خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

حل مناقشه یمن به بهبود روابط ایران و عربستان کمک می‌کند/ سیاست‌ بایدن خارج کردن انصارالله از گروه‌های تروریستی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۷۵۲۷

مدیرکل پیشین خاورماینه وزارت کشور به بررسی آثار سفر نماینده سازمان ملل به ایران و نقش پایان بحران جنگ یمن در بهبود روابط ایران عربستان پرداخت و گزارهای موثر بر آن را تحلیل کرد.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره حضور نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در ایران و همچنین تغییر مناسبات منطقه اظهار داشت: روی کار آمدن آقای بایدن در آمریکا و اظهارات اخیر ایشان مبنی بر این که «در سیاست آمریکا در قبال جنگ یمن بازنگری می‌کند و از سیاست تهاجمی عربستان در  یمن حمایت نخواهد کرد و همچنین فقط در صورتی که عربستان مورد حمله موشکی و پهپادی قرار گیرد، آمریکا به عربستان کمک خواهد کرد» و از سوی دیگر نیز اینکه آمریکا همه همت و وجهه خودش را برای حل دیپلماتیک و سیاسی بحران یمن به کار خواهد گرفت، زمینه نیاز به تحرک دوباره سازمان ملل و نماینده دبیرکل در را فراهم کرده است.

وی افزود: سفر نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به ایران نیز برای این است تا ببیند که واکنش ایران که یکی از طرف‌های حامی انصارالله است چه خواهد بود و اینکه آیا ایران می تواند کمک کند که انصارالله به این روند بپیوندد و حملات موشکی و پهپادی به عربستان حمایت نکند و یا به ایران توصیه کند که برای پیشرفت، به این مسیر کمک کند تا تغییر سیاست آمریکا در عمل اتفاق بیفتد. 

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه درباره تاثیر حل مناقشه یمن در روابط ایران و عربستان با بیان اینکه اگر جنگ یمن به گونه‌ای خاتمه پیدا کند، طبیعتاً  بر مناسبات ایران و عربستان تاثیر می‌گذارد، گفت: تحولات سیاست خارجی عربستان به تحولات و نحوه حل و فصل بحران یمن بستگی بسیاری زیادی دارد. بعد از اینکه مسائل یمن اوج گرفت مناسبات عربستان و ایران تیره و تار شد؛ بنابراین حل و فصل مسئله یمن جدای از این که به نفع مردم یمن است و آنها را از فقر و فلاکتی که دامن‌گیرش هستند می‌رهاند و زمینه ساز کمک های بین المللی به این کشور و بهبود اوضاع مردم یمن شود، به بهبود ثبات و امنیت در منطقه و نیز بهبود مناسبات ایران و عربستان و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس می‌انجامد.

محبعلی قرار گرفتن انصارالله در لیست سازمان‌های تروریستی و تاثیر آن بر روند صلح یمن، تصریح کرد: آمریکایی‌ها و دولت بایدن قصد دارند که سطح تحریم‌ها علیه انصارالله را کاهش دهند و اگر این روند به خوبی پیش رود و آنها را از لیست تروریستی خارج و به عنوان یک طرف مذاکره قرار دهند، فضای متفاوتی را شاهد خواهیم بود.

وی یادآور شد: منظور از انصارالله جامعه زیدیه یمن است که ۴۰ درصد جمعیت این کشور هستند و در مناطق کوهستانی شمال یمن زندگی می‌کنند که بدون آن‌ها یمن نمی‌تواند ثبات پیدا کند. مذاهب سنی مذهب و زیدی باید با یکدیگر تفاهم پیدا کنند تا بتوانند یک یمن واحد تشکیل شود. بنابراین اگر انصارالله که بخش نظامی زیدی‌ها است و آنها را نمایندگی می‌کند به عنوان یک طرف مذاکره انتخاب شود می‌تواند به روند صلح کمک کند. طبیعتاً دولتی در یمن میتواند تشکیل شود که نه از  دولت انصارالله و نه از دولت جنوب باشد، بلکه دولت وحدت ملی با حضور همه طرف‌ها باشد. هیچ کدام از آنها به تنهایی قادر نیستند که یمن را اداره کنند.

این تحلیلگر ارشد مسائل منطقه درباره اینکه چقدر حل مناقشه یمن می‌تواند باعث نزدیکی عربستان و ایران شود، تصریح کرد: اگر تفاهمی در مسئله یمن به وجود بیاید، علاوه بر اینکه نیاز به یک تفاهم داخلی برای تشکیل یک دولت وحدت ملی با حضور همه گروه‌های قومی، مذهبی و قبایل زیدیه و اهل سنت دارد، به یک تفاهم منطقه‌ای نیز نیاز دارد؛ اگرچه عربستان شاید علاقه‌مند نباشد که ایران به طور مستقیم در امور عربی حضور داشته باشد، اما اگر موجودیت زیدی‌ها در دولت آینده یمن به نحوی همانگونه که «علی عبدالله صالح» زیدی بود، پذیرفته شود، کمک می‌کند مناقشات ایران و عربستان و کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد: البته مشکلات ایران و عربستان محدود به یمن نیست، اما یمن حساس ترین آنها است. ایران و عربستان اختلافاتی در زمینه‌های دیگر از جمله عراق، سوریه لبنان و مسائل دو جانبه و نوع برخوردشان با مسائل دیگر دارند که باید به صورت دوجانبه گفت‌وگو و آنها را حل کنند. اما حل مناقشه یمن می‌تواند مقدمه و دریچه‌ای باشد برای اینکه دو کشور در شرایط بهتری بتوانند وارد گفت‌وگو دیپلماتیک و حل اختلافات با یکدیگر شوند.

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز