنظر باشد بنابراین اصولی که قبلاً مورد تأکید بوده همچنان مورد نظر است. اقدامات کنترلی و پایشی باید با قدرت بیشتر ادامه یابد و تست تشخیصی را نیز باید افزایش دهیم.

روحانی با بیان اینکه هر چه بتوانیم از تست تشخیص را به بیشتر استفاده کنیم بهتر می توانیم خودمان را آماده و کسی که مبتلا است را شناسایی کنیم و به جای اینکه بستری شود با شرایط سرپایی معالجه و درمان می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه ناچار هستیم محدودیت‌ها را ادامه دهیم، گفت: یعنی نمی‌توانیم محدودیت‌ها را تا ماه‌ها کنار بگذاریم، سال آینده نیز باید محدودیت‌ها را رعایت کنیم، اقدامات تنبیهی نیز مورد نیاز هستند که باید در چارچوب پروتکل قرار گیرند. اقدامات تنبیهی نیز باید برای افرادی که تمایلی به رعایت پروتکل‌ها ندارند انجام شود. 

رئیس جمهور با اشاره به موظف بودن دولت برای ارائه خدمات افزود: دولت باید بستر الکترونیکی را برای خدمات توسعه دهد. دولت کلیه نیازمندی‌های مردم و سیستم دیجیتالی را در طول امسال حمایت کرده و اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است.

وی با اشاره کمک‌هایی که دولت باید انجام دهد، تصریح کرد: یارانه ویژه‌ای برای افرادی که شرایط سخت‌تری دارند مدنظر قرار داده شد. سال آینده نیز نیازمند اقدامات حمایتی خودمان را نسبت به کسب و کارها انجام می‌دهیم. 

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: امیدواریم با هماهنگی که بخش‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت و درمان نیروهای مسلح، هلال احمر و مردم انجام می‌دهند و با اجرای همه پروتکل‌ها و دستورالعمل های بهداشتی شرایط بهتری داشته باشیم و سریعتر بتوانیم بر این ویروس پیروز و فائق شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز