خبرگزاری کار ایران

منادی سفیدان در به «وقت ایران» مطرح کرد؛

برای ورود به فضای آموزش مجازی در دوره کرونا آمادگی نداشتیم و نواقص موجود طبیعی است/ شبکه آموزش سیما توانست مناطق محروم را از امکات آموزشی بهرمند کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۷۱۳۱

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد قابل توجه ای از دانش آموزان کشور امکانات دسترسی به اینترنت و راه های ارتباطی مانند موبایل و لپ تاب را ندارند و این تعداد توانستد در مناطق محروم از طریق شبکه تلویزیونی آموزش از امکانات آموزشی بهره مند شوند.

به گزارش ایلنا، برنامه زنده «به وقت ایران» سی دی‌ ماه با حضور علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و محمدرضا آهن‌چیان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور با موضوع کیفیت فضای مجازی در آموزش عالی کشور از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در راستای دیدار با رئیس رسانه ملی تصریح کرد: تعداد قابل توجه ای از دانش آموزان کشور امکانات دسترسی به اینترنت و راه های ارتباطی مانند موبایل و لپ تاب را ندارند و متاسفانه ۳و نیم میلیون دانش آموز محروم هستند و تعداد قابل توجه ای به اینترنت دسترسی ندارند، بنابراین جلسه‌ای با رسانه ملی برگزار شد تا این تعداد محروم بتوانند از طریق شبکه تلویزیونی آموزش بهره مند شوند.  

وی افزود: در سال ۱۳۷۹، در ماده ۹۹ برنامه ۵ساله سوم، تکلیف می کند که وزارت فرهنگ و آموزش عالی باید به وزارت علوم و تحقیقات فناوری تبدیل شود. ۴سال بعد براساس این برنامه مجلس شورای اسلامی، قانونی با نام قانون اهداف، وظایف و تشکیلات علوم، تحقیقات و فناوری تصویب می کند و نظام آموزش تغییر می یابد. در ماده یک این قانون در اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تامین نیروی انسانی متخصص و توسعه منابع انسانی کشور و همچنین تمدید سازو کارهای لازم برای ایجاد ساز و کارهای مختلف برای ایجاد فعالیت های های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری، تقویت ارتباط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی با بخش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اشاره شده و یا در ادامه برنامه ریزی اجرای، آموزشی و تحقیقاتی متناسب با نیازها و تحولات در جهان عنوان شده است. 

منادی سفیدان در ادامه گفت: واقعیت این است که این موارد جزو وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور است، که می بایست ارزیابی در این خصوص صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه کرونا بر بدنه نظام آموزشی کشور شوک وارد کرد، گفت: در ابتدای تعطیلی جریان آموزش در کشور دو شانس داشتیم، اول، به دلیل اینکه به آخر سال نزدیک می شدیم، ارتباط دانش آموزان و معلمان شکل گرفته بود که به ادامه روند آموزش توانست کمک کند و شبکه شاد نیز تا حدودی به حل مسئله پرداخت. در نظام آموزش عالی نیز در کنترل بیماری کرونا کلاس ها تعطیل شد و به سمت کلاس های مجازی پیش رفتند.

منادی سفیدان تصریح کرد: واقعیت این است که آمادگی برای ورود به چنین فضایی نداشتیم و طبیعی است که نواقصی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ارزیابی دقیق تر و مستمر اعتبار آزمون ها و گواهی ها و مدارک را بالا می برد، افزود: متاسفانه دانشگاه ها و اساتید در این زمینه آنچنان که باید موفق نبوده است.  

در ادامه برنامه محمدرضا آهن‌چیان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور عنوان کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران دارای تعداد بسیاری دانشگاه است که نسبت آن به جمعیت در کشورهای جهان بیشتر است. بنابراین می توان گفت که دانشگاه های در تراز بین المللی داریم و البته دانشگاه هایی نیز در کشور داریم که نیازمند بهبود هستند. 

وی افزود: براساس اطلاعات و آمار آموزش عالی ایران در برابر یک پدیده ناشناخته به نام کرونا، از لحاظ زمانی واکنشی به موقع و از لحاظ جامعیت و فراگیری کاملا جامع بود و ساماندهی های لازم صورت گرفت. 

آهن‌چیان اضافه کرد: یکی از اولین اقدامات صورت گرفته در این راستا، براساس این سیاست بود که آموزش نباید تعطیل شود و خوشبختانه این امر محقق شد.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور همچنین عنوان کرد: در شرایط عادی و در آموزش عالی نیز مسئله کیفیت آموزشی همچنان یک مسئله چالشی است هنگامی وارد یک فضای جدیدی از آموزش تحت عنوان شیوه مبتنی بر فضای الکترونیکی می شویم، رابطه استاد و دانشجو دیگر مطرح نیست و میانجی به نام شبکه ارتباطی قرار می گیرد که مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. 

وی به برنامه ریزی های وزارت علوم در خصوص مسئله کرونا به چهار برنامه ریزی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: در کارگروه آموزش های الکترونیکی درگاه آموزشی راه اندازی شد و تمام دانشجویان به آن مراجعه می کردند. برنامه ریزی دیگر، تغییر و اصلاح قوانین و مقررات آموزشی بود که بلافاصله در اسفندماه و در تعطیلات نوروز در یازدهم فروردین ماه سال ۹۹به دانشگاه ها اعلام شد. همچنین ارائه آموزش های توانمندساز اعضای هیئت علمی از دیگر برنامه ها بود و در نهایت دانشگاه ها به طراحی پلت فرم های برای تدریس و آموزش در فضای مجازی فعالیت خود را آغاز کردند. 

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با کیفیت باید گفت که متغییرهای مداخله گر بسیاری در زمینه ارائه کیفیت مطلوب موثر است. دانشگاه دولتی و آزاداسلامی و همچنین پیام نور، زیرنظام هایی بودند که دارای آمادگی های کافی برای آموزش های الکترونیکی بودند ولی بسیاری از زیرنظام ها آمادگی لازم را نداشتند. 

برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیهکنندگی علیرضاعاصم یوسفیبا اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌ رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز