خبرگزاری کار ایران

عزیزی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

سهم خواهی زود هنگام، آفت وحدت اصولگرایان/ائتلاف‌های جدیدی در جریان اصولگرا در حال شکل‌گیری است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۰۶۳

دبیرکل جبهه جهادگران گفت: جبهه اصولگرایی با شرایطی سخت و شکننده مواجه است و هرچه به انتخابات ۱۴۰۰ نزدیک‌تر می‌شویم، وحدت بین اصولگرایان سخت‌تر می‌شود.

وهاب عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص شکل‌گیری تفکر سهم‌خواهی در جبهه اصولگرایی، گفت: اخیرا شاهد این پدیده هستیم که چهره‌های فعال این جریان هرکدام در گوشه‌ای سنگر گرفته و تابلوی جداگانه‌ای را علم کرده‌اند. جالب اینجاست که اغلب این تابلوها فقط برای سهم‌خواهی بیشتر از پیروزی خیالی در دولت آینده و انتخابات شورای شهر پایتخت و کلانشهرها است. در غیر اینصورت خود این افراد نیز بهتر از دیگران  می‌دانند که به‌تنهایی هیچ دستاوردی از انتخابات ۱۴۰۰ نخواهند داشت.

وی افزود: اگر شرایط به همین منوال پیش برود، جریان اصولگرایی در انتخابات ۱۴۰۰ شکست ‌سختی را تجربه خواهد کرد. حتی اگر مدعیان «ژن برتر»  که خودشان را «السابقون» انقلاب و «الصاحبون» کشور می‌دانند از خود انعطاف نشان داده و اندک سهمی هم برای طیف‌های رده دوم و سوم در نظر بگیرند، باز هم مشکل حل نشده و تنها به مرحله بعد از پیروزی احتمالی در انتخابات منتقل خواهد شد.

دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی تشکیل دولت بر مبنای سهم‌خواهی و سهمیه‌بندی را یک آفت بزرگ دانست و اظهار داشت: متاسفانه چنین خطری دولت آینده را تهدید می‌کند و چنین امری دولت را به یک شرکت سهامی تبدیل می‌کند. در چنین دولتی مطالبات مردم، مشکلات کشور و اهداف اصلی نظام و انقلاب اهمیت و اولویت خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: علت اصلی شکل‌گیری فرهنگ و تفکر سهم‌خواهی رفتار دوگانه برخی افراد در قبل و بعد از انتخابات است که پس از کسب پیروزی و نشستن بر کرسی قدرت به‌طور کلی تغییر رویه داده و به پایگاه اجتماعی خود پشت می‌کنند، در کنار این پشت کردن به بدنه حامیان حتی حاضر نمی‌شوند که به مطالبات به‌حق مردم گوش بسپارند.

این فعال سیاسی اصولگرا با انتقاد از رویه و رویکرد «خود الیت پنداری» توسط برخی سیاسیون، بیان داشت: گروهی از راه یافتگان به حلقه قدرت خود را دارای قدرت فرهی دانسته و دیگران را فاقد درک و شعور سیاسی فرض می‌کنند. این افراد بیشتر انتصابات را هم از حلقه وابستگان نسبی و سببی یا شرکای تجاری انتخاب کرده و با پوشش تخصص و تعهد به ملت تحمیل می‌کنند. لذا انباشت این رفتار‌ها موجب نارضایتی نخبگان سیاسی شده و شکاف درون جریانی را در میان گروه‌های سیاسی پدید آورده است.

وی افزود: معتقدم که باید مسبب و مقصر اصلی شکست احتمالی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ را عملکرد و رفتار دوگانه کسانی که از اعتماد و اعتبار جامعه ارزشی و حزب‌اللهی سوءاستفاده کردند دانست.

عزیزی با اشاره به شکل‌گیری ائتلاف‌های جدید در درون جریان اصولگرایی در واکنش به «الیت گرایی» در این جریان، اظهار داشت: برخی افراد از هم‌اکنون در پستوها و اندرونی دفاترشان مشغول تسهیم و تقسیم مناصب در دولت احتمالی آینده و ترکیب لیست انتخاباتی شورای شهر تهران و کلانشهرها هستند. لذا رویش گعده‌های جدیدی مانند جبهه همبستگی نیروهای انقلاب«همنا»، ائتلاف وحدت ملی، جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی و ائتلاف‌های دیگر پنهانی، حاصل و نتیجه گفتمان سهم‌خواهی است.

وی در پایان گفت: عمده این گروه‌ها از جبهه پایداری الگو گرفته‌اند به این معنا که جبهه پایداری در انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم از همین طریق توانست سهم قابل توجهی از لیست شورای ائتلاف را در تهران و شهرستان‌ها به خود اختصاص دهد و در انتخابات هئیت رئیسه مجلس نیز بازهم تاثیرگذار بود و توانست چند کرسی را به خود اختصاص دهد. ریاست چند کمیسیون، ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین ریاست دیوان محاسبات هم از جمله سهم هایی بود که جبهه پایداری توانست به خود اختصاص دهد، لذا این رفتار به الگویی برای سایر گروه‌های که در سطح اول اصولگرایان دیده نمی‌شوند تبدیل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز