خبرگزاری کار ایران

دهنوی در گفت‌وگو با ایلنا:

مجلس بر اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» اصرار دارد/ تفاهم با دولت به معنای پیدا کردن روزنه برای عدم اجرای قانون نیست/ نگران شیطنت‌های طرف غربی هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۲۴۰

عضو هیات رئیسه مجلس، گفت: مجلس بر اجرای قانون اصرار دارد و نگرانی ما در جلسه هفته گذشته از شیطنت طرف مقابل(غرب) بود. به همین جهت تلاش کردیم با اعمال ماده ۲۳۴ از اجرای آن اطمینان حاصل کنیم.

سیدمحسن دهنوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که «با توجه به صدور بیانیه مشترک ایران و آژانس در ساعت پایانی شب، چرا مجلس در جلسه روز بعد پیش از آن که از دولت توضیح بخواهد اقدام به یک واکنش شدید کرد و پیش از موعد مقرر اجرای قانون اعمال ماده ۲۳۴ را که مربوط به بعد از اجرا و شرایط عدم اجرای قانون است را خواستار شد؟»، گفت: مجلس کار اصلی‌ای که باید انجام می‌داد و انجام هم داد، تصویب یک قانون که از حقوق ملت ایران صیانت کند، بود؛ که مجلس این کار را به بهترین شکل به نظر ما انجام داد و لازم بود خیلی قبل‌تر از این ها انجام می‌شد. در هفته گذشته ما رسیدیم به موعد اجرای قانون و مجلس در این زمینه نگرانی هایی داشت که بخش عمده نگرانی ما به شیطنت‌های طرف‌های خارجی در این مساله برمی‌گردد.

وی افزود: به این دلیل که آن‌ها چند سال است با وعده‌های دروغین جمهوری اسلامی را سرکار می‌گذارند و تقریبا به هیچ کدام یا بخش عمده‌ای از آن تعهداتی که در برجام داده بودند پایبند نبودند. لذا وقتی ما با یک چنین جمع مکار و حیله‌گری مواجه هستیم طبیعی است که نگران باشیم. وقتی که آن بیانیه آن هم در ساعات پایانی شب منتشر می‌شود، بین همکاران از این جهت نگرانی های جدی وجود داشت.

عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه اظهار داشت: اما اینکه عکس‌العمل مجلس چه باشد، یک جلسه غیرعلنی برقرار و در این رابطه بحث شد. پس از آن در جلسه علنی نمایندگان نظراتی را ارائه دادند. به‌هرحال مجلس محل تضارب آرا هم است یعنی نمایندگانی که صحبت کردند نظراتشان با یکدیگر تفاوت هم داشت. اما عمده مجلس در پافشاری و اصرار بر اجرای قانونی که مصوب کرده، منسجم بود.

وی ادامه داد: اما به لحاظ شکلی این که مجلس از کدام یک از ابزارها استفاده کند تا نسبت به اجرای درست قانون آسوده خاطر باشد، بحث‌هایی مطرح شد و یکی از آن ها اعمال ماده ۲۳۴ بود. این ماده هم مربوط می‌شود به جایی که مجلس یک قانون مصوب می‌کند و مسئول مربوطه از اجرای آن استنکاف می‌کند و مجلس با اعمال این ماده موضوع را به قوه قضائیه ارجاع می‌دهد. یکی پشنهادات در آن جلسه این بود که ما برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که دولت قانون ما را به درستی اجرا می‌کند نسبت به آن اعمال ماده ۲۳۴ انجام دهیم. بنابراین این در صحن مطرح شد و بیش از ۲۲۰ رای هم آورد.

دهنوی در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، ابراز داشت: مقام معظم رهبری فرمایشاتی داشتند که هم برای داخل و هم برای خارج بسیار راهگشا و تمام کننده بود. یکی از نکاتی که در بیاناتشان داشتند ضمن تاکید بر این که این قانون، قانون خوبی است، تاکید بر همان نکته‌ای که همکاران در مجلس داشتند که این قانون خوب، باید اجرا بشود و دولت هم بنای اجرای این قانون را دارد. همچنین تدبیر رهبری این بود که مجلس بنشیند با دولت این موضوع را حل و فصل کند. برهمین اساس قرار شد کارگروه مشترکی شکل گیرد در این موضوع و ما در مجلس به دنبال این هستیم که اطمنان حاصل شود که قانونی که تصویب کردیم اجرا شود.

وی در پایان گفت: علت این تاکید و پافشاری مجلس این است که این مساله اکنون قانون است و نظر مجلس نیست. قانون فراتر از نظر و لازم‌الاجرا است. لذا در این مساله تفاهم قرار نیست روزنه‌ای پیدا کنیم که قانون اجرا نشود، ما روی اجرای قانون اصرار داریم منتها از مسیر همدلی که تدبیر حضرت آقا هم اینجا اجرا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز