خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

با تصویب FATF می‌ توانیم به متحدان منطقه‌ای خود کمک کنیم/ ایران برای پیوستن به بازار جهانی باید به گروه ویژه اقدام مالی بپیوندد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۸۶۳

تحلیل‌گر ارشد مسائل بین المللی بازگشت لوایح FATF را مورد بررسی و تاکید کرد که ایران در این صورت است که می‌تواند به منابع مالی خود در دنیا دست یابد و به متحدان منطقه‌ای خود کمک کند.

"مرتضی مکی" تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره بازگشت لوایح FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای  بررسی مجدد، اظهار داشت: «اف‌ای‌تی‌اف» مثل بسیاری از پروتکل های دیگر به یکی از الزامات مراقبت‌های مالی و بانکی در جهان تبدیل شده، اگرچه انتقادهایی به جایی نیز به آن وارد است. اما برای حضور در بازار جهانی و بازار مالی جهانی چاره‌ای جز پیوستن به نهادهایی از جمله اف‌ای‌تی‌اف وجود ندارد. می‌توان با مجموعه ملاحظاتی که در خود قوانین FATF صورت گرفته به این قوانین پیوست.

وی یادآور شد: اینکه پس از یکسال دوباره مجوز  بحث درباره لوایح گروه ویژه اقدام مالی  در مجمع تشخیص مصلحت نظام داده می‌شود به دلیل ضرورتی است که در پیوستن به این لوایح وجود دارد وگرنه هیچ توجیهی نداشت که پس از یک دوره یک ساله، موضوع بار دیگر مطرح شود.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اگر بخواهیم پس از لغو تحریم‌ها پول‌های بلوکه شده خودمان که در نقاط مختلف دنیا است را پس بگیریم و همچنین مراقبت مالی و پولی داشته باشیم باید در ذیل پروتکل اف‌ای‌تی‌اف قرار بگیریم، ادامه داد: در غیر این صورت ما با محدودیت‌های جدی مواجه خواهیم بود. ضمن اینکه همین الان نیز اگر پیش‌تر به FATF  پیوسته بودیم می توانستیم بخشی از معاملات پولی و بانکی‌مان را داشته باشیم، اما با قرار گرفتن در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف این محدودیت خیلی بیشتر شده است.

وی درباره برخی نگرانی ها در صورت پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی، خاطرنشان کرد: همانطور که پروتکل الحاقی NPT نظارت بازرسان آژانس تعریف کرده اما بازرسان آژانس نمی‌توانند هر آنچه که به گمان می‌رود را مورد بازرسی قرار دهد، بازرسی‌های FATF  نیز باید تحت پروتکل‌ها و گزارش‌های مستند صورت بگیرد.

مکی افزود: در اف‌ای‌تی‌اف حق تفحص برای کشورها وجود دارد اما ایران باید برای منافع و امنیت ملی خودش اولویت بندی کند چرا که به هر حال اولویت ما تأمین معاش و بهبود شرایط اقتصادی اجتماعی است؛ ضمن اینکه نباید از متحدان خودمان غافل باشیم. اما هر کشوری محدودیت‌های مخصوص به خود را دارد.

وی خاطر نشان کرد: قطعاً ما اگر به توانمندی مالی و اقتصادی بالایی دست پیدا کنیم می‌تواند به همان اندازه دستمان را برای کمک به متحدان منطقه‌ای باز کند و این کمک ها را افزایش دهیم اما اگر نتوانیم ضرورت‌های اولیه اقتصادی و مالی خودمان را تامین کنیم با کدام پشتوانه می‌خواهیم به متحدان منطقه‌ای ایران کمک کنیم؟

این تحلیلگر ارشد مسائل بین المللی تصریح کرد: اگر بتوانیم توانایی اقتصادی و مالی و پولی خودمان را بالا ببریم و به یک قطب اقتصادی در منطقه تبدیل شویم به طور قطع می توانیم با روش‌های متعددی به متحدان خودمان در منطقه نیز کمک و از آنها حمایت کنیم؛ در حالی که باید همواره این نکته را  مد نظر داشته باشیم اما متاسفانه برخی‌ تحلیل یک طرفه‌ای از این ماجرا دارند.

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز