خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا :

ترور فخری‌زاده بی‌پاسخ نخواهد ماند/ در دام توطئه اسرائیل نخواهیم افتاد/ دستور به وزارت بهداشت برای خرید واکسن کرونایی که تائید شده باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۲۳۲۶

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا با اشاره به ترور دانشمند هسته‌ای ایران ضمن تاکید بر بی‌پاسخ نماندن این اقدام، گفت: در دام توطئه رژیم صهیونیستی نخواهیم افتاد.

 به گزارش ایلنا، حسن روحانی در جلسه امروز هشتم آذرماه ۹۹ ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه مردم کشور عزیزمان و مردم جهان در جریان یک اقدام تروریستی از علیه یک دانشمند و پژوهشگر ایرانی بودند که در ماه‌های اخیر وقت خودش را صرف مبارزه با کرونا و ساخت کیت‌ها در این زمینه اختصاص داده بود، اظهار داشت: در واقع برای خودکفایی کشور در دارو و تجهیزات این بخش پژوهشی در وزارت دفاع که مسئولیتش با ایشان بود کار‌های زیادی را انجام دادند و بخش زیادی از نیازهای مردم را در زمینه مقابله با کرونا ایجاد کردند.

وی تصریح کرد: این ترور وحشیانه نشان می‌دهد که دشمنان ما در هفته‌های پر اضطرابی هستند و هفته‌هایی قرار دارند که احساس می‌کنند دوران فشار آنها کم می‌شود و شرایط جهانی در حال تغییر است. برای آنها مهم است که حداکثر استفاده را از این روزها ببرند و بتوانند شرایط نامطمئنی را در منطقه به وجود بیاورند و از سویی نیز توجهات جهانی از ترور و اعرابی که در مناطق اشغالی به وجود آورده به مشکلات دیگر معطوف کنند.

رئیس شورای عالی امنیت کشور گفت: همه اتاق‌های فکر و همه دشمنان ایران به خوبی بداند ملت ایران و مسئولین کشور شجاع‌تر از آن هستند که این اقدام جنایتکاران را بی‌پاسخ بگذارند به وقت و موقع مناسب مسئولان مربوطه پاسخ این جنایت را خواهند داد و همچنین ملت ایران هوشمند‌تر و حکیم تر از آنند که در دام توطئه صهیونیستها بیفتند.

وی خاطر نشان کرد:  آنها در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند اما بدانند که ما دست آنها را از پیش خوانده‌ایم و موفق نخواهند شد به اهداف خبیثانه خودشان دست پیدا کنند. رژیم صهیونیستی و همان‌هایی که ضد ایران هستند بدانند مسیر توسعه و تحقیقات کشور به سرعت ادامه خواهد یافت و با از دست رفتن عزیزمان "فخری‌زاده"،  فخری‌زاده‌های فراوان کمر همت را خواهند بست و وجود او را که اکنون در جمع ما نیست جبران خواهند کرد.

رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: در یک هفته‌ای که گذشت ناچار شدیم محدودیت‌ها را برای مردم افزایش دهیم؛ البته ما به خوبی می‌دانیم محدودیت راهکار اصلی نیست، محدودیت یک علامت هشدار بزرگ است و در پشت سرش اقدامات زیادی باید انجام گیرد تا به هدف برسیم.

وی ادامه داد :تقریباً از اوایل آبان یعنی حدود یک ماه پیش محدودیت‌ها شروع شد که ابتدا در ۴۱ شهرستان این محدودیت‌ها ایجاد شد و سپس در ۴۶ شهر دیگر این محدودیت‌ها ادامه پیدا کرد و همچنین از در ۱۵۰ شهر دیگر ادامه پیدا کرد.

روحانی خاطر نشان کرد: امروز پس از یک هفته طبق آماری که داشتیم علامت‌های مثبتی به دست آمده؛ هم علامت‌های مثبت را بعد از یک هفته داشتیم و انشاالله امیدواریم تا پایان هفته جاری شاهد تحولات مثبت بیشتری باشیم.

وی تاکید کرد: علاقه ما این است با همکاری مردم در این هفته کاری کنیم که شهرهای قرمز به شرایط نارنجی یا زرد برگردند تا در این شرایط هم  مردم بتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند و هم ما بتوانیم بیماری را به خوبی کنترل کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان این که همه مردم ما می‌دانند راه حل اصلی برای مبارزه با این بیماری تغییر رفتار اجتماعی است و این  تنها راه حل این است و هیچ راه دومی ندارد، اظهار داشت :مردم عزیز ما باید سبک زندگی‌شان را تغییر داده و فاصله اجتماعی رعایت کنند؛ باید شرکت در تجمعات بپرهیزند و به حداقل برسانند تا با این شرایط بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم.

وی با اشاره به این که مردم باید آموزش‌های لازم برای شناسایی و مقابله با بیماری را ببینند، عنوان کرد: هنوز هم بعد از گذشت مدتی از بیماری طرف می‌گوید من کرونا ندارم اما یک مقداری بدن درد دارم، من کرونا ندارم اما بی‌حال هستم و سرفه می‌کنم؛ این یعنی ما هنوز آموزش دقیق برای مردم نداشته‌ایم تا بدانند علایم چیست. مردم باید در این شرایط اگر سرما خوردند هم اصل را بر این بگذارند که کرونا است و خودشان را قرنطینه کنند.

رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید کرد: فضای سربسته یکی از عوامل تشدید ابتلا به کرونا است؛ به همین دلیل است که ما در شهرهای که وضعیت قرمز دارند  اجتماع و جلسات بالای ۱۵ نفر را ممنوع کردیم، خودمان هم در ستاد ملی در دو سالن مجزا پیگیر جلسات هستیم.

روحانی اظهار کرد: مسأله دوم آمادگی کادر درمان و تجهیزات درمانی ماست که وجود دارد و وزارت بهداشت و درمان نیز همه تلاش خود را خواهد کرد که تسهیلات بیشتری را برای کادر درمان فراهم کند ما در شرایطی هستیم که امروز اعلام شد ۱۴۸هزار تخت بیمارستانی ما آماده است در حالی که در ابتدای دولت یازدهم همه تخت‌های دولتی و غیردولتی ۹۰ هزار تخت بود و امروز به نقطه مطلوب رسیدیم، اعلام شد که در این دوره ۹ ماهه کرونا حدود ۲هزار و ۱۷۸ تخت ICU اضافه شده است که این رقم بسیار مهمی است.

وی افزود: مسأله بسیار مهم شیوه کار برای مقابله با این بیماری است. زندگی عادی نیست، زندگی تا پایان سال عادی نیست و تا واکسن و درمان قطعی برسد،‌زندگی عادی نیست. مهم این است که ما بتوانیم آزمایش‌ها را گسترش دهیم، تعداد آزمایش ما ۲۰هزار بود و روز به روز افزایش یافت و به ۱۰۰ هزار و ان‌شاالله در ماه‌های بعد به ۱۲۰ هزار برسیم و به نقطه‌ای برسیم که کاملاً مطمئن باشیم مردم را کنترل می‌کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه انجام آزمایش قدم اول برای غربالگری است، گفت: غربالگری درست ما از طریق این آزمایش است که بسیار مهم است و سپس ردیابی مبتلایان. امروز از طریق فضای مجازی و سامانه‌هایی که فعال شده‌اند ما می‌توانیم از طریق سامانه بسیاری از افراد مبتلا را کنترل کنیم. 

نکته بعد مسأله حمل و نقل است که تا هفته‌های قبل شرایط مطلوبی نداشت یعنی فرد مبتلا از قطار،‌اتوبوس و هواپیما استفاده می‌کرد اما ما امروز کاری می‌کنیم که هرکس قصد دارد از حمل و نقل عمومی استفاده کند،‌ بتوانیم در عرض چند ثانیه کنترل کنیم که افراد مبتلا هستند یا خیر؟ این کار بسیار مهم و ضروری است و این یکی از مسائل مهمی است که باید دنبال کنیم.

وی اظهار کرد: نکته دیگر مراقبت از مرزهاست، مرزها را باید کنترل کنیم باید مطمئن شویم که افرادی که وارد می‌شوند مشکلی ندارند.

روحانی ادامه داد: نسبت به تجهیزات و دارو هم در داخل و همه در خارج از کشور تلاش می‌شود و برای واکسن هم سفارش لازم به کشورهای خارجی داده شده و هم در داخل در حال تلاش هستیم. به بانک مرکزی دستور دادیم که پول مورد نیاز وزارت بهداشت تأمین شود که اگر واکسنی مورد تأیید قرار گرفت به موقع و به سرعت به کشور برسانیم.

رئیس دولت دوازدهم گفت: برخورد قاطع با متخلفان یکی از اصولی است که همیشه باید تا پایان بیماری ادامه دهیم امروز مصوبه دیگری داشتیم برای خدمت دادن به افرادی که کارت همراهشان نیست و شناسه ملی آنها برای ما مشخص نیست بنابراین در هفته‌های اخیر با جدیت بیشتری از سوی نیروی انتظامی، بسیج، سایر ضابطان و اتحادیه‌هایی که حق نظارت دارند، ادامه دارد و دولت نسبت به گروه‌های آسیب پذیر در حد تسهیلات یا ارقامی که به صورت بلاعوض در اختیار مردم گذاشته می‌شود، کمک کرده و کمک خواهد کرد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر رعایت محدودیت‌ها توسط مردم، ابراز داشت: البته دولت تلاش کرد در حد توان خود از طریق تخصیص تسهیلات و مبالغ بلاعوض، از گروه‌های آسیب پذیر حمایت کند.

روحانی با اشاره به اینکه محدودیت‌های اعمال شده مشابه کشورهای موفق در مدیریت کرونا است، اظهار داشت: ما وقتی به کشورهایی که اکنون شرایط بهتری در مساله کرونا دارند نگاه می‌کنیم شاهد رعایت همین موارد یعنی اجرای پروتکل‌ها توسط مردم، سخت گیری شدید در برخورد با افرادی که رعایت نمی‌کنند، پرهیز از تجمع افراد و اعمال محدودیت های تردد هستیم.

وی ادامه داد: در واقع راهی جز این وجود ندارد که محدودیت‌ها و پروتکل‌ها رعایت شوند، یعنی ادامه استفاده از ماسک و محلول ضدعفونی، الکترونیکی کرد خدمات دولتی در حد امکان و همچنین نیاز است که یک تقسیم کار میان نهادهای مختلف صورت گیرد. به‌طور مثال اکنون در یک محله صد خانه وجود دارد که در قرنطینه هستند خب این باید مشخص شود که چه کسی به آن‌ها رسیدگی کند و در این زمینه دولت، بسیج، خیرین و سایر نهادهای عمومی باید مشارکت داشته باشند و این موضوع به صورت فعالانه انجام شود.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: ما سپاسگزار مردم هستیم که در این دو هفته‌ای که محدودیت‌ها اجرایی شد همکاری بسیار خوبی داشتند، امروز همه آمارهایی که در ستاد اعلام شد بالای ۹۰ درصد بود. ان‌شاءالله در ادامه راه هم همه پروتکل‌ها را رعایت کنیم تا شاهد کنترل وضعیت و سلامت مردم باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز