خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آکسفورد:

اقدامات ایران، واکنشی به تحریم های آمریکاست/ بایدن برجام را مسیر ثبات در منطقه می‌داند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۲۵۲

یک استاد روابط بین‌الملل گفت: انگلستان، فرانسه و آلمان اخیراً مجدداً به حفظ برجام متعهد شدند. با این حال، آنها ایران را به دلیل گسترش برنامه غنی‌سازی اورانیوم و ذخیره اورانیوم بیش از حد مجاز در برجام مورد انتقاد قرار داده‌اند اما به نظر می‌رسد اقدامات ایران واکنشی به خروج ترامپ از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها است.

ریچارد کاپلان استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آکسفورد است. وی به صورت تخصصی در حوزه روابط بین‌الملل و مطالعات جنگ و صلح تحقیق و پژوهش کرده است. این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا به بیان دیدگاه خود در خصوص تنش‌ در روابط ایران و آمریکا و آینده برجام پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به اهمیت برجام برای «جو بایدن» گفت: رئیس جمهور جدید آمریکا، بازگشت به برجام را بهترین مسیر فوری برای ثبات منطقه می‌داند. آلمان، فرانسه و انگلیس نیز این عقیده را دارند و ایالات متحده را برای بازگشت به برجام تشویق می‌کنند و من فکر می‌کنم مخالفت برخی در آمریکا با این بازگشت مانع تحقق این امر نخواهد شد. 

وی ادامه داد: اگرچه بایدن و کشورهای اروپایی مایل هستند توافقنامه گسترده‌تری را با ایران بررسی کنند که به برنامه موشک‌های بالستیک و نقش منطقه‌ای تهران هم بپردازد اما حتی بازگشت مجدد به توافق اصلی نیز به کاهش تنش کمک می‌کند.

کاپلان در مورد بدعهدی‌های اروپا به تعهدات برجامی خود نیز گفت: انگلستان، فرانسه و آلمان اخیراً  مجدداً به حفظ برجام متعهد شدند. با این حال، آنها ایران را به دلیل گسترش برنامه غنی‌سازی اورانیوم و ذخیره اورانیوم  بیش از حد مجاز در برجام مورد انتقاد قرار داده‌اند اما به نظر می‌رسد اقدامات ایران واکنشی به خروج ترامپ از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها است.

این استاد دانشگاه همچنین در مورد مهم‌ترین رخدادهای سال گذشته گفت: دو رویداد مهم سال گذشته همه‌گیری ویروس کرونا و انتخابات ایالات متحده بود. بیماری همه‌گیر جدی‌ترین تهدید برای سلامت جهانی در قرن گذشته است. انتخابات ایالات متحده مهم بود زیرا جمهوری خواهان به رهبری دونالد ترامپ کنترل ریاست جمهوری آمریکا و مجالس را از دست دادند و اعتراض ترامپ در مورد نتیجه انتخابات یکی از جدی‌ترین تهدیدهای دموکراسی است که ایالات متحده با آن روبرو شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز