خبرگزاری کار ایران

دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۴۰۵

امکان دانلود نسخه کامل کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش جلد ۱ و ۲ فارسی ویرایش ۲۰۱۶ (آخرین ویرایش) فراهم شد.

امکان دانلود نسخه کامل کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش جلد ۱ و ۲ فارسی ویرایش ۲۰۱۶ (آخرین ویرایش) فراهم شد.

کاربران گرامی، محصول مورد نظر شامل کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش جلد ۱ و ۲ ترجمه سمیه جهاندیده با کیفیت بسیار بالا است که با فرمت پی دی اف به زبان فارسی در حجم ۲۲۳۵ صفحه با کیفیت عالی در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

دانلود کتاب

زیست شناسی علمی است که اساسا با فیزیک یا شیمی متفاوت است که با خصوصیات تغییر ناپذیر ماده سر و  کار دارد که می تواند با معادلات ریاضی توصیف شود. البته سیستم های بیولوژیکی از قوانین شیمی و فیزیک پیروی می کنند، اما زیست شناسی یک علم تاریخی است، زیرا اشکال و ساختار های دنیای امروز نتایج حاصل از میلیارد ها سال تکامل است. از طریق تکامل، همه ارگانیسم ها در یک درخت خانوادگی با یک ارگانیسم های تک سلولی بدوی که در گذشته های دور زندگی می کردند تا گیاهان، حیوانات و میکرو ارگانیسم های متنوع عصر حاظر زندگی می کنند، با هم  ارتباط دارند ( شکل ۱-۱، جدول۱-۱ ) بینش عالی چارلز داروین ( شکل ۲-۱ ) اصل انتخاب طبیعی بود: موجودات زنده به طور تصادفی متفاوت هستند و در محیط خود برای منابع رقابت می کنند فقط کسانی که زنده می مانند و تولید مثل می کنند می توانند صفات ژنتیکی خود را منتقل کنند.

کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش جلد ۱

در نگاه اول، جهان بیولوژیکی به طرز حیرت انگیزی از سرخس های کوچک تا درختان صنوبر بلند، از باکتری های تک سلولی و تک یاخته هایی که فقط در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده هستند گرفته تا انواع مختلف حیوانات چند سلولی، به نظر می رسد. در واقع، سلول ها از نظر اندازه و شکل به طرز حیرت انگیزی متنوع هستند( شکل۳-۱ ). بعضی از آن ها به سرعت حرکت می کنند و ساختارهای آن ها به سرعت تغییر می کند، همانطور که در فیلم های آمیب و روتیفه مشاهده می کنیم. برخی دیگر تا حد زیادی ثابت و از نظر ساختاری پایدار هستند، اکسیژن برخی سلول ها را از بین می برد اما برای برخی دیگر یک نیاز مطلق است.

کتاب خلاصه زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش

بیشتر سلول های موجودات چند سلولی از نزدیک با سلول های دیگر درگیر هستند. اگر چه برخی از ارگانیسم های تک سلولی به صورت جداگانه زندگی می کنند ( شکل a۳-۱ ) ، برخی دیگر کلنی تشکیل می دهند یا در ارتباط نزدیک با انواع دیگر موجودات زندگی می کنند (شکل b۳-۱ ) ، مانند باکتری هایی که به گیاهان کمک می کنند نیتروژن را از هوا خارج کنند باکتری هایی که در روده ما زندگی می کنند و به ما در هضم غذا کمک می کنند.

با این وجود آرایه گیج کننده اشکال بیولوژیکی ظاهری بر یکنواختی قدرتمندی غلبه دارد: به لطف نسب مشترک ما، همه سیستم های بیولوژیکی از سلول هایی تشکیل شده اند که دارای همان انواع مولکول های شیمیایی هستند و از اصول سازمانی مشابهی در سطح سلول استفاده می کنند. اگر چه انواع اساسی مولکول های بیولوژیکی در طی میلیارد ها سال از تکامل حفظ شده است، اما الگوهایی که در آن ها برای تشکیل سلول ها و ارگانیسم های عملکردی مونتاژ می شوند، تغییرات قابل توجهی داشته اند.

این و سایر سیستم‌های سلولی و اندامهایی که بدن ما را تشکیل می دهند لازم است.

شکل ۴-۱ سیستم های زنده مانند بدن انسان از عناصر نزدیک به هم تشکیل شده اند. (الف) سطح دست توسط اندام زنده پوست پوشیده شده است که از چندین لایه بافت تشکیل شده است. (ب) یک پوشش بیرونی از سلولهای پوستی سخت و مرده بدن را از آسیب ، عفونت و کمبود آب محافظت می کند. این لایه به طور مداوم توسط سلولهای اپیدرمی زنده ، که باعث ایجاد مو و خز در حیوانات نیز می شود ، تجدید می شود. لایه های عمیق عضله و بافت همبند به پوست رنگ و استحکام می بخشد. ج) بافتها از طریق ساختارهای چسبندگی زیر سلول (دسموزوم ها و همی دسموزوم ها) ایجاد می شوند که سلول ها را به یکدیگر و به یک لایه زیرین از الیاف نگهدارنده پیوند می دهند. (د) در سلول قلب ، اجزای ساختاری آن وجود دارد: مولکول های فسفولیپید که غشای سطح سلول را تشکیل می دهند و مولکول های بزرگ پروتئینی. مولکول های پروتئینی که غشای سلولی را عبور می دهند ، اغلب پیوندهای محکمی با فیبرهای داخلی و خارجی ساخته شده از پروتئین های متعدد ایجاد می کنند.

خرید اینترنتی کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش

۱-۱ مولکول‌های زندگی

در حالی که پلیمرهای بزرگ کانون زیست شناسی سلول های مولکولی هستند ، مولکول های کوچک مرحله ای هستند که تمام فرایندهای سلولی بر روی آن تنظیم می شوند. آب ، یونهای غیر آلی و مجموعه وسیعی از مولکولهای آلی نسبتاً کوچک (شکل ۵-۱) ۷۵ تا ۸۰ درصد ماده زنده را از نظر وزن تشکیل می دهند و آب حدود ۷۵ درصد حجم سلول را تشکیل می دهد. این مولکولهای کوچک ، از جمله آب ، به عنوان بستر بسیاری از واکنشهای درون سلول از جمله متابولیسم انرژی و سیگنالینگ سلول عمل می کنند. سلول ها از راه های مختلف این مولکول های کوچک را به دست می آورند. یونها ، آب و بسیاری از مولکولهای آلی کوچک به سلول وارد می شوند (به فصل ۱۱ مراجعه کنید). مولکولهای کوچک دیگر در سلول سنتز می شوند ، اغلب توسط یک سری واکنشهای شیمیایی (به فصل ۱۲ مراجعه کنید).

حتی در ساختار بسیاری از مولکول های کوچک ، مانند قندها ، ویتامین ها و اسیدهای آمینه ، رد پای تکامل را مشاهده می کنیم. به عنوان مثال:  تمام اسیدهای آمینه صرفه جویی در گلیسین دارای یک اتم کربن نامتقارن هستند ، با این حال فقط استریوایزومرL و استریوایزومر D، در پروتئین ها گنجانده می شود. به طور مشابه ، فقط استریوایزومر D گلوکز به طور ثابت در سلول ها یافت می شود (به شکل ۵-۱ نگاه کنید). در مرحله اولیه تکامل بیولوژیکی ، جد مشترک سلولی ما توانایی کاتالیز واکنش ها را با یک استریوایزومر به جای دیگری ایجاد کرد. چگونگی وقوع این انتخاب ها مشخص نیست ، اما اکنون این انتخاب ها در جای خود قفل شده اند.

شکل ۵-۱ برخی از مولکولهای کوچک موجود در سلولها. فقط فرمهای L اسیدهای آمینه مانند سرین در پروتئینها گنجانده می شوند ، نه تصاویر آینه D آنها. فقط شکل D گلوکز ، نه تصویر آینه L آن ، می تواند به دی اکسید کربن و آب متابولیزه شود.

دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش

یک مولکول کوچک مهم و محافظت شده جهانی ، آدنوزین تری فسفات (ATP) است که انرژی شیمیایی موجود را در دو پیوند شیمیایی خود ذخیره می کند (شکل۶-۱). هنگامی که یکی از این پیوندهای غنی از انرژی، در ATP از بین می رود و تشکیل ADP (آدنوزین دی فسفات) را می دهد ، می توان انرژی آزاد شده را برای تأمین انرژی فرآیندهای نیاز به انرژی مانند انقباض عضله یا بیوسنتز پروتئین مهار کرد. برای به دست آوردن انرژی برای ساخت ATP ، همه سلول ها  مولکول های غذا را تجزیه می کنند. به عنوان مثال : وقتی قند با دی اکسید کربن و آب تجزیه می شود ، انرژی ذخیره شده در پیوندهای شیمیایی مولکول های قند آزاد می شود و بیشتر آن را می توان در پیوندهای غنی از انرژی در ATP جذب کرد. سلول های باکتریایی ، گیاهی و حیوانی همگی می توانند با این فرآیند ATP ایجاد کنند. علاوه بر این ، گیاهان و چند موجود دیگر می توانند از نور خورشید انرژی جمع کنند و ATP را در فتوسنتز تشکیل دهند.

سایر مولکولهای کوچک (به عنوان مثال : برخی هورمونها و فاکتورهای رشد) به عنوان سیگنالهایی فعالیتهای سلولها را هدایت می کنند (به فصل های ۱۵ و ۱۶ مراجعه کنید) ، و سلولهای عصبی با آزاد سازی و احساس برخی از مولکولهای کوچک سیگنالینگ با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند (به فصل۲۲ نگاه کنید) به عنوان مثال: تأثیرات فیزیولوژیکی قدرتمند یک رویداد ترسناک ، ناشی از طغیان فوری بدن با هورمون مولکول کوچک آدرنالین است که باعث ایجاد جنگ یا پاسخ گریز می شود.

از طریق تکرار یک نوع واکنش پیوند شیمیایی کووالانسی ، می توان برخی مولکول های کوچک (مونومر) را به هم متصل کرد و به تشکیل پلیمرها (همچنین ماکرومولکول ها) پرداخت. سلول ها سه نوع ماکرومولکول بزرگ تولید می کنند: پلی ساکاریدها ، پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک. به عنوان مثال: قندها ، مونومرهایی هستند که برای تشکیل پلی ساکاریدها استفاده می شوند. پلیمرهای مختلف گلوکز D سلولز ، یکی از اجزای مهم دیواره سلولهای گیاهی و گلیکوژن ، یک فرم ذخیره گلوکز در کبد و عضلات را تشکیل می دهند. سلول مراقب است که مخلوط کوچکی از مولکول های کوچک مورد نیاز به عنوان پیش سازهای سنتز ماکرو مولکول ها را فراهم کند.

دانلود رایگان ترجمه کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش

دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش

پروتئین‌ها به سلول‌ها ساختار می‌دهند و بیشترین وظایف سلول را انجام می‌دهند

پروتئین ها ، اسب های کار سلول ، فراوان ترین و از نظر عملکردی همه کاره از ماکرومولکول های سلولی هستند. سلول ها ۲۰ آمینو اسید مختلف را در زنجیره های خطی، هر یک با یک توالی مشخص ، بهم می پیوندند و پروتئین ها را تشکیل می دهند (شکل۱۴-۲ را ببینید)، که طول آنها معمولاً از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ اسید آمینه است. در طول یا درست پس از پلیمریزاسیون آن ، یک زنجیره خطی از آمینو اسیدها به شکل پیچیده جمع می شود  و یک ساختار و عملکرد متمایز سه بعدی را به پروتئین می بخشد (شکل۷-۱). انسان اسیدهای آمینه را با سنتز آنها از مولکول های دیگر یا تجزیه پروتئین هایی که می خوریم، بدست می آورد.

پروتئین ها عملکردهای متنوعی در سلول دارند. بسیاری از پروتئین ها آنزیم هایی هستند که واکنش های شیمیایی مربوط به مولکول های کوچک یا ماکرومولکول ها را تسریع می کنند (کاتالیز می کنند) (به فصل ۳ مراجعه کنید). پروتئین های خاصی مراحل سنتز همه پروتئین ها را کاتالیز می کنند. دیگران سنتز ماکرومولکول ها مانند DNA و RNA را کاتالیز می کنند. پروتئین های اسکلت سلولی به عنوان اجزای ساختاری سلول عمل می کنند. به عنوان مثال : با تشکیل یک اسکلت داخلی؛ پروتئین های دیگر مرتبط با اسکلت سلولی با استفاده از انرژی ذخیره شده در پیوندهای شیمیایی ATP ، حرکت ساختارهای زیر سلول مانند کروموزوم ها و حتی سلول های کامل را تقویت می کنند (به فصل ۱۷ و ۱۸ مراجعه کنید). هنوز پروتئینهای دیگر سلولهای مجاور را به هم متصل می کنند یا قسمتهایی از ماتریس خارج سلول را تشکیل می دهند (شکل ۴-۱ را ببینید). پروتئین ها می توانند حسگرهایی باشند که با تغییر دما ، غلظت یون یا سایر خصوصیات سلول ، شکل آنها تغییر می کند. بسیاری از پروتئین هایی که در غشای سطح سلول (پلاسما) جاسازی شده اند ، انواع مختلفی از مولکول ها و یون های کوچک را وارد و صادر می کنند (به فصل ۱۱ مراجعه کنید). برخی پروتئین ها مانند انسولین هورمون هستند. بقیه گیرنده های هورمونی هستند که پروتئین هدف یا مولکول کوچک خود را متصل می کنند و سپس سیگنالی تولید می کنند که جنبه خاصی از عملکرد سلول را تنظیم می کند. سایر گروههای مهم پروتئین به بخشهای خاصی از DNA متصل می شوند و ژن ها را روشن یا خاموش می کنند (به فصل ۹ مراجعه کنید). در حقیقت ، بیشتر زیست شناسی سلول های مولکولی شامل مطالعه عملکرد پروتئین های خاص در انواع سلول های خاص است.

بهترین ترجمه کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش

اسیدهای نوکلئیک اطلاعات رمزگذاری شده برای ساختن پروتئین‌ها را در زمان و مکان مناسب حمل می‌کنند

ماکرومکولی که بیشترین توجه عمومی را به خود جلب می کند اسید دئوکسی ریبونوکلئیک (DNA) است که خواص عملکردی آن باعث می شود سلول ها مولکول اصلی باشند. ساختار سه بعدی DNA ، که برای اولین بار توسط جیمز دی واتسون و فرانسیس اچ سی کریک در سال ۱۹۵۳ ارائه شد ، شامل دو رشته مارپیچ بلند است که در اطراف یک محور مشترک پیچیده شده و یک مارپیچ دوتایی ایجاد می کنند (شکل۸-۱). ساختار دو مارپیچ DNA ، یکی از با شکوهترین ساختارهای طبیعت ، برای پدیده وراثت ، انتقال خصوصیات تعیین شده ژنتیکی از یک نسل به نسل دیگر ، حیاتی است.

دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش

 فسفولیپیدها عناصر سازنده محافظت شده در تمام غشاهای سلولی هستند

در همه موجودات، غشای سلولی در درجه اول از یک لایه دو لایه (دو لایه) از مولکول های فسفولیپید تشکیل شده است. هر یک از این مولکول های دوتکه دارای سر آب دوست (آب دوست) و دم نفرت آور آب (آبگریز) هستند. دو لایه فسفولیپیدی یک غشا با تمام سرهای آب دوست که به سمت سطوح داخلی یا خارجی غشا هدایت شده اند و دم های آبگریز در داخل آن دفن شده اند (شکل۱۰-۱) جهت گیری شده اند. مقادیر کمتری از سایر چربی ها مانند کلسترول در این چارچوب فسفولیپید قرار می گیرد. غشاهای سلولی نسبت به اندازه سلول بسیار نازک هستند. اگر یک باکتری یا سلول مخمر را به اندازه یک توپ فوتبال بزرگ کنید ، غشا پلاسما تقریباً به اندازه یک ورق کاغذ بزرگ است!

غشاهای فسفولیپید در برابر آب ، همه یونها و تقریباً همه مولکول های کوچک آب دوست نفوذ ناپذیر هستند. بنابراین هر غشا در هر سلول همچنین شامل گروه هایی از پروتئین ها است که به یونهای خاص و مولکول های کوچک اجازه عبور می دهد. سایر پروتئینهای غشایی برای اتصال سلول به سلولهای دیگر یا پلیمرهای اطراف آن عمل می کنند. هنوز دیگران به سلول شکل می دهند یا اجازه می دهند شکل آن تغییر کند. ما در مورد غشاها و نحوه عبور مولکولها از آنها در فصل ۷ و ۱۱ بیشتر خواهیم آموخت.

سلولهای جدید همیشه از طریق تقسیم سلولی از سلولهای والدین گرفته می شوند. وو مشاهده کرد که سنتز مولکول های DNA جدید توسط دو رشته DNA والدین ایجاد می شود به گونه ای که هر مولکول DNA دختر دارای توالی مشابه والدین است. به موازات آن ، غشاهای جدید با درهم آمیختن لیپیدها و پروتئین ها در غشاهای موجود در سلول والدین ساخته می شوند و با شکافت بین سلول های دختر تقسیم می شوند. بنابراین سنتز غشا  مانند سنتز DNA ، توسط یک ساختار والدین انجام می شود.

دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش

شکل ۱۰-۱ داخل آبکی سلول‌ها توسط غشای پلاسما، پوسته ای دو لایه از فسفولیپیدها احاطه شده است. مولکول های فسفولیپید با زنجیره های آسیلی چرب آبگریز (خطوط سیاه چسبناک) رو به داخل و گروه های سر آبدوست (کره های سفید) رو به بیرون جهت دارند. بنابراین هر دو طرف غشا توسط گروه های سر ، عمدتا فسفات باردار ، مجاور فضاهای آبکی داخل و خارج سلول پوشانده می شوند. تمام غشاهای بیولوژیکی ساختار دو لایه فسفولیپید اساسی یکسانی دارند. کلسترول (قرمز) و پروتئین های مختلف در لایه دو لایه جاسازی شده است. فضای داخلی در واقع نسبت به حجم غشای پلاسما بسیار بزرگتر از آن است که در اینجا نشان داده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز