خبرگزاری کار ایران

ظریف در پاسخ به ایلنا:

همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز فراتر از پادمان نخواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۲۹۶۹

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از امروز همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراتر از پادمان نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در حاشیه همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اجرای قانون مجلس و سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت:  از صبح امروز این قانون اجرا شده است؛ ما در تاریخ بیست و هفتم بهمن  رسماً به آژانس اعلام کردیم که از صبح ۵ اسفند قانون مجلس اجرا خواهد شد و به همین دلیل این اقدام صورت گرفته و عملیاتی شده است. 

وی افزود: آقای گروسی برای این به ایران آمد تا ترتیباتی را برای اطمینان از اجرای قانون داشته باشد و در این ترتیبات با ایشان به توافق رسیدیم، اصل ترتیبات نیز این است که نوارهایی که ضبط می‌شود، هیچگاه در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد اما اجرای پادمان ادامه خواهد داشت. پادمان تعهدات جمهوری اسلامی است و در قانون مجلس نیز توقف آن خواسته نشده است و همکاری ما با آژانس ادامه پیدا می‌کند. اما این همکاری فراتر از پادمان نخواهد بود.

 وی تصریح کرد: با کشورهای مختلف 4+1، روسیه و چین و سه کشور اروپایی و همچنین اتحادیه اروپا و با سایر کشورها گفت‌وگو داشته‌ایم، البته بحث کاهش تعهدات ایران در چارچوب ماده ۳۶ برجام بیش از دوسال است که مطرح شده است. بعد از اقدام آمریکا در خروج از برجام، این بحث به طور  مرتب در جلسات ۴+1 و گفتگوهای دوجانبه مطرح بوده است. اقداماتی که مجلس انجام داده نیز در همان چارچوب مصوب شده به اطلاع همه رسیده است.

وی با بیان اینکه به محض اینکه آنها تعهدات خودشان را اجرا کنند، ایران به تعهدات خود بازمی‌گردد، گفت: هم آمریکا و هم اروپا، برخلاف ادعایشان، تعهدات خود در برجام را اجرا نکرده اند. بند ۲۲ ماده ۵ ضمیمه دو برجام به آثار اقدام باز می‌گردد، یعنی اگر چیزی را اروپایی‌ها امضا کردند اما همه شرکت‌های اروپایی از ایران رفتند و هیچ حمایتی را اروپایی‌ها از شرکت‌هایشان در مقابل تحریم‌های آمریکا نکنند، نقض تعهد کرده‌اند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد:  ایران همه تعهدات خود را اجرا کرده است، اروپا علاوه بر اجرایی نکردن تعهدات خود در برجام، ۱۱ تعهدی را  که در دو جلسه در سال ۹۷ متعهد شدند نیز اجرایی نکردند. باید تاکید کنم که اینستکس تعهد نبود، بلکه مقدمه‌ای برای آنها بود که آن هم اجرایی نشد. 

وی با بیان اینکه اعلام می کنیم جای طرفین را عوض نکنند، گفت: در این قضیه آمریکا و اروپا خاطی هستند کسی که به حقوق بین الملل تجاوز کرده است، آمریکا است. اگر روش ترامپ شکست خورده است، آن را متوقف کنند، پس از آن ایران نیز به اقدامات خود را باز می گردد.

 ظریف درباره واکنش مجلس به مذاکرات ایران با دبیرکل آژانس و حواشی آن اظهار داشت: متاسفانه ما مشکلی پیدا کردیم که همه مسائل را با زاویه سیاسی می‌بینیم. آنچه که با آژانس تفاهم کردیم یک موفقیت بی‌نظیر دیپلماتیک است که آقای دکتر صالحی با شجاعت، توانمندی و با اتکاء به ملت انجام داده است. 

وی ادامه داد: اگر دوستان ما در مجلس روز قبل و هماهنگی هایی که شده بود را نگاه کرده بودند همانطور که در بیانیه دولت آمده اگر مصوبه ۲۵ بهمن شورای عالی امنیت ملی را نگاه کرده بودند که بر اساس همان مصوبه روز بیست و هفتم بهمن، نامه پایان اجرای پروتکل الحاقی را به آژانس دادیم و بر اساس همان مصوبه گروسی به ایران آمد اگر همه اینها را نگاه کرده بودند آن رفتارهای کاملاً غیر لازم که دیروز در مجلس صورت گرفت انجام نمی شد.

وی گفت: ما این را به حساب این می‌گذاریم که تحولات خیلی سریع اتفاق افتاده دوستان ما اطلاع نداشتند و توافق را نخوانده بودند آنها اگر ضمیمه را بخوانند همه چیز باز و آشکار  است.

ظریف گفت: دوستان ما از زمان برجام یک حرف‌هایی را دنبال کرده‌اند که ضمیمه محرمانه و سری دارد هر چیز در برجام آمده ما مثل آمریکایی‌ها نبودیم که بر جامی که به انگلیسی بوده است را بگذاریم کنار و چیز دیگری چاپ کند ما خود برجام را در اختیار همه گذاشتیم مردم ما می توانند آن را بخوانند .

وزیر امور خارجه تاکید کرد: توافق چند روز پیش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز آشکار است و ان‌شاءالله در تاریخ ثابت خواهد شد که این توافق یکی از نقاط قوت ماست.

ظریف درباره پیشنهاد طرف  اروپا برای حضور آمریکا به عنوان میهمان در یک جلسه مشترک و بررسی برجام بیان کرد: ما نشست رسمی با آمریکا نخواهیم داشت. اینکه آمریکا عضو برجام نیست در مورد یک نشست غیر رسمی که آمریکا هم عضو نباشد دعوت بشود در حال بررسی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز